Arbetskläder för skogen

Bästa hjälmen (hörselskydd)

25 inlägg 17933 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Hema  
#379070
jörgent skrev:Passar även visirfästet?

Jag kan inte garantera något, men visir och kåpor från en äldre hva sitter på min Peltorhjälm. Passar inte 100, men grejerna sitter kvar. Största problemet är att ena kåpan vill lossna när jag vill fälla ut den, men det har inget med hva-peltor grejen att göra.

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Hema  
#379073
Carlfritidshuggare skrev:
Hema skrev:En annan fördel med Peltor/M3-hjälmen är att man har de infällbara (upp/ned-fällbara) skyddsglasögonen.


Kan man eftermontera skyddsglasögonen i Stihl-/Peltor-/3M-hjälmen? Såg att Skogma säljer lösa och ibland skulle jag vilja ha mer skydd än visiret. Är snudd på världsmästare att få något i ögonen.

Ja det borde gå, men ta med dig hjälmen till butiken o testa vetja. De kostar ju inte så mycket, så det är värt att testa. Också bra på att få skräp i ögonen. Dock är de inte helt fria från nackdelar. De kan imma igen om man sätter dem för nära och svettas mycket. Men trots detta vill jag inte vara utan.

Glasögonen fästes i "pannbandsspännet" tror peltors är något smalare än HVAs, lite osäker. Tråkigt att HVA inte ens har det på sin bättre hjälm.

Användarvisningsbild

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379093
Hema skrev:
Carlfritidshuggare skrev:
Hema skrev:En annan fördel med Peltor/M3-hjälmen är att man har de infällbara (upp/ned-fällbara) skyddsglasögonen.


Kan man eftermontera skyddsglasögonen i Stihl-/Peltor-/3M-hjälmen? Såg att Skogma säljer lösa och ibland skulle jag vilja ha mer skydd än visiret. Är snudd på världsmästare att få något i ögonen.

Ja det borde gå, men ta med dig hjälmen till butiken o testa vetja. De kostar ju inte så mycket, så det är värt att testa. Också bra på att få skräp i ögonen. Dock är de inte helt fria från nackdelar. De kan imma igen om man sätter dem för nära och svettas mycket. Men trots detta vill jag inte vara utan.

Glasögonen fästes i "pannbandsspännet" tror peltors är något smalare än HVAs, lite osäker. Tråkigt att HVA inte ens har det på sin bättre hjälm.



Ja dom går att eftermontera! har jag gjort några ggr, men tagit bort dom lika många ggr! bättre att köpa vanliga skyddsglasögon o klipp av "skacklarna" så dom inte hindrar hörselskydden! betydligt bättre enligt mig! ;;)

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Carlfritidshuggare  
#379111 Tack. Jag ska testa. Just att det går att fälla upp dem vore toppen. Det är främst när jag gör riktskäret som det kommer in något. Tror att det studsar in under visiret så jag står väl inte optimalt.

Huggarn; när jag kör röjsåg har jag alltid brillor under visiret. Då kör jag med öronplugg eftersom det inte sluter tätt. Alltid är det något;)

Användarvisningsbild

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379115 det går att få det att sluta tätt om man väljer rätt glasögon! :smile:

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Sture Andersson  
#592383
Turee skrev:Hej! Jag har känslig hörsel/öronsus och min Husqvarna hjälm dämpar inte alls tillräckligt bra trots hyfsats fräscha hygien insatser. Skulle vilja ha en hjälm som duger i skogen och har grymma hörselkåpor. Nu kör jag utan hjälm med hörselkåpor vilket inte är att föredra. Finns det någon annan i samma sits som har hittat en lösning eller vet ni någon bra hjälm? Mycket tacksam.

Jag har samma problem, är hörselskadad och får mer och mer problem med för högt buller,har en Husqvarna hjälm med för dåliga hörselskydd ,när jag kör med 550 sågen får jag huvudvärk av bullret
stihl 201 går bättre .Nån som har tips på bättre hjälm ,Pelltorps hörselskydd är ju mycket bättre men finns det nån hjälm med pelltorps bästa hörselskydd.Eller en såg liknande 550 som går tystare.

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Robertberg  
#592384 Alla Peltors (eller 3M som de heter nu) hörselskydd borde passa till att få med hjälmmontage på 3Ms hjälmar. 3M har en uppsjö av hörselskydd (utan radio) med olika grader av dämpning.

Tex. dessa:
https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/compa ... 499&rt=rud

Jag har en huggarhjälm från 3M med de vanliga orangea hörselskydden, de upplever jag dämpar bättre än hörselskydden med bluetooth i.

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Hema  
#592388 Stihls hjälmar kan väl också köra med peltor/3M-kåpor?

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

Robertberg  
#592389 Ja, Stihls hjälmar är samma som 3M.

Avatar Fallback

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

brassel  
#592427 Propp plus kåpa använder jag till bensingrejerna helst numera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).