Socialt (mer om oss)

Säkerheten vid skogsarbete

43 inlägg 17756 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Säkerheten vid skogsarbete

valtra900  
#378934 Igår hände en sak i skogen som inte borde ha hänt.En skogs ägare omkom när han averkade i sin skog.Som själv verksam skogs ägare börjar man fundera på hur farligt skogsarbete kan vara.Ni på forumet brukar ni fundera på att arbeta säkert i skogen?Jag själv brukar nog inte alla gånger tänka på säkerheten.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

JensSkoog  
#378939 Det där är en tråkigt men viktigt sak. Har varit uppe att samla olyckor i skogen i en tråd, och det skulle vara önskvärd.
Tåndemåla - Önskemål för trådar om olyckor.
Vet du något om vad som hände, @valtra900 ?

Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Vardon  
#378957 Finns alltid något att tänka på, det viktigaste är att man har ett säkerhetstänk med sig in i arbetet. Sen hur exakt man tar det är inte alltid det viktigaste.

1. Hur litet jobbet än är, har jag tid att göra det säkert - tex vill jag alltid ha traktor / atv med winsch med mig.
2. Känner jag att det är matdags och hungrig tar jag mat - MGF - mat går före
3. Jag behöver inte bevisa något för någon. Folk får gärna hugga 10 ggr mer än mig.
4. Tänk ut en plan, ta gärna in andras åsikter i bedömningen, men lita aldrig på att nån tänkt åt dig.

Det är punkter jag försöker leva efter. Mat kanske låter löjligt men man tänker sämre när man är hungrig.

Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

machonisti  
#378961 Brådska ökar risken för olyckor. Jag går sällan ut med inställningen att jag måste hinna med si och så mycket idag. Bäst går det om man bara knogar i jämn takt. Fäller, apterar och brosslar.
Kommer det där knepiga trädet. Känner jag mig illa till mods när jag tittar upp i kronan låter jag det bli till en annan dag. Då är jag bättre förberedd.

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Hema  
#378967 Döda trän kanske man bör se till att de ligger ned och inte blir en arbetsfara med nedfallade toppar osv.

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

valtra900  
#378992 Jag vet bara att mannen hade hamnat under en björk.Det sades att det hade varit två träd inblandad i olyckan.Känns extra tungt när det är en man känner.Fundera hur många här i Finland som omkommer i skogen varje år.Det är väl vanligast att olyckan är framme när man upparbetar vindfällen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Bumpkin  
#378997 Bra skick på utrustningen
Jobba helst inte själv om det går. (kanske byta timmar med grannen/kompisen)
Se till att nån vet var du är.
Ha med telefon, radio eller nödsändare.
Har man smartphone kan man testa knappen från Länsförsäkringar (kan bland annat larma på en inställd tid och visa var du är)
http://www.lansforsakringar.se/uppsala/ ... ter/appar/

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

husqvarna_med_sthil  
#379001 Jag funderar på detta till och från. Jag har kommit fram till att olycksrisken ÄR hög, det är inget skämt eller på dagisnivå som när det pratas om skyddsronder på kontoret, det är farligt som fan om det blir fel, man kan dö inom några sekunder och skapa en havererad familj inom lång tid framöver. Man måste tänka först ! Ändå gör man inte alltid det. Jag älskar skogsarbetet, det ligger mig nära ända in i märgen. Det och jakten är de två sysselsättningar jag inte vill sluta med. Bägge är av självhushållningskaraktär och bidrar till hushållet. Det är flow för mig, den där stunden man känner att allt "stämmer", man är på rätt plats, gör rätt saker.

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

markalyckan  
#379008 Jag har jobbat i skogen på nästan all min fritid. Visst har jag haft funderingar på att det kan hända något, men ett sunt förnuft samt att tänka före vad som kan hända om det går snett har varit något jag försökt göra. Jag har funderat mycket var det är som gör det så roligt med att vara skogsägare, mycket har krånglat, kört fast vält med lasset fått gå hem motorsåg som inte startade. Ont i ryggen när man kom hem på kvällen. Men lika väl längtade man till nästa dag i skogen.

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

550  
#379199
Bumpkin skrev:Bra skick på utrustningen
Jobba helst inte själv om det går. (kanske byta timmar med grannen/kompisen)
Se till att nån vet var du är.
Ha med telefon, radio eller nödsändare.
Har man smartphone kan man testa knappen från Länsförsäkringar (kan bland annat larma på en inställd tid och visa var du är)
http://www.lansforsakringar.se/uppsala/ ... ter/appar/


Man ska dock tänka på att det tillkommer andra faror med att jobba två. Särskilt vid fällning av lite grövre träd. Gäller att det är en person man litar på och jobbar bra ihop med. Samt att man inte hetsar varandra till att jobba fortare. Jag är inte så mycket för att ha smartphone i skogen, tycker inte det passar. Nödsändare vore bra, men de är dyra.

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

jannee  
#379206 Sluta stressa = känn dig INTE tvingad att hinna med si eller så. Sluta med att chansa eller vara alltför tvärsäker.
Inse att man INTE är lika vig eller kvick som man var i ungdomen - erfarenhet kompenserar INTE minskad rörlighet och smidighet.
Rutin och erfarenhet är trots allt lite av en färskvara, exempel mc poliserna har flera dagars avrostning INNAN de ger sig ut för en ny säsong.
Till sist, INSE att även DU kan ta fel beslut.

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

jörgent  
#379252 Nödsändare vore bra, men de är dyra.[/quote]

Njaaa, dyrt, beror på vad man jämför med, - en McMurdo - Nödsändare PLB Fastfind 220 kan köpas för 2890 http://www.happyyachting.com/mcmurdo-nödsändare-plb-fastfind-220

Jag tycker inte att det är så dyrt när man funderar på vad all annan utrustning kostar och jag går inte till skogs ensam utan den och min telefon och förstås övrig säkerhetsutrustning såsom huggarbyxor, hjälm mm
Däremot använder jag inte handskor med sågskydd, förstår inte idén liksom

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

husqvarna_med_sthil  
#379255 Jag anser att smartphone inte är byggd för att vara tillgänglig efter att man skadat sig. Menyer och annat elände man ska igenom, helst behöver man båda händerna för att kunna navigera sig fram till rätt symbol. Bara det böket när man håller på i full mundering och ska svara i den när någon ringer och man ska med torra fingrar dra en symbol från ena sidan till den andra. Trots torra händer och inomhus misslyckas jag ibland med detta, dynggrejer-kategorin.

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

röjar kalle  
#379261 Det är viktigt man har rutiner vissa saker gör man inte på grund av farligheten.Man skall ha ett lugnt och säkert arbetstempo så man orkar hela dagen.Stress hör inte hemma med skogsarbete du presterar inte bättre för att är du uppskruvad. Det har jag lärt mig genom åren man kan säga att förståndet växer med erfarenheten. Och haft turen och överlevt när jag varit oförståndig tyvärr har inte alla samma tur som jag.Skogsarbete är mycket farlig jobb och dödligt jobb det gäller att träna in bra rutiner i ryggmärgen och hålla sig till dom.

Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

machonisti  
#379355 En man i medelåldern dog i en arbetsolycka i Tjärlax, Närpes, på fredag eftermiddag. Mannen arbetade i skogen

Mannen arbetade i skogen med att fälla träd med motorsåg när han hamnade i kläm under ett fallande träd.
Mannen var död när räddningsmanskapet anlände till platsen. Polisen utreder händelsen som ett arbetsolycksfall.

Detta kunde Österbottningar läsa i tidningen på lördagsmorgon.
Extra jävligt blev det när jag idag fick reda på vem det var. En arbetskamrat...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).