Seb macahan skrev:Nu har vi lockat fram 2st forna Valtra/valmet ägare som har sett sanningen. Roligt!! Men nu har ni yppat något som inte är positivt om Valtra så nu är ni för alltid fördömda av the holy church of Lantmännen.
Jag tycker absolut att Valtra har sina fördelar som skogstraktor. Men hytten är helt miserabel. Precis det scenario som beskrivs av @Benny Nilsson gäller för samtliga modeller (förutom N4). Deras A75 och A93 med vändbar stol från fabrik är faktiskt lite skrattretande. Jag tror inte min dotter som är 9år kan sitta vettigt i den. Och absolut ingen fullvuxen mer än max 5-10min. Sen får ni rosa deras fabriksbygda stol hur mycket ni vill.
De fabrikat som jag tycker verkar ha mest rymlig och välplanerad hytt av nya maskiner är Valtra N4 (bäst hittils), NH t6 (näst bäst) & t5 riktigt bra för sin storlek , Deutz Fahr ,tror den heter 5D serie som är riktigt fin hytt. Detta är maskiner jag suttit i med skogshytt.
Sen ska ju Kubota ha någon också men inget jag vet nått om. och jag kan ha glömt nån (ingen valtra )
Nu har jag ingen aning hur dagens Ursus är i hytt. Den jag härleder till är en 80-talare. Men du får plats med fikakorgen framför fötterna när stolen är vänd. Ursus hade faktiskt sitt passagerare säte ställt på tvären bakom förarstolen. Det som är fint med denna är att den är så oöm. Allt är så rejält att det "nästan" är omöjligt o köra sönder. Lätt o skruva i och bra markfrigång och urstarka. Kanske kan se lite klumpiga ut, men är smidigare än vad de ser ut o vara. Man kan hitta dessa rätt vettigt i pris från 60-90tsk. Om ingen polen-firma hittar dom först o trailrar tillbaka dom.
Den nyare versionen kan heta 1224. Deras nya maskiner har samma steglösa transmission som JD, Case, NH.
Ursus 1224 verkar ligga på 120hk och är därmed onödigt stor för min del. Ligger en Ursus 385 på blocket nu men det är 2wd modellen och det är inte intressant. Detta är också den enda Ursusen som finns på blocket, känns som en rätt ovanlig traktor som man inte får tag på i första taget..
Volvo BM T430 -73. Bilke S3 -12.
Stihl MS 201 -13, Partner R523 -74.