Skogsmiljö och Trädlära

Förbannad på skogsstyrelsen

13 inlägg 5859 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förbannad på skogsstyrelsen

kungsis  
#378698 Jag sköter en mindre skogsgård. Jag ser det inte bara som en investering i pengar utan även glädje av att att ha en egen skog att sköta, med allt vad det innebär. T.ex finns det fina stenmurar, som jag är rädd. Finns även ett skogsområde, med gamla tallar, som delvis är sankt och som är väldigt populärt hos vilda djuren bl.a tjäder. Skulle kunna räkna upp ytterliggare saker som jag gör för att få en bra miljö. men jag tror ni fattar. Samtidigt så är jag sån att jag gärna gör allt själv (då vet jag att det blir som jag vill och jag tycker det är trevligt) Därför har jag tidigare tagit alla tillfällen i akt att påpeka att jag ansåg att skogsstyrelsen har fel, när de endast gav bidrag för utlägg i samband med att man lejde för arbetet. Blev i veckan positivt överraskad när jag läste deras blad och såg att de ändrat på detta. Ringde då upp en person, som hänvisats på deras hemsida. Fick då reda på att de inte betalade ut några bidrag, om man inte kom över summan 5000kr, vilket innebär ca 600mter stenmur i skogsmark. Vaf 😈 😈 😈 😈 . Frågade då även om marken som jag nämde tidigare och fick då reda på att det minst skulle vara ett 2hk stort områda, men helst betydligt större. Sedan menade, han som jag talade med, att det ju samtidigt var så att man ju ändå skulle sköta och visa hänsyn numera, så jag skulle väl göra det iaf, utan bidrag. Då kommer ju frågan varför i hexxxxxx de håller på och skickar ut bladet till alla skogsägare. De som uppfyller är ju bara främst bolag och riktigt stora markägare. Bättre de satte en arealgräns innan de slår sig för bröstet och skryter om hur duktiga de är. Till saken hör att jag vid minns två tillfällen tidigare, vad jag minns, har varit i kontakt med dem och då de förstått att jag inte äger en halv socken, så har jag blivit väldigt nonchanlant behandlad och att jag skulle få några råd har de fått mig att förstå inte var aktuellt. Det verkar vara som på "den gamla goda tiden" då lantbruksstyrelsen styrde och ställde och fjäskade för de stora markägarna.
Jag ska göra en slutavverkning framöver och jag hoppas nästan att den som kör maskiner, inte ser stenmurarna utan kör rätt över dem. Varför ska jag bry mig? Jag har jutydligen för lite skogsmark för att någon annan ska göra det.

Mvh
Kungsis



   TS
Avatar Fallback

Re: Förbannad på skogsstyrelsen

isteskog  
#378702 Var rädd om stenmurarna ..... mest för din egen skull :smile: Du ångrar dig nog om de blir sönderkörda. Jag kan förstå din känsla... bidragen för åtgärder i skogen, eller för bidragen i jordbruket är bara för de med stora arealer. Småskogsbruket har aldrig varit intressant för statsmakterna.
Bäst att inte ha så mycket att göra med myndigheterna. :???:

Användarvisningsbild

Re: Förbannad på skogsstyrelsen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378704
isteskog skrev:Bäst att inte ha så mycket att göra med myndigheterna. :???:

^:)^ ^:)^ ^:)^ ^:)^
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Förbannad på skogsstyrelsen

bjed0001  
#378731 Kan det vara så att skogsstyrelsens pengapott inte är oändlig. Och måste man prioritera så är längre mur och större, sammanhängande områden bättre ur miljö/kulturhänsyn. Känns väl inte helt orimligt?

Användarvisningsbild

Re: Förbannad på skogsstyrelsen

stackenas  
#378733
bjed0001 skrev:Kan det vara så att skogsstyrelsens pengapott inte är oändlig. Och måste man prioritera så är längre mur och större, sammanhängande områden bättre ur miljö/kulturhänsyn. Känns väl inte helt orimligt?


Visst är det så, funkar precis som bidrag från landsbygdsprogrammet med investeringsstöd etc. Eller landets alla fiberföreningar som slåss om bidrag för den delen.

Avatar Fallback

Re: Förbannad på skogsstyrelsen

jannee  
#378734 Passa dig väldigt noga för att rasera en stenmur, ingen vet hur dyrt det kan bli, men DYRT blir det om eller när myndigheterna får reda på det. 😈
Bl.a annat har flera öländska bönder åkt på både skadestånd och vite för att de rivit stenmurar och flyttat odlingsrösen.
Eventuellt kanske någon fridlyst snok haft sin bohåla där :!:

Användarvisningsbild

Re: Förbannad på skogsstyrelsen

Peteflamingstar  
#378740 I vissa delar av landet är spår efter odling i skogen väldigt vanligt med rösen och korta murar lite överallt, lika med torvpottor och imp.fläckar bevuxna med gamla tallar. Så de lär nog tyvärr prioritera bidragen, men dumt av dem att låta påskina annat. Däremot är min erfarenhet av Nokås-bidraget god, alltså stöd för att att öppna upp igenväxta inägor, ängar osv.

Användarvisningsbild

Re: Förbannad på skogsstyrelsen

Göt  
#378776 Det är väl inget som hindrar dej att söka. Skapar sysselsättning åt skogstyrelsen i alla fall :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Förbannad på skogsstyrelsen

kungsis  
#378969 Ok, hur lång är en stenmur, som är värd att ta vara på/av intresse? Jag har iaf tre stycken som är ca.70m långa var (uppskattat mått) och sex stycken som är kortare (20-50m). Alla ligger i skogsmark, som tidigare varit åker/betesmark. Är de för små för att ha påtaglig betydelse, borde det väl heller inte ha någon betydelse om jag gräver bort dem eller ej, eller hur 😈 ? Orkar jag/är på rätt humör ska jag ringa den andra personen, som finns angiven på deras hemsida, på måndag. Jag är fortfarande förbannad, men lovar att jag ska vara saklig och kräva en förklaring.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förbannad på skogsstyrelsen

Peteflamingstar  
#379047 Alla forn- och kulturlämningar (kända som okända) är skyddade i lag och får inte åverkas, vare sig de är stödberättigade eller ej. Sen får man tycka vad man vill om den saken. Prova prata med den andra personen och återkom gärna med vad denne sa!

Användarvisningsbild

Re: Förbannad på skogsstyrelsen

BjörkenPer  
#379051 När höghastighetsbanan byggs så får vi se vilka regler det är som egentligen gäller :roll: Med tanke på att sträckan blir ca 75 mil med 50 meter bred gata, så borde de stöta på något fornminne

Avatar Fallback

Re: Förbannad på skogsstyrelsen

jannee  
#379057 I BjörkenPers fall går samhällsnyttan :?: före ALLT annat :mrgreen:
Exakt samma gäller när nya kraftledningsgator anläggs :grin:
M.a.o. finns alltid undantag, exempel är när RIKTIGT högt uppsatta personer vill bygga på stranskyddsområde, exempelvis på Gotland 😡

Användarvisningsbild

Re: Förbannad på skogsstyrelsen

Peteflamingstar  
#379081
BjörkenPer skrev:När höghastighetsbanan byggs så får vi se vilka regler det är som egentligen gäller :roll: Med tanke på att sträckan blir ca 75 mil med 50 meter bred gata, så borde de stöta på något fornminne


Naturligtvis gäller det jag skrev vid vanligt skogsbruk, när stora vägar osv ska byggas blir saken en annan. Det brukar föregås av ordentliga utgrävningar, t.ex. som när man drog om E4 mellan Uppsala och Tierp för några år sedan. Det var den största arkeologiska utgrävningen någonsin i Sverige, skrevs t.om. en bok om det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).