Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek Minimaster?

449 inlägg 243530 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek Minimaster?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37589 Nån som vet vad som skiljer en Minimaster 101 från en 620? Motor? Vxllåda? Vikt? osv.

Magnus M



   TS
Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37751 Ska kolla om det finns en broschyr på 101.

620 har servostyrning, gasreglage under rattstången, broms är bågen framför ratten. Det är typ formel 1 styrning på 620 dvs. du behöver bara vrida ratten mellan 10 och 2 för att få fullt rattutslag. Motor är större på 620, tror att det bara var 1 cyl 13 hk på 101 men är inte säker.
101 har styre mod crosscykel, dom fanns i blått (nyare) eller orange utförande.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37766 Maskinen ser helt klart intressant ut.
Senast redigerad av OAS-forests sön 21 nov 2010, 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37787 Ok! Jag tittade på dennahttp://www.blocket.se/vi/18596465.htm?ca=13_s o funderade lite. Jag har en kran som skulle passa på en maskin i den storleken så jag såg en möjlighet att få ett trevligt ekipage men sen slog det mig att jag nog aldrig sett en 101a med hydraulkran. Hur sitter hydraulpumpen monterad på en 620? Går det att montera en på samma sätt på 101an? Lite såna grejer jag funderar på just nu.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback
Lövis  
#37870
Magnus M skrev:Ok! Jag tittade på dennahttp://www.blocket.se/vi/18596465.htm?ca=13_s o funderade lite. Jag har en kran som skulle passa på en maskin i den storleken så jag såg en möjlighet att få ett trevligt ekipage men sen slog det mig att jag nog aldrig sett en 101a med hydraulkran. Hur sitter hydraulpumpen monterad på en 620? Går det att montera en på samma sätt på 101an? Lite såna grejer jag funderar på just nu.

Magnus M



Fins många 101 med hydraulkran.

Hydraulpumpen sitter monterad på svänghjulssidan man bultar fast en axel på svänghjulet som man sedan sätter pumpen på har nyligen gjort det på min minimaster 101 för den var inte utrustad med hydralik.

Avatar Fallback
Lövis  
#37871 En bild till

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37924 Tackar för det! Du har möjligen inte några fler bilder på din maskin? Skulle gärna se kraninfästningen t.ex.

Undrar oxå lite över vxllådan. Hur är den konstruerad? Diff?

Magnus M

   TS
Avatar Fallback
Lövis  
#37980 [quote="Magnus M"]Tackar för det! Du har möjligen inte några fler bilder på din maskin? Skulle gärna se kraninfästningen t.ex.


Du har tur att jag tar bilder på nästan allt jag bygger så jag ska leta upp några bilder. Jag monterade nyligen en farma kran och byggt hydrauliken själv.

Avatar Fallback
Lövis  
#37981 En bild till

Avatar Fallback
Lövis  
#37982 Så här kan det se ut när man är färdig

Avatar Fallback
arvid  
#40465 Fint bygge Lövis!

Nu är ja ägare till en 101 med flak men tänkte bygga på hydralik och farma kran som du.
Hur stor pump har du till farma kran? har du en 6,3 cc grupp 2 pump?
var köppte du den där distansen mellan motor och pump?
hur stor tank har du?
Räcker flödet till kran?

MVH
Arvid

Avatar Fallback
Lövis  
#40526 Hej Arvid

Pumpen är en grupp 2 pump på 11cc med konisk axel.

distansen mellan motor och pump är egentligen till för att bulta fast pumpen i en el-motor som jag har byggt om lite dom finns i olika storlekar.

Hur stor tanken är var en bra fråga jag byggde den lite på fri hand den rymmer nog nästan 20 liter så den räcker bra till.

Bifogar adressen till var jag köpte pump och tillbehör.


http://www.hydroswede.se/

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

arvid  
#42507 Hallå Lövis!

Köppte du en 3-punktsram som du fäste i vagnen? Eller var fick du stödbena ifrån?
Tänkte inhandla en farma kran nu innan årsskiftet..

Orkar motorn med 10cc pumpen bra?

MVH
Arvid

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Lövis  
#42748 Hej Arvid!

Jag köpte en komplett farma vagn.
Sedan mallade jag av deras fästen till stödbenen och lyfte över kran och stödben.
Sålde sedan bort vagnen så det blev en ganska bra affär.

Motorn orkar med pumpen men när oljan är kall så måste man vara försiktig på spakarna annars stannar motorn ganska lätt.
Men när oljan har blivit lite varmare så fungerar det bra har lite onödigt stor tank så det tar lite längre tid innan oljan blir varm.

Lycka till med bygget! :-bd

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

arvid  
#44874 Hallå Lövis!
Hittade en begad kts på 3.6 m på blocket för 20´000+moms. Blev lite biligare än en farma kran och kan nog slita på den ett tag. Ska försöka bygga ihpp något vart efter. Kan nog bli en rättskaplig affär när det blir klart. med tanke att de kostar mellan 100 - 140´000 på blocket.
kts.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).