Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Småskaligt bättre i skogen

46 inlägg 16138 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Småskaligt bättre i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

isteskog  
#378466 Har gjort samma erfarenhet som denne man!

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

Anton k  
#378479 Det låter sant. Tyvärr så styr ofta nettot efter en förstagallring så stora maskiner tillämpas.

Användarvisningsbild

Re: Småskaligt bättre i skogen

halvproffs  
#378481 Jag har skött alla 1:a gallringar själv utom en. Mellanskog hade en gallringsdag där och som var välbesökt med gallringstävling. Ett bestånd med lappar på träden så besökarna fick gissa vilka träd som skulle bort enligt M-skogs mall. Vann gjorde en maskinförare för han är ju inkörd på systemet.
Anledningen till att 1:a gallra med maskin där var; magra steniga marker där tallarna inte kan stå tätt om det ska bli någon tillväxt att tala om.

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

isteskog  
#378482 Har själv lejt in maskingrupper i 1:a gallringar jag inte hunnit med. Det har gått bra, har varit ut och instruerat maskinförarna hur JAG vill ha det och det har fungerat bra.
Fast det blir bättre gallrat manuellt! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378483 Känns som om Malwas vision bekräftas...
"Stormfasta, virkesrika bestånd med minimal markpåverkan"

Magnus Wallin
Malwa

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

husqvarna_med_sthil  
#378484 Kan ju inte låta bli att bli glad över att någon ser självverksamhet som något positivt !

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

bjed0001  
#378491 Jag tycker att man blandar ihop två fenomen. Ett är stora/små maskiner och det andra lågt/högt uttag i gallring. Jag hävdar att man kan gallra med mellanmaskiner utan att ta ner g-ytan för hårt.
Däremot har han rätt i att det är olönsamt att man gallrar för hårt

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378492 Hur ser du då på den större andel tvingade uttag som sker i stickvägen ? Kompenserar du det med ett försiktigare uttag mellan vägarna?
Då kan jag hålla med om att g-ytan blir den samma, men håller gallringen samma kvalitet?
Mindre maskiner är dock ingen garanti för att det blir en optimal gallring ! Föraren har störst betydelse :-) !!

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

bjed0001  
#378514 Japp, mindre uttag mellan vägarna. Med mellanmaskiner får du mycket bättre ekonomi i första gallring, mindre stormskador på omloppstid då kantträden friställs vid "låg" höjd och hinner stabiliseras innan andra/tredje gallring. Ev. viss tillväxtförlust pga. bredare stickvägar mellan första och andra gallring samt något sämre kvalitet pga högre andel tvingat uttag i första gallring. Kvaliteten blir sämre men räknar man med ytterligare en eller två gallringar samt slutavverkning och med dagens prislista tror jag inte det gör någon skillnad i netto

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378530 Jag har funderat över om problemt med stora maskiner (eller körskador) inte är de breda stickvägarna, utan att de kör sönder delar av rotsystemet på kantträden? Inte tycker jag att mina stickvägar är särskilt smala, men det blåser inte ned något särskilt där?

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

jannee  
#378537 Röj hårt, gallra tidigt och rätt hårt. Har ett bestånd jag misskötte efter planteringen, stor plantavgång och gallrade en hård förstagallring där det fortfarande stod tätt. Nu är skogen 45 år, stormfast och troligtvis kan de stå så till slutavverkning.
Flera granar på Gudrunplanteringarna blåste kull under senaste stormen, dessa är ändå bara 4 till 5 meter i väl slutna bestånd. När man ser på rotsystemet är det MINDRE än 1 m2, inte undra på att de lätt lägger sig.

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378541 Tänker att OM man skulle gallra "stickvägsfritt" då skulle man gallra så hårt att man aldrig mer skulle röra beståndet. Om man ändå ska gå in med stora maskiner efter 10 år då har man inte vunnit något egentligen. Vägträden något grövre, ok men större storm och skaderisk.

Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

Anton k  
#378547 Diskussionen drar iväg som att det är bättre med breda stickvägar, då kan följdfrågan bli. Gallrar man för skogen eller för maskinen? Jag står startgropparna att gallra med små maskiner för att få ett högre kubikinnehåll i framtiden. Tyvärr vill inga skogsbolag ha småmaskiner så det är svårt att få tag i dom.

Användarvisningsbild

Re: Småskaligt bättre i skogen

svampbob  
#378549 Hur många har råd att gallra manuellt och småskaligt. Har du tillräckligt lite skog så hinner du göra det själv om du är idog. Men att missa arbetsinkomst för att istället vara ute och första gallra är det inte många som har råd med i någon större utsträckning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).