Traktorer och processorer

Koppling fastnar på valmet 6200

8 inlägg 7857 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Koppling fastnar på valmet 6200

jonsered95  
#378320 Hej, sitter just nu i skogen och kopplingen fastnar i botten när traktorn är igång, men när jag stänger av så släpper den kopplingen. Är som att den suger fast kopplingen i botten, går inte att rubba har provat... Har ni något bra tips som kan hjälpa? Tack på förhand.
Mvh Philip



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Koppling fastnar på valmet 6200

alias  
#378329
jonsered95 skrev:Hej, sitter just nu i skogen och kopplingen fastnar i botten när traktorn är igång, men när jag stänger av så släpper den kopplingen. Är som att den suger fast kopplingen i botten, går inte att rubba har provat... Har ni något bra tips som kan hjälpa? Tack på förhand.
Mvh Philip


Har du hi-shift (knappkoppling) på traktorn - kan den i så fall ha hängt sig?

Du har inget oljeläckage antingen vid slavcylindern till kopplingen i hytten, eller kring slangarna som går från hytten och fram till urkopplingslagret vid kopplingen, eller oljeläckage fram mot bakre infästningen på framaxeln?

Det går också att kolla vätskenivån i den vänstra (tror jag) behållaren som sitter längst bak mot hytten under motorhuven - är den tom har du förmodligen ingen vätska i slangarna som vill pressa tillbaka kopplingspedalen.

De andra alternativen än hi-shiften har jag dock svårt att det skulle bli bättre när man startar traktorn igen...

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Koppling fastnar på valmet 6200

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378330 Har du knappkoppling så har väl nåt i de hydrauliska hängt sig el elstyret till de.
Trycket försvinner ju när motorn stannar
:mrgreen: alias han visst före

Avatar Fallback

Re: Koppling fastnar på valmet 6200

Amatörhuggare 62  
#378349 Någon fjäder som är av i tryckplattan ?
Eller hävstången som sköter kopplingen.

På min 6300 sprack själva spaken loss från
röret.
Och då låste sig kopplingen.

Avatar Fallback

Re: Koppling fastnar på valmet 6200

jonsered95  
#378358 Tack det löste sig. Har motorsågen sittandes i höger dörr, och tanklocket satt visst som en smäck mot knappkopplingen... Platsar väl egentligen i tråden "hur dum får man bli". :D Men tack än en gång för engagemanget.
Mvh Philip

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppling fastnar på valmet 6200

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378360 =)) hahaha

Avatar Fallback

Re: Koppling fastnar på valmet 6200

alias  
#378361
jonsered95 skrev:Tack det löste sig. Har motorsågen sittandes i höger dörr, och tanklocket satt visst som en smäck mot knappkopplingen... Platsar väl egentligen i tråden "hur dum får man bli". :D Men tack än en gång för engagemanget.
Mvh Philip


Även om man kan känna sig lite dum en stund efter att man hittat felet så är det rätt trevligt med sådana fel som är lätta att lösa.

Se det positivt - hade du råkat ut för läckande slangar i motorrummet eller en läckande cylinder vid urtrampningslagret så hade du behövt dela traktorn för att åtgärda felet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Koppling fastnar på valmet 6200

Amatörhuggare 62  
#378366
1457030807_20160303_193509.jpg
Om någon söker på kopplingsfel, och det inte är motorsågen !
Det var ju väldigt positivt , kul du kom igång igen.

Här är bild på kopplingen.

Fjädern under siffran 3 har gått av en gång.

Och armen 1 siffran under axeln sprack vid leden.
Där ni ser A A vid axeln.

Så har ni här undersökningsförslag

Det var detta jag skrev om förut

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).