Traktorer och processorer

Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

169 inlägg 65977 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Pe_Er_79  
#377232 Jag är snudd på 2 meter lång och har en skapligt lång rygg. Det resulterar i att jag ofta tycker att bilar och traktorer är trånga, oergonomiska och har en dålig fysisk inverkan på mig. I skrivande stund så är största traktorn på gården en Fiat 60-90 och den är en katastrof, sätter jag mig rakt på stolen så stirrar jag rakt in i luftintagen..
Det jag önskar med den här tråden är tips på dom rymligaste traktorerna (med skogshytt) som finns. Jag behöver egentligen inte mer än 70-80hk i en traktor, absolut inte mer än 100hk. Jag föredrar en så liten och smidig traktor som möjligt men det går inte så bra ihop med den rymliga hytt som jag önskar mig.. Nu hoppas jag på lite tips här, som kan leda mina tankar lite framåt! Tips på nya eller ännu hellre begagnade traktorer med gott om plats i hytten?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Robertberg  
#377236 Valtra 6000-serie eller New Hollands TL-serie och motsvarande tror jag är säkra tips.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377238 Jag är 195 och var rätt nöjd med hytten på Valmet 505-905, man satt rätt högt och hade plats för benen och efter fixat till stolspelaren som går de bra att svänga runt.
Rutorna går upp högt och bara en mindre takkonsol fram för radion o extra ventilationsfläkt .
Börjar bli gamla men de sista med turbinkoppling x55 är nog de bästa av dom modellerna

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Ängagärdet  
#377254 NH tl är rymliga, men lit lågt i tak för en så pass lång pilot tror jag.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Umea  
#377259 Rekommenderar att ta kontakt med firman andersskordare.se de bygger om och höjer taken på traktorer.

Lycka till !

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377272
Bild

NH T5000-serien är nog den senaste med riktigt rymlig hytt, den fanns väl fram till för nåt år
sedan och går/gick att få med komplett skogshytt, allt efter smak.
Jag har en T5030 med vridskiva på stolen och en liten hemsnickrad låda för fötterna i bakvänt läge.
Den funkar fint för mig och såklart hade man ju önskat högre hytt ibland men då hade
den väl känts onödigt hög i andra sammanhang typ inne i byggnader osv.
Det vore ju fränt om nån skulle ta lös taket och klämma in en 4" höjningsram mellan hytten och taket
det som kan stöka lite är ju värmeslangarna och elen ifall de inte går att töja såpass, annars borde det
inte vara så svår operation.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

hardman  
#377283 Belarus 820 har väldigt gott om plats i hytten.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377285 Ja, New Holland är bra. Provsatt en Zetor från 00-talet med vändbar förarplats, den
kändes rymlig. Det mesta från modern tid är större än din Fiat.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Pe_Er_79  
#377286 Ja då har jag fått några tips att kolla upp. Ska tillägga också att det är en 4wd traktor som gäller om jag ska skaffa nåt annat. Och sen räcker det inte med att hytten är hög, alla fönster måste också vara höga så att man ser ut.
Angående Belarus så har jag reagerat på att dom ser ut att vara extra hög i hytten. Men det är ingenting som jag har kollat nåt närmre på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Pe_Er_79  
#377287 En annan sak jag kan tillägga är att jag gillar traktorer som är rejäla och befriade från elektroniska finesser och tjafs som man inte behöver.
Om min BM430 hade haft 4wd och 25hk ytterligare, då hade nog den fått duga.. =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Ängagärdet  
#377288
Slurfi skrev:
Bild

NH T5000-serien är nog den senaste med riktigt rymlig hytt, den fanns väl fram till för nåt år
sedan och går/gick att få med komplett skogshytt, allt efter smak.
Jag har en T5030 med vridskiva på stolen och en liten hemsnickrad låda för fötterna i bakvänt läge.
Den funkar fint för mig och såklart hade man ju önskat högre hytt ibland men då hade
den väl känts onödigt hög i andra sammanhang typ inne i byggnader osv.
Det vore ju fränt om nån skulle ta lös taket och klämma in en 4" höjningsram mellan hytten och taket
det som kan stöka lite är ju värmeslangarna och elen ifall de inte går att töja såpass, annars borde det
inte vara så svår operation.

Ser fram emot ny tråd Slurfi!

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

valmet862  
#377289 valmet 6000-serien eller 05-serien är det inte mycket extra finesser, rymlig hytt för benen o du behöver inte bygga om några "fotlådor" heller som på NH. Bara snurra runt stolen,funkar bra fast man är storväxt....

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377291 På så vis är ju Fiat bra, dom är ju väldigt enkla, jag har en 880 från 70-talet men den är ju lite rymligare tycker jag.
Är den bruna svensktillverkade hytten på den, inte riktigt lika tät. Ford från slutet av 70 och 80-talet är rätt så stora
i hytten.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

lerbo  
#378169 Valmet 505-905 är rymliga med mycket glas.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Ferguson system  
#378227 Hvis du vil ha en ny traktor uten alt for mye elektronikk så burde du ta en titt på Zetor major 60 og 80. Disse har store hytter og nesten alle funksjoner har mekanisk overføring. De fleste andre fabrikanter har også modeller rundt 50-80 hk uten mye elektronikk.

Ellers så er volvo bm 430 en knall bra traktor. Du får montere turbo og intercooler på den, da kommer du nok fort opp i 25 hk ekstra. 4 Og 6 sylindrede perkins motorer passer også rett inn med mindre modifikasjoner, som å forlenge ramma og styrestag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).