Erre skrev:Den gamla rottne snoken har rätt rejäl kran.
Hema skrev:Erre skrev:Den gamla rottne snoken har rätt rejäl kran.
Varför är inte dagens kranar utformade på samma sätt, så att man har kolvarna så nära pelaren som möjligt och sedan har stag ut till exempelvis som på bilden till stickan. Borde bli bättre viktfördelning med lite högre lyftförmåga, samt kortare och mer skyddad hydraulslangsdragning.
Smålandshuggarn skrev:Hema skrev:Erre skrev:Den gamla rottne snoken har rätt rejäl kran.
Varför är inte dagens kranar utformade på samma sätt, så att man har kolvarna så nära pelaren som möjligt och sedan har stag ut till exempelvis som på bilden till stickan. Borde bli bättre viktfördelning med lite högre lyftförmåga, samt kortare och mer skyddad hydraulslangsdragning.
Det är väl så dom flesta skördarkranar e konstruerade? Har aldrig sett kranen på snoken(!), men den måste vatt rejält stark! Själv vill jag helst ha lyftkolven på undersidan av bommen, så kolven blir tryckande i lyftet. För en kolv är väl starkare på trycksidan än dragsidan??
tallen100 skrev:Hema skrev:Ja vanligtvis är den tryckande delen på en kolv starkare än dragande
Sen hänger väl en del på vilken vinkel kolven har när den ska lyfta eller dra för att få så bra ork som möjligt.
Hema skrev:Ja vanligtvis är den tryckande delen på en kolv starkare än dragande
bgsentr skrev:Självklart är trycksidan starkare eftersom oljans tryckyta är större