Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa in maskin från utlandet, vilka svårigheter?

9 inlägg 9816 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa in maskin från utlandet, vilka svårigheter?

klunseduns  
#378076 Vet inte först & främst om denna har hamnat i rätt avdelning av forumet.
Men eftersom det handlar om en miniskotare så chansar jag här.

Nu till min fråga / diskussionsämne:

Håller på att leta efter en begagnad miniskotare, för nya är fortfarande för dyrt i mitt läge.
Har tittat på främst Woodtiger alt. Vimeks 606:a.
Men begagnatmarknaden består mest av Vimeks minimaster, vilket är för litet. :grin:

Så har kikat på utlandet & där är det bättre pris.
Men nu till frågorna:
Vad kostar frakten? (på ett ungefär)
+ vad är tullavgiften? (på ett ungefär)
+ Era erfarenheter om att handla från utlandet?

Sen skickas det på lastbil eller container?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa in maskin från utlandet, vilka svårigheter?

hlb  
#378085 Köpte ny griplastarvagn för drygt ett år sedan från Vörå i Finland. Frakt 10 000 med öppen finsk lastbil. Ingen tull, momsen kvittas.

Avatar Fallback

Re: Köpa in maskin från utlandet, vilka svårigheter?

alias  
#378086
klunseduns skrev:Vet inte först & främst om denna har hamnat i rätt avdelning av forumet.
Men eftersom det handlar om en miniskotare så chansar jag här.

Nu till min fråga / diskussionsämne:

Håller på att leta efter en begagnad miniskotare, för nya är fortfarande för dyrt i mitt läge.
Har tittat på främst Woodtiger alt. Vimeks 606:a.
Men begagnatmarknaden består mest av Vimeks minimaster, vilket är för litet. :grin:

Så har kikat på utlandet & där är det bättre pris.
Men nu till frågorna:
Vad kostar frakten? (på ett ungefär)
+ vad är tullavgiften? (på ett ungefär)
+ Era erfarenheter om att handla från utlandet?

Sen skickas det på lastbil eller container?


Inom eller utom EU?

Fordonens proveniens är alltid intressant om man kan reda ut - inte så trevligt att råka köpa stöldgods.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Köpa in maskin från utlandet, vilka svårigheter?

Illman  
#378103 Köpte grävmadskin från Irland till Finland för några år sedan. Frakten med båt låg på några tusen € så inte så farligt. Hade en finsk förmedlare som skötte om det praktiska med transportet och liknande. Allt gick smidigt förutom att den blev fraktad till fel hamn till först i irland så den blev några veckor sen. Inte så roligt när allt betalat på förhand.

Avatar Fallback

Re: Köpa in maskin från utlandet, vilka svårigheter?

Illman  
#378106 Samt en bild på den.

Avatar Fallback

Re: Köpa in maskin från utlandet, vilka svårigheter?

klunseduns  
#378121
alias skrev:Inom eller utom EU?

Fordonens proveniens är alltid intressant om man kan reda ut - inte så trevligt att råka köpa stöldgods.

MVH
Alias


De jag kollat på är i Polen, så inom EU. Hur ska man kunna reda ut om det är stöldgods eller inte?

Kom på en fråga till, var maskinen som utlovad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa in maskin från utlandet, vilka svårigheter?

magnusbygg  
#378142 Har själv tittat lite på traktorer, som var i Polen. Men man vågar ju knappt, inte utan att tittat o kört den själv. Sen är det ju det där att man inte vet riktigt vad slutnotan blir.

Användarvisningsbild

Re: Köpa in maskin från utlandet, vilka svårigheter?

Vardon  
#378188 Se om du kan hitta någon bekants bekant som kan lite om landets regler. När en tysk och jag skulle köpa bil till en förening så skrämde vi båda varandra genom att titta på helt olika saker beroende på regler. Och ofta finns det helt andra regler i andra länder som nog många som säljer på export gärna ser att de som köper inte har koll på.

Användarvisningsbild

Re: Köpa in maskin från utlandet, vilka svårigheter?

machonisti  
#378193
Vardon skrev:Se om du kan hitta någon bekants bekant som kan lite om landets regler. När en tysk och jag skulle köpa bil till en förening så skrämde vi båda varandra genom att titta på helt olika saker beroende på regler. Och ofta finns det helt andra regler i andra länder som nog många som säljer på export gärna ser att de som köper inte har koll på.

Där lyfte du en Point som gäller för mycket annat än import!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).