Skogsnyheter

SKOGSEKO, myndighetsfinansierad miljötrumpet

8 inlägg 3457 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SKOGSEKO, myndighetsfinansierad miljötrumpet

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377967 Fick nyss SKOGSEKO. Sveriges största skogstidning som vår statliga myndighet Skogsstyrelsen ger ut.

Ledaren känns balanserad där Staffan Norin inte glömmer några intresseområden som "skogarna" berör, i en vidare bemärkelse.
Ex vis finns där produktion/utveckling av goda produkter, orördhet/ reservat, försörjning och impulsstart av ekonomiska näringskedjor, jobb med produktion, jobb med forskning, politik, regelmakerier och kartläggningar. Ja, samhället.

Själva tidningen överlämnar sedan Staffan. När han lämnar rodret kantrar båten. Tidningen blir en miljötrumpet till innehållet. Innehållsmässigt och till antalet sidor, ämnen/teman. Också vad man kan känna visas starka bilder som är laddade med känslor. Mycket likt såsom typ Naturskyddsföreningen arbetar. Fult mot vackert och aldrig "mat på bordet" mot "tomt i skafferiet". Här framhålls förbrukning av pengar inte skapande.

När skattepengar används för att driva opinion i frågor med klara meningsskiljaktigheter (såsom rörande skogarna), då heter det propaganda. Det är ett negativt genmäle.

Första sidan:
- Koll på hänsynen.
- Artskydd...
- Illegala avverkningar i Peru
- Söka nya stöd (skogens miljövärden handlar det om)
- Passar contortan...?
- Natur och landsbygd

Jag saknar att det inte tycks vara accepterat, eller lika illa, att det inte finns någon som tänker och har stake på vår egen skogliga myndighet som kan/får/törs föra fler viktiga diskussioner i den egna tidningen än "miljö"/ skadeinsekter/ omdaning av landskapet/ hänsyn och skydd/ satellitövervakning.
Saknar egentligen idédiskussioner om skogens betydelse för hur "företaget Sverige" ska ratta skogsbruket sammanhållet, så att vi får pengaförsörjningen från skogen till befolkningen att öka. Behöver vi inte det, så ska man säga det.

Skogsstyrelsen, tycker jag, skall koppla ihop intressena så att skogen också är en affär för Sverige. Jag saknar detta helt. Budskapen att skogsägarinflytandet ska backa och backa mot en aldrig sinande mängd idéer om olika "värden" som ska inventeras och skyddas kommer till slut slå tillbaka pga att man går för långt. Om inte annat när kassan tryter. F-n vet om man inte kommer få uppleva att staten ska avverka i reservaten till slut.

Skogen kan inte få undantas och glömmas bort som landets främsta nettoexportmotor, Den är även en jobbskapare där pengarna till lönerna inte transfereras in till sektorn över skattsedeln.

Ska vi kan leva på att springa omkring och inventera åt varandra, så ska vi väl tala om det och räkna på det i så fall. Skogen har alldeles för stor inverkan på vår försörjning idag för att drivas som särintresse. När en myndighet kantrar då är det dags för granskning och städning uppifrån och ner.

SKOGSEKO vill jag ska upplevas som att antingen ingen eller många opinionsgrupper talar till mig. Inte enbart en.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: SKOGSEKO, myndighetsfinansierad miljötrumpet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377997 Fler än du som retar dig på Skogseko http://www.skogsaktuellt.se/artikel/43098/delad.html och Skogsstyrelsens reklambroschyr
/Niklas

Avatar Fallback

Re: SKOGSEKO, myndighetsfinansierad miljötrumpet

uffejohan  
#378016 Fick precis samma uppfattning som du Orsa när jag låg o läste den igår kväll. Startade en diskussion med frugan om det men hon tyckte att jag skulle tänka lite mer nyanserat!!!

Avatar Fallback

Re: SKOGSEKO, myndighetsfinansierad miljötrumpet

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378028 Tack för respons,
Då är det alltså fler som reagerar starkt. Intressant med SKOGSAKTUELLT-artikeln, Niking.

Jag läser SKOGEN som är balanserad enligt min uppfattning.

Kan man ens hindra att tidningen SKOGSEKO kommer i lådan utan att man lämnar fastighetsregistret? Det är en annan tanke. För det är ju ett annat kännetecken på rysspropaganda. Att man inte kommer undan liksom, förrän man dör eller utvandrar...

Jag är inte mot miljöfrågor alls, men när det blir nån vänsterpolitisering via myndigheter som är JÄTTEVIKTIGA för Sverige på JÄTTELÅNG sikt. Då ska vi som vet vad en omloppstid är och vet vad en exportnäring innebär för "arbetare" säga ifrån.
Trappor städas uppifrån, ja säger bara det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SKOGSEKO, myndighetsfinansierad miljötrumpet

loppan  
#378031 Jag blev också lite trött av det lite väl vinklade materialet i tidningen och lade till slut undan den.
Tänk om man kunde ta upp miljöförbättrande åtgärder ur en skogsägares perspektiv för att väcka lite mer intresse och nyfikenhet istället för det som upplevs som pekpinnar.

Det är lite av ett problem i myndighetssverige över lag att de som utbildar sig och har intresse för miljöfrågor
ofta har en bestämd uppfattning innan och på det viset så blir det lätt en snedvridning mot det gröna hållet.

Orsa skrev: F-n vet om man inte kommer få uppleva att staten ska avverka i reservaten till slut.

Inget är längre heligt om det hotar löntagare,löneutveckling och välfärd,se bara på flyktingkontrollen/gränskontrollerna.
,

Avatar Fallback

Re: SKOGSEKO, myndighetsfinansierad miljötrumpet

Bosse1  
#378047 [quote="Orsa"] F-n vet om man inte kommer få uppleva att staten ska avverka i reservaten till slut.
Jorå,snart klipper Sprattelprinsen nya band till sveriges nya energikälla miljön,miljön,miljön.

Användarvisningsbild

Re: SKOGSEKO, myndighetsfinansierad miljötrumpet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378061 Nu har även jag fått Skogseko och som sagt var en stor slagsida åt skogseko-logi snarare än skogseko-nomi. Jämställda mål lyser med sin frånvaro.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: SKOGSEKO, myndighetsfinansierad miljötrumpet

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378078 Enda vettiga i tidningen var en artikel om dikesrensning av diken.
Med tips om lämpliga redskap.
F.ö inget nytt om man är någorlunda påläst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).