Traktorn i skogen

Maskinkalkyler

14 inlägg 8465 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Maskinkalkyler

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377841 Jag blev inspirerad av hlb:s kalkyler i den här tråden, så jag besätmde mig för att göra lite grafer. Jag tog hlb:s siffror, med enda skillnaden att jag satte några kr som fast värdeminskning, dvs grejera minskar i värde när de står i ladan, även om man inte kör. Jag minskade rörliga i motsvarande grad. Om siffrorna inte stämmer med hlb:s, så är det mitt fel. :)

Intjänade pengar tog jag storskogsbrukets kostnader i södra sverige för skotning. Trodde det var mer än 70:-/m3fub, men det var det inte!

Sen slängde jag dit min egen maskinpark, 25 kkr i inköp, och satte kapitalkostnad till 1% (ungefär vad man kan få på högräntekonto, resp. låna till).

1456850216_tabell.jpg


Man kan förstås diskutera/leka med kostnader som man vill och få lite olika resultat. detta är mest till för mig självt att fundera på olika alternativ.

För omväxlings skull satte jag inte resultatet i kronor/timme, utan kronor per m3fub. Hur tänkte jag där? Jo, om man har tex 750 m3fu som skall skotas varje år (150 gallring, 600 slutavv), vilket är billigaste sättet att få ut det om man har gott om tid på sig (dvs arbetskostnad 0 kr)? Detta premierar förstås billiga maskiner.
1456850216_slutavv.jpg
1456850216_gall.jpg


Om någon är intresserad, så kan jag slänga in deras siffror i diagrammet också.

@Fredrik Reuter, bilderna kom i fel ordning och skogsforum-loggan täcker tabellvärden.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Sv: Maskinkalkyler

hfab  
#377847
Mangan skrev:
För omväxlings skull satte jag inte resultatet i kronor/timme, utan kronor per m3fub. Hur tänkte jag där?

Där tänkte du till.;) Det är nog så viktigt att räkna på vilka krav man har. Den som har kravet att få en skaplig timpeng kanske inte kör med vajerkran. Den som däremot vill ha skogen som ett lönande fritids intresse kan lägga ner mer tid, och samtidigt hålla kostnaderna nere.
Oavsett vilket finns det inga rätt eller fel i det fallet.

Avatar Fallback

Re: Maskinkalkyler

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377853 Ja, kronor/timme blir bara så deprimerande. :) Jag tjänar mer på att sitta och titta på, med en kopp kaffe när en inhyrd skotare kör ut det, för att sedan gå till kontros jobbet de resterande timmarna på året. :D

Men det visste jag ju, utan här kunde det vara kul at räkna omvänt. Dvs jag har 750 m3fub som skall ut varje år, hur mycket tjänar jag på att göra det själv? Säg att det tar 250 timmar med min utrustning att köra. Och så tar det kanske 750 timmar att hugga med motorsåg. Låter lagom att göra på ett år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinkalkyler

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377854 @mangan kan du förklara vad graferna visar? Jag tycker det verkar konstigt med högre kostnader vid större volymer, borde väl vara tvärt om?

Avatar Fallback

Re: Maskinkalkyler

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377860 Ja, förlåt det borde jag ju gjort. Det är intjänade kr/m3fub. För slutavverkning är det alltså de 40:-/m3fub som en inhyrd skotare kostare, minus kostnaden för den egna maskinen. Det blir timintjäningen (kr/timme) delat med prestationen (m3fub/timme).

Bifogar även graferna för kr/timme, och det är alltså det föraren tjänar in per timme, genom att köra själv med egna maksiner istället för att hyra in skotare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinkalkyler

Seb macahan  
#377945 Detta var ju intressant. Men jag är inte säker på att jag förstår det hela rätt.
Vid slutavverknig är intjänad krona nästan lika/fub när man skotar runt 1000fub/år. Tar du hänsyn till tidsaspekten här och det är värdeminskning och kapitalkostnad som "äter" upp förtjänsten i förhållande till tidsvinsten med moderna prylar?
Sen undrar jag hur ofta skotar man ihop 700fub men vajerkran. Vi har en gentleman här hemma som brukar få ihop 150-300fub/året. Alla är grymt imponerade. Har du fakta som stödjer detta?
Jag vill absolut inte kritisera dig nu för det var intressant o se men det känns nästan orimligt att de båda ekipagen ligger så lika på stora volymer. Där borde skillnaden bli större. Eller fattar väl inte jag som vanligt :oops:

Avatar Fallback

Re: Maskinkalkyler

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377971 Om man räknar på intjänad krona/m3fub så spelar det alltså inte någon roll hur lång tid det tar utan det är bara 40:-/m3fub (slutavverk) minus maksinkostnaderna/m3fub. Om det tar 1 eller 10 timmar framgår så att säga inte. För den stressade nutidsmänniskan är det kanske ine världens mest relevanta mått. ;)

Punkterna skall inte ses som bevis för att någon har gjort det, utan det är uträkningar utgående ifrån det jag gjorde förra säsongen med lite avdrag för lärotid. Inte ser jag 700 m3fub som omöjligt att få ut per år, det jobbiga är att hugga det med motorsåg! Kröver att man har ett helt år på sig, förstås.

Vet du hur många timmar gentlemannen använder per fub?

Har du motsvarande siffror/uppskattningar för din maskin så lägger jag gärna in dom också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinkalkyler

Seb macahan  
#377977 Men om inte tidsåtgång är inräknad borde ju ditt ekipage vara betydligt mer lönsamt oavsett storlek på objekt? Vad är det som gör att de båda möts vid runt 700fub?

Nej jag har ingen aning hur lång tid han behöver. Men hans vältor är ungefär lika släta o raka som mina innerväggar. Häftigt o se tidsödande o göra.

Mina siffror är nog inget bra :oops: Jag tillhör en av de där stressade nutidsmänniskor som motiverar maskinköp för o vinna tid, sen när jag väl håller på så tycker jag det är så kul och inspirerande att jag ibland blir sittande med kaffekoppen o bara njuter av åsynen av min fina skog och mina roliga maskiner. Räknar man på det så har jag sparat in hur många Thailandsresor som helst i njutning :lol: Tänker inte göra en graf på det....Sen är ju en MF35'a njutning det med. Har en sån också med vajerkran........

Avatar Fallback

Re: Maskinkalkyler

Axl  
#377979 Huggningen är väl en egen kalkyl? Annars får du öka på intjäningen lite. Skulle vara intressant att se hur dina grejer höll för 700 fub slutavv.

Avatar Fallback

Re: Maskinkalkyler

Axl  
#377980 Får du ut 4 fub i timmen? Vad räknar du med för volym/lass

Användarvisningsbild

Re: Maskinkalkyler

Seb macahan  
#377982 Mina???

Avatar Fallback

Re: Maskinkalkyler

Axl  
#377984 Nej mangan!

Avatar Fallback

Re: Maskinkalkyler

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377987 Ett lass timmer blir ca 4 fub, men då är det långt timmer.

Sifforna över prestation går säkert att diskutera, kanske skulle haft 1,5 resp 3 m3fub/h istället.

Om de 700 m3fub skulle ta ca 300h, så har jag räknat med 9000:- i reparationer, dvs en tredjedel av inköpskostnaden. Låter det orimligt lite?
Senast redigerad av Mangan tis 01 mar 2016, 23:39, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinkalkyler

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377989
Seb macahan skrev:Men om inte tidsåtgång är inräknad borde ju ditt ekipage vara betydligt mer lönsamt oavsett storlek på objekt? Vad är det som gör att de båda möts vid runt 700fub?


Om du kollar i tabellen så ser du att de rörliga kostnaderna för mitt ekipage är högre per fub än hlbs.

Per timme är min lägre, strax under hälften, men prestationen är en tredjedel per timme.

Se det som ett räknexempel, graferna är inte framtagna för att bevisa det ena eller det andra, utan för att se vad olika fasta och löpamde kostnader innebär. Kan lägga upp kalkylarket om någon vill fila på siffrorna. :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).