Servicebyggnader

Ladugårdstransformering.

61 inlägg 36683 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ladugårdstransformering.

valtra mega  
#376966 Vanligast norr om Dalälven

Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

molnia  
#377000 När vi rev i vår ladugård så fick jag svinkoppor. Inte för att jag 100% vet att det var där ifrån men helt helt klart finns det risker att få otäckheter.

Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

Vardon  
#377003 Tur jag inte läste detta innan jag städade ut gammal halm och oliver torv. Men det är skönt efteråt när det minskar. Ingen som behöver en torvrivare :-)

Avatar Fallback

Re: Ladugårdstransformering.

tallen100  
#377009
Mangan skrev:Kan det gå så illa? :shock: Gjorde rent lite på höloftet i helgen, men det var rejält korsdrag och småfruset.

Man ska vara försiktig med sånt där, det kan gömma sej många otäckheter som inte är nyttiga att andas in gammalt hö och annat gammalt skräp som dammar, så andningsskydd är att rekommendera.

Även om man har lång erfarenhet av gammalt hödamm ;)

Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

svampbob  
#377023
tallen100 skrev:
Mangan skrev:Kan det gå så illa? :shock: Gjorde rent lite på höloftet i helgen, men det var rejält korsdrag och småfruset.

Man ska vara försiktig med sånt där, det kan gömma sej många otäckheter som inte är nyttiga att andas in gammalt hö och annat gammalt skräp som dammar, så andningsskydd är att rekommendera.

Även om man har lång erfarenhet av gammalt hödamm ;)


Efter 50 år av hödamm så får man förmoda att man redan har fått allt som gick att få. När jag var riktigt liten bestod min barnpassning under mjölkningstid i att sitta i en tom kalvkätte. Jag fick nog i mig allt jag behövde redan då :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377172
svampbob skrev:
tallen100 skrev:
Mangan skrev:Kan det gå så illa? :shock: Gjorde rent lite på höloftet i helgen, men det var rejält korsdrag och småfruset.

Man ska vara försiktig med sånt där, det kan gömma sej många otäckheter som inte är nyttiga att andas in gammalt hö och annat gammalt skräp som dammar, så andningsskydd är att rekommendera.

Även om man har lång erfarenhet av gammalt hödamm ;)


Efter 50 år av hödamm så får man förmoda att man redan har fått allt som gick att få. När jag var riktigt liten bestod min barnpassning under mjölkningstid i att sitta i en tom kalvkätte. Jag fick nog i mig allt jag behövde redan då :lol:


Det är som Asterix kompis Obelix som trillade i en gryta trolldryck när han var liten. Fick därefter bestående effekt. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

JensSkoog  
#377255 Syrran och jag fick sorkfeber (musepest på norsk) nån gång på femtiotalet efter att vi hade rensat ur ett rum där det hade varit kaninar några år. Tjockt med gammalt hö och halm på golvet. Blev fullt larm, eftersom morsan var övertygat om att vi hade fått polio :roll:

Intressant tråd. :-BD Undrar vad ni planerar använda alla dom 450 kv.m. i flera våningar till?

Avatar Fallback

Re: Ladugårdstransformering.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377368
valtra mega skrev:Vid arbete med gammalt hö och halm kan man råka ut för sorkfeber https://sv.wikipedia.org/wiki/Sorkfeber
Fick sorkfeber när jag tömde en gammal ängslada enda positiva med det var att man inte kan få det några flera gånger

Även vedskjul är luriga

Avatar Fallback

Re: Ladugårdstransformering.

Elfving  
#377454 Spännande tråd!

Vilken takhöjd har du invändigt? Det brukar vara takhöjden som gör gamla ladugårdar svåranvända till moderna syften.

Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

Ängagärdet  
#377479
1456691364_20160228_123500.jpg
Takbjälklaget mellan våningarna är på ca 2,5m höjd.
Efter hökörat blev det till å försöka få bort allt smylle å bös, försökte med piasava och olika skrapor men det var väldigt svårt. Golvet på rännet består av tiljor glesspikade med någon form av byggplast under typ sopsäcksplast. i mitten är det masonitskivor till att kasa ut höet på. Trampar man bredvid tiljorna så går det igenom, bara mjöl kvar i originalgolvet, även masoniten lyckades jag göra hål i på ett par ställen! Hittade denna fläkt som gjorde susen, 7kw suger bra! Byggde ett stativ med hjul för att kunna flytta med den lite smidigt allteftersom. Den sög även i sig all småsten som åkt med höbalarna in, när det börja skymma såg jag effekten av det när det ibland flamma till i utblåsslangen av gnistor från stenen som tände i dammet. Stopp i maskin å ut med eländet, tog den kvällen till å vakta i lagårn, man vet ju aldrig! #:-S Fortsättningsvis fick den stå utanför och jag körde bara när det regnade. Tog några kvällar men bra blev det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

Ängagärdet  
#377900 Dags att kalla in proffsen! Medans jag rev ut foderborden, och allt annat i inredningsväg i ladugården hölls snickarna till på rännet och förstärkte upp takstolarna, 2man och 4 dagar senare var de klara, det är 23st. de ligger på övre bärlinan ca 1,4m över gamla loggolvet. efter det var det dags att riva gamla mellanbjälklaget, även detta tog jag hjälp av snickarna med att ta ned. bjälklaget vilade på en mängd stolpar, när det börjat svikta i taket har man helt enkelt satt dit en stolpe till! Kan säga att det var Mayhem när de rivit ned allt, 4 fulla lass på timmerkärran blev det, fick stå utanför och dra ut allt med winschen, tackar gud för radiostyrningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ladugårdstransformering.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377903 Du har inga bilder på hur det såg ut innan de satte dit nya takstolar?

Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

Ängagärdet  
#377907 Lite bilder på hur rötskadat det är där mellanbjälklaget suttit emot väggarna, vi var osäkra på om huset skulle skita sig när vi tog bort spännjärnen som gick rakt igenom på flera ställen, men meningen var att de nya takstolarna ska hålla ihop allt, och det gjorde de! Gamla taket satt i överkant på det gröna, nya takhöjden blir ca 3,8m. Förstärkning av knäckta stolpar med 3"x10". 2 dagar för 2man tog det för snickarna att riva ner eländet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ladugårdstransformering.

Ängagärdet  
#377910 Nej, trög som man är så kom jag inte igång med fotandet från början, men det såg precis ut såhär, fast med ruttet golv då:
Bilden har jag lånat av bjorneslatt.blogspot.com

   TS
Avatar Fallback

Re: Ladugårdstransformering.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377914 Det är väl en rätt vanlig konstruktion kan jag tänka mig, min kolada ser likadan ut. Liggtimmer upp till dryga 2m, sedan ett loggolv tvärs över. Resvirke i väggarna upp en meter eller så, och sedan taket på det.

Jag har några frågor: :)
1) Hur ser ni på risken att väggarna "viker sig" utåt eller inåt i skarven mellan liggtimmer och resvirke? För det är väl ingen genomgående stolpar upp till de nya takstolarna/golvbjälkarna?
2) Vad är det för dimension i de nya takstolarna, är det 2"x8"?
3) I de här två bilderna ser det ut som om bjälkarna fortsatt rakt över, vet du om de har gjort det? Eller har de alltid varit avkapade?

Bild

Bild


Bor du i västra eller östra Småland? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).