Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 8000.

267 inlägg 149691 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377150
Mangan skrev:Har det framgått vad priset är för dessa maskiner, vad fick ni ge på ett ungefär?

Här är en prislista från Kramans hemsida.http://www.kranman.com/images/pdf/bison ... or_web.pdf
Börjar du att komma i köparetankar Mangan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

skogshasse  
#377166 det var fina bilder dollyn ser ut att vara stabilt byggd dolly vad har däckena för storlek samt är det c-däck

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377183
skogshasse skrev:det var fina bilder dollyn ser ut att vara stabilt byggd dolly vad har däckena för storlek samt är det c-däck

Jag tror det är 155 13", jag fick nya c-däck för det var det inte från början.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

andreaswehtje  
#377514
Mangan skrev:Har det framgått vad priset är för dessa maskiner, vad fick ni ge på ett ungefär?

I broshyren för Bison från Kranman står alla priser. Kontakta din närmaste återförsäljare eller Kranman. Tror att den ligger på hemsidan också...?

Man utgår från ett baspris för Bisonmaskinen som är verkligen basic, och sedan får man lägga till allt lull-lull.
Jag gav ca 300 tusen allt som allt, har för mig att baspriset var 254 tusen för 6000X maskinen.

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377530
Mikael skrev:
Mangan skrev:Har det framgått vad priset är för dessa maskiner, vad fick ni ge på ett ungefär?

Här är en prislista från Kramans hemsida.http://www.kranman.com/images/pdf/bison ... or_web.pdf
Börjar du att komma i köparetankar Mangan?


Funderar altlid på olika alternativ och försöker hålla mig ajour med vad som finns.. Förutsättningar kan ändras kvickt. :)

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Rydiander  
#381869 Mkt trevliga "reportage"! Vad för längder kör du vanligast? Mitt bolag vill ha 4,90 längder helst. Funkar det?

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

andreaswehtje  
#381987 Bra bilder på dollyvagnen och Bison! En fråga bara: vad är det för träpallar du har? Behövs det uppkörningsramp för att få upp Bisonen på vagnen???

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381994
Rydiander skrev:Mkt trevliga "reportage"! Vad för längder kör du vanligast? Mitt bolag vill ha 4,90 längder helst. Funkar det?

Funkar gör det för jag har kört 5,50 men är det mycket du ska köra i den längden så bör du nog ha en större maskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381995
andreaswehtje skrev:Bra bilder på dollyvagnen och Bison! En fråga bara: vad är det för träpallar du har? Behövs det uppkörningsramp för att få upp Bisonen på vagnen???

Det går utan pallar men den river rätt bra med bakhjulen utan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Rydiander  
#382037 Nä, är mest vindfällen, och då klentimmer iom jag bor i Gudrun-stormområde.

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

skogshasse  
#382053
Mikael skrev:
Rydiander skrev:Mkt trevliga "reportage"! Vad för längder kör du vanligast? Mitt bolag vill ha 4,90 längder helst. Funkar det?

Funkar gör det för jag har kört 5,50 men är det mycket du ska köra i den längden så bör du nog ha en större maskin.


vad är det som är problem när du kör 5.50 timmer eftersom du vill ha en större maskin då.
för mig och min alstor så är problemet att det är bara 1,80 meter från lastgrinden till brytpunkten på boggin
så då får man så mycket av lasset bakom brytpunkten och det frestar på maskinen.
man skulle ha den långa alstorn för den är boggin 40 cm längre bak så då blir avståndet 2,20 meter
vilket skulle ge bättre balans i maskinen med lass.

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

mrvimek  
#382062 Ja kör full längd på min alstor 820 och har så ja kan dra bak en bonke och visste blir de lätt fram om man lägger på stort lass men de aldrig nå fara :)

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382140
skogshasse skrev:
vad är det som är problem när du kör 5.50 timmer eftersom du vill ha en större maskin då.

Det blir rätt mycket överhäng bak på maskin som det är lätt att köra emot med och det kan hugga tag när man backar.
Kranen är i minsta laget för att hantera timret också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Sidekicknicke  
#388636 Hej vilken kran har du på? PRO-kranen verkar ju rejäl när man läser om den.
Varför valde du 8000 och inte 6000 maskinen?

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388639 Hej, jag har 30-60 på min maskin. Därför jag valde 8000 var att jag ville ha en hytt med värme samt jag tycker det är smidigt att ha en dieselmotor.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).