Verkstan

Isolering s200

17 inlägg 8733 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Isolering s200

Tjita1  
#376888
nattuggla86 skrev:Finns nog inget enkelt svar. Vi la 6150 i våran maskinhall och 10 cm tjocklek på betongen. Men så är en hjullastare och traktor med griplastarkärra antagligen det största som ska in där. Vi skippade isoleringen men la rejält med grus, inte under 40 cm och i ena änden blev det över metern pga lutningen. Sen gjöt vi egen kantbalk på 20-25 cm med dubbla 12 mm armeringsjärn runt om. Än står byggnaden rakt och fint.

Alla som kan nått tycker säkert att vi snålade på alla områden men det fungerar bevisligen. [emoji3]

Identiskt med hur jag gjorde garageplattan, med den skillnaden att jag isolerade med 200 mm S80, utom kantbalken, där är det bara 100 mm, tror L-stöden har lite högra klassning också, typ S200 eller så.
Parkerar iofs inga tunga grejer där, det tyngsta är vår husbil som har stått där inne två vintrar, väger väl kanske 3 ton olastad. Vad som däremot är fascinerande är att jag inte lyckades få en enda torkspricka, fast jag gjöt själv. Självkompakterande betong och sloda bara. Däremot fick jag en sån där jobbig hinna (inte betonghud) på några millimeter som vill lossna här och där, eftersom det prompt skulle komma en störtskur innan betongen hade satt till sig, men jag tänkte ändå sätta klinker där inne när det blir dags att inreda, så det kvittar.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Isolering s200

nattuggla86  
#377050 Vi har inte heller en enda spricka. Men göt på hösten så den torkade sakta. Och när plattan väl torkat regnade det oavbrutet i veckor kändes det som. Så var nog idealiskt för den. Sen ville jag haft nån isolering i men var inte själv om att bestämma så jag fick lägga mig för majoriteten. Med isolering hade det varit lättare att isolera hallen framöver om man skulle vilja. Men bästa byggnaden på gården, skulle byggts för 30 sedan bara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).