Motorsåg och handhållet

Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro

28 inlägg 16070 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376376 Gjennstår og sjå om ho er noke bedre enn den dei har allerede da, synes tenna såg veldig korte ut, ikkje mange filinger på kjedet da før det er slutt. Såvidt eg kan forstå utifra engelsken så har dei endra noke på forma på tanna, men etter ei filing med fila så får jo tanna ei heilt anna form enn det ho har når ho er ny, kanskje det er skarpare når det er nytt dette her slik at det kan brukast rett ut av øskja? Jaja kjeme vel enten ein vil det eller ikkje, men husker ein som protestert vilt når 73 lp blei forandra til 73 lpx. Var ein yrkeshoggar som hogde på akkord (det gjere jo nesten alle da) han var veldig missfornøyd.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro

johan eriksson  
#376378 Utformning på ryttare och tänder ser ju bra ut på bilderna, ska bli kul att testa.

Avatar Fallback

Re: Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376388 lure på om den gammle "gode" ryttarmalen passe på den nye kjeda tenker da på den som er festa til rullemalen, selv om rytterdelen blir sundfilt så er det nå greit å ha ei mal til ryttarane sån at ein har litt kontroll på kor høge ryttarane er, skulle fått ein eller anna fingerferdig fyr til å kopiert ryttarmala over til ett eller anna skikkelig hardt stål, da hadde eg sloppe å kjøpt ny mal heile tida.

Avatar Fallback

Re: Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro

SawTroll  
#376390
Mange skrev:Nej, dessa nyheter ska inte ersätta, snarare komplettera.
Super 20 Kedjan och Super 70 kan de inte så lätt ersätta.
95 däremot är nog inte svår att förbättra
.


Enig i det, så jeg håper du har rett!

Användarvisningsbild

Re: Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376550 Smala sågsnitt är ju fint för de som pular med smått. Men ska du ha in hjälpmedel som trampjärn, brytjärn, kil är det ingen fördel.
O andra sidan används oftast större såg till större fällning då dessa hjälpmedel behövs som bäst.

Avatar Fallback

Re: Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376631 Det nye oregon speed cut skulle komma i juni/juli eller noke sånt i norge. Eg skulle faktisk få ett av de i posten pluss sverd, heilt gratis så skulle eg komma med ein tilbakemelding til gjenngjeld.
Senast redigerad av can tor 25 feb 2016, 20:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro

Seb macahan  
#376645 Jag fick tydligen det nya HQ svärdet när jag hämtade sist. Stod o letade om fetthålet men det var tydligen borta....Har precis satt på det på sågen. Blir premiär i morgon i vindfällen.

Användarvisningsbild

Re: Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376703 Det har funnits andra svärd genom åren som inte haft fetthål.
Det är inte avsaknaden av hål som är nytt utan försöket att förhindra att skit kommer in i lagret.

Avatar Fallback

Re: Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377342 Ser det nye kjedet har små hjørner dvs liten radius nesten som ett Chisel kjede

Avatar Fallback

Re: Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro

SawTroll  
#377575
can skrev:Ser det nye kjedet har små hjørner dvs liten radius nesten som ett Chisel kjede


Nå har jo også 95VP(X) "små" hjørner sammenlignet med mange halvmeisel kjeder, er radien enda mindre på de nye kjedene?

Avatar Fallback

Re: Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377583 Synes det ser sån ut, men må vel ha det i neven for å sei det 100 prosent, trur Ikkje 95 vpx er ett skikkelig halv meisel kjede egentlig er det Micro Chisel Dei kaller det, men er vel litt flise spikkeri da. Er iverfall Ikkje Chisel.

Användarvisningsbild

Re: Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro

johan eriksson  
#395335 Någon som testat svärden än och kan komma med ett utlåtande?
Tycker priset är lite högt för ett laminerat svärd, är inte. Kvalitén bättre än det varigt tidigare så har jag svårt att tänka mig att prova.

Användarvisningsbild

Re: Nya laminerade svärd från Husqvarna: (X-Force) Pro

anersimyra  
#395336 Själv är jag inne på fjärde kedjan på ett Oregon Pro - Lite och tänker inte byta.. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).