tis 23 feb 2016, 18:52#376121
På mitt förra ekipage hände det att jag pockade av kranen, kärran nyttjades både i skogen och som rejäl tippkärra, vissa år tog jag av kranen från kärran. Jag släppte ner kärran/dragstången så lågt jag kunde genom att köra in stödbenen. När kärran var i lägsta tänkbara läge pallades dragstången upp och jag la klossar framför och bakom däcken för att kärran skulle stå still. Gripen/kranen var låst i kärran. Därefter släppte jag bultarna mellan kärra och kran, när kranen var lös körde jag ut stödbenen något och backade därefter in traktorn över dragstången och kopplade i trepunkten.
Motsvarande fast omvänt när kranen skulle monteras på kärran.
Gick smidigt och kändes stabilt.
Valmet 465, Patu 203t 8,0 HD, Niab 5-15, NH TS 100, Mowi 300 med 8,5 tons Mowi vagn, 550 hva, 660 Stihl, Echo cs 510, 535 jonsered