ATV och UTV i skogen

Läckage oljeplugg

30 inlägg 17782 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#371352 229 spänn?!?! Otroligt bra pris.

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Tjita1  
#371354 Ja, Biltema har en hel del braåhagrejer i sortimentet faktiskt. Drog sönder gängorna till glidpinnarna på Skodan. Gissa vem som hade lagningssats? Jo, just det. Biltema. Räddade dagen.

Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#371366 Håller med. Mycket skit, speciellt elektronik enligt min erfarenhet, men mycket som är lika bra som hos andra men billigare. Bra byggrejor, kassa motorsågskedjor. Man får välja rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#372791 Då har jag varit på biltema men m15 var slut i Uppsala. Får dra till Norrtälje. Tänkte kombinera ny plugg med loctite motorsilikon av någon sort. Finns flera varianter som tål värme, vibrationer och oljor. Vill få stopp på det hela en gång för alla. Återkommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#376259 Hittade äntligen ett borr på 13.5 mm för 15 mm gängan till nya oljepluggen. Uppsala maskin och verktyg hade en. 400:-! Konstigt att just den diametern inte finns normalt hos tex Jula.
Hur som helst, borrade upp, gängade, gjorde rent och satte i pluggen med Blå Loctite. Lät det torka i flera timmar innan jag hade i olja. Lät hjulingen stå över natten och gick ut nervös imorse. Pluggen har inte läckt en droppe! Däremot läcker hastighetsgivaren 😡 Har läckt förut. En o-ring däri som inte håller. Funderar på att lägga loctite-pastan där också. Läckaget är minimalt, men det stör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckage oljeplugg

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376262 Skönt att få det tätt :-BD

Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#376266 Verkligen! Håller på med givaren nu. Återkommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#376334 Hoppas detta är sista uppdateringen.
Loctite 5926 blå. Kletade på runt hastighetsgivaren efter så nogrann rengöring jag kunde, tryckte dit den och drog åt skruven. Lät det torka ett par timmar. Fyllde på olja. Väntade en timme eller två. Inget läckage. Oljepluggen fortsatte att hålla tätt. Startade sedan hjulingen och lät den bli varm. Den har stått efter det i ca två timmar och fortfarande inget läck. Om jag inte återkommer mer i denna tråd så funkade det. Har hämtat bilen från verkstad för en vecka sedan efter kamkedjebyte. Audi A6. 44000:-. Crosshojen fixades i måndags. Efter ett antal rivningar blev det besök hos lelles uppsala. Tps'en stod fel. Utöver allt detta har jag haft fruset avlopp, en mus som ramlat ner i borrhålet för dricksvattnet och en massa annat skit jag inte kommer ihåg. Allt under ca två och en halv månad. Vore skönt om hjulingen höll tätt. Sista pusselbiten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

sundelius  
#376338
Låtsasbonde skrev:Hoppas detta är sista uppdateringen.
Loctite 5926 blå. Kletade på runt hastighetsgivaren efter så nogrann rengöring jag kunde, tryckte dit den och drog åt skruven. Lät det torka ett par timmar. Fyllde på olja. Väntade en timme eller två. Inget läckage. Oljepluggen fortsatte att hålla tätt. Startade sedan hjulingen och lät den bli varm. Den har stått efter det i ca två timmar och fortfarande inget läck. Om jag inte återkommer mer i denna tråd så funkade det. Har hämtat bilen från verkstad för en vecka sedan efter kamkedjebyte. Audi A6. 44000:-. Crosshojen fixades i måndags. Efter ett antal rivningar blev det besök hos lelles uppsala. Tps'en stod fel. Utöver allt detta har jag haft fruset avlopp, en mus som ramlat ner i borrhålet för dricksvattnet och en massa annat skit jag inte kommer ihåg. Allt under ca två och en halv månad. Vore skönt om hjulingen höll tätt. Sista pusselbiten.


Hoppas att det håller tätt.
Låter som du har haft påhälsning av MR Murphy tillräckligt på sistone :surp:

Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#376346 Ja fy fan... Varit sjuk som sällan kom jag på också. Nåt förbannat virus=ingen antibiotika. 3 veckor med ont som attan :grin: Helt galet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

halvproffs  
#376348 Kan det verkligen kosta 44000:- att byta kamkedja på Audin :surp: . Trodde dom hade kamrem också. Jag har aldrig bytt kamkedja på någon bil jag haft trots många mil.

Avatar Fallback

Re: Läckage oljeplugg

tallen100  
#376349
halvproffs skrev:Kan det verkligen kosta 44000:- att byta kamkedja på Audin :surp: . Trodde dom hade kamrem också. Jag har aldrig bytt kamkedja på någon bil jag haft trots många mil.

VW har väl haft problem med haveri på kamkedjorna på dom nyare bilarna tror jag,? om inte annat så är priset ett stort problem för byte :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#376448 05:orna hade undermåliga spännare. Audi bytte ut dom året efter tror jag. Eftersom dom satt kedjorna mot torpedväggen måste man lyfta ur motorn. Ett enormt jobb. Bara delarna går på nästan 30000:- Vag tar enligt uppgift tre gånger så mycket i arbetskostnad jämfört med de flesta andra. Har sett priser på mellan 70-80 tusen för samma jobb på vag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckage oljeplugg

jannee  
#376458 Nu är jobbet gjort men om du valt att byta olja vart 1500 mil hade troligtvis problemet ändock varit av mindre art.
Annars var det väl en V6 på 2,4 liters eller :?:

Användarvisningsbild

Re: Läckage oljeplugg

Låtsasbonde  
#376460 Exakt. Många skippar longlife konceptet och byter tätare. Kommer göra så nu när allt är nytt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).