Skogsvagn (Huggarvagnar)

3 punktsmontera skogskranen?

23 inlägg 21180 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103431 Jag har oxå bara haft takmonterat på 3 olika traktorer och iom att jag har haft kranar både på 650 o nu på Valmet 805 så är inte risken stor att man ska få olja i nacken men en knäckt slang på kranstubben gör rutorna väldigt kladdiga :roll:

FTG
Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

Mahg  
#103590 Jag hade kran på 3-punkten ett tag men upplevde mest nackdelar. Att förflytta sig med kranen i luften och gripen pendlande är inge kul, att fästa gripen i lasset och använda flytlägen tar tid och när gripen tappar taget rasar kranen ner på sidan med risk för skador på slangar. Att svänga kranen framåt tar alldeles för lång tid, det kan man bara göra när man kör fram med fullt lass.
För att minska påkänningarna på 3-punkten gjorde jag nya hål för lyftstängernas sprintar längre bak på dragarmarna, på köpet får man lite mindre glapp. Trots det så blev den axel i traktorkroppen som ser till att lyftarmarna går parallellt lite vriden.
Bäst är naturligtvis att kunna flytta kranen mellan traktor och vagn efter behov.

Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

Mr Carlsson  
#376058 Lånar en gammal tråd..

Funderar på att flytta kranen från en FARMA CT 5,1-9 till trepunkten för att samla ihop några vindfällen.

Förfarandet beskrivs enligt nedan instruktionsboken:
Demontering av kran med 3-punktsstativ
1. Sänk dragstången till marken.
2. Avlasta axlar för 3-punkten så att det är lätt att montera.
3. Lossa de två låsskruvarna med kontramuttrar.
• Parkera kranen bakåt med krannosen mot marken så att kranen med stödben står stabilt.
• Fäst lyftstroparna så att kranen är väl avvägd.
• Lyft sedan av kranen tillsammans med 3 – punktsstativet ifrån vagnens vertikala styrrör.
• Rulla bak vagnen så att kranen fritt kan sänkas ner på marken.


Eftersom man pratar om "lyftstroppar" så antar jaga att man förväntas lyfta av kranen med lastare eller liknande.
Saknar möjlighet att lyfta av kranen så funderar på om man kan få av kranen genom att höja den med stödbenen istället för att lyfta? :???:

Hur brukar ni som flyttar kranen mellan trepunkten och vagnen göra?
Kanske till och med finns någon instruktionsfilm någonstans? :smile:

// Carlsson

Användarvisningsbild

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

halvproffs  
#376120 Verkar vara mycket jobb för några vindfällen? Var gör man med slangarna, dom blir ju alldeles för långa?

Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

haltegarden  
#376121 På mitt förra ekipage hände det att jag pockade av kranen, kärran nyttjades både i skogen och som rejäl tippkärra, vissa år tog jag av kranen från kärran. Jag släppte ner kärran/dragstången så lågt jag kunde genom att köra in stödbenen. När kärran var i lägsta tänkbara läge pallades dragstången upp och jag la klossar framför och bakom däcken för att kärran skulle stå still. Gripen/kranen var låst i kärran. Därefter släppte jag bultarna mellan kärra och kran, när kranen var lös körde jag ut stödbenen något och backade därefter in traktorn över dragstången och kopplade i trepunkten.
Motsvarande fast omvänt när kranen skulle monteras på kärran.
Gick smidigt och kändes stabilt.

Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

Mr Carlsson  
#376465
halvproffs skrev:Verkar vara mycket jobb för några vindfällen? Var gör man med slangarna, dom blir ju alldeles för långa?


Är värt en hel del jobb bara jag slipper hitta granbarkborrar till våren! 😡

Slangarna tänkte jag bara hänga upp lite extra med ett spännband eller liknande, men det kanske inte funkar!

// Carlsson

Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

Mr Carlsson  
#376474
haltegarden skrev:På mitt förra ekipage hände det att jag pockade av kranen, kärran nyttjades både i skogen och som rejäl tippkärra, vissa år tog jag av kranen från kärran. Jag släppte ner kärran/dragstången så lågt jag kunde genom att köra in stödbenen. När kärran var i lägsta tänkbara läge pallades dragstången upp och jag la klossar framför och bakom däcken för att kärran skulle stå still. Gripen/kranen var låst i kärran. Därefter släppte jag bultarna mellan kärra och kran, när kranen var lös körde jag ut stödbenen något och backade därefter in traktorn över dragstången och kopplade i trepunkten.
Motsvarande fast omvänt när kranen skulle monteras på kärran.
Gick smidigt och kändes stabilt.


Tack för ditt svar haltegarden! :smile: Får man fråga vad det var för vagn/kran du hade?

// Carlsson

Avatar Fallback

Re: 3 punktsmontera skogskranen?

haltegarden  
#376477 Kranen var en patu 405, kärran är som jag skev en kombivagn skogen och tipp.
Gjord av någon mindre verkstad i norra Bohuslän en Kraftig bra vagn med dubbelram, dock ingen ramstyrning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).