Motorsåg och handhållet

Husqvarna 346 xpg

36 inlägg 26240 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 346 xpg

Betong82  
#376028 Någon som vet hur man ska justera en sådan här förgasare.
Går ju inte att vrida som på en "gammal" typ ett kvarts varv, eller ett helt
ImageUploadedByskogsforum forum1456209131.215515.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 xpg

Botvig  
#376034 Många bryter av de små stoppinnarna på förgasaren så att det går att justera mer.
Jag skulle plocka bort förgasaren och rengöra den. De små stoppinnarna går oftast att dra ut så att man kan rengöra och polera upp nålarna.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 xpg

Betong82  
#376039 Ok. Men varför är det sådana från början ? Är det meningen att man inte ska kunna justera förgasaren så mycket ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 xpg

Botvig  
#376045 Förgasaren är inställd från fabrik, och normalt behövs inte justeringarna göras större än mellan stoppen.
Spärren sattes nog dit för att folk drog munstyckena i botten och fördärvade konan.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376071 Det kan också tillämpas för att förhindra kompensering av problem som ger konsekvensen att den inte går som den ska.
Istället för att ta reda på varför den inte går som den gjort så justerar många i tron att det tar bort problemet.
Det gör det inte oftast, kanske tillfälligt förbättrar symptomen av problemet, men inte mer.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 xpg

Betong82  
#379060 Två bultar till cylindern hade lossnat. Drog dom sen har sågen gått som en klocka

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379085 Då har du hittat symptomet.
Då ska du bara hitta/lösa problemet som gjort att de lossat. Då förhindrar du att det händer igen och skaderisk minskar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 xpg

Betong82  
#379254 Lite gänglåsning på skruven hoppas jag hjälper

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 xpg

SawTroll  
#379536 Hovedårsaken til at sagene fikk begrensere på forgasserjusteringen var utvilsomt EPA-reglene i USA. Poenget var å hindre at sagene fikk fetere bensin/luft blanding enn de var godkjent for (i USA). Etter hvert "smittet" dette over på andre markeder.

Uansett er det enkelt å sette begrenserene ut av drift ved å fjerne "hornene" på disse. Dette er vanligvis bare nødvendig på modifiserte sager - dersom det er nødvendig på andre sager så er det normalt noe galt fatt, eksempelvis luftlekkasje eller problem med drivstofftilførslen.

Om du skal kunne finne det egentlige "nullpunktet" for justeringen, så må uansett begrenserene settes ut av drift.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

Torbjörn Johnsen  
#391951 Jag tänker "damma av" min gamka Husqvarna 346 XPG. Den har nog snart 20 år på nacken men har inte gått så mycket. Mest lite vedhuggning och trädgårdsjobb. De senaste åren bara när det behövts nåt rejält verktyg i rivningsjobb. Så det första att göra är väl att byta till en ny kedja.

Sågen brukar starta lätt och gå bra men det är nog hög tid att den får lite kärlek. Har ni några bra tips om hur man tar sig an en sådan här service? Jag lovar att lägga upp lite bilder före, under och efter:-)

ImageUploadedByskogsforum forum1463267687.276050.jpg

Användarvisningsbild

Husqvarna 346 xpg

traktorz  
#391963 Skaffa en liten momentnyckel, om du inte har fingertoppskänsla. Noggrannhet och dokumentation (IPL) är nödvändiga förutsättningar även för en enklare renovering. Risken kan annars bli en amatörmässigt söndermekad såg, med förkortad livslängd som följd.

Skaffa en ny cylinderfotspackning, nya metallklämman till förgasarstosen, förgasarmembran, byt impulsslang och alla bränsleslangar. Inspektera cylindervägg och sota ev. toppen. Byt ev. kolvring, sågen är generation I eftersom den bl a saknar primerblåsa. Tvätta ren cylinderns kylflänsar, när den väl är lossad. Fläktens vingar däremot kan rengöras utan att behöva lossas.

En HVA346 är absolut värd en renovering till nyskick, eftersom den så väl representerar hur bra en såg kunde bli, före friskluftsmotorernas intåg.

Naturligtvis bestämmer du själv vilken ambitionsnivå du lägger dig på, det kan gissningsvis även finnas köpare med varierande nivåer.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

Torbjörn Johnsen  
#391968 Tack för tips @traktorz!
Vart hittar man enklast reservdelar och IPL till en dylik såg?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346 xpg

550  
#391978
Betong82 skrev:Lite gänglåsning på skruven hoppas jag hjälper


När man har dragit åt bulten några gånger så kan den gå av (egen erfarenhet). Egentligen borde man alltid använda nya bultar när de gamla har varit loss. Det finns väl även risk för att cylinderfotspackningen tar skada om man har kört med lösa bultar?

Torbjörn Johnsen skrev:Tack för tips @traktorz!
Vart hittar man enklast reservdelar och IPL till en dylik såg?


Finns det någon mening med att göra någon större renovering om sågen går som den ska? Räcker väl med att rengöra ut- och invändigt (byta luftfilter och bränslefilter kan vara bra dock). Kedjan ser väl helt ok ut, bara fila upp den om den inte är väldigt rostig eller har skador.

IPL finns på Husqvarnas hemsida. Ska man börja renovera/felsöka är workshop manuals att rekommendera. Reservdelar hittar du hos återförsäljarna.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

Torbjörn Johnsen  
#391993 Nä, jag hade väl tänkt börja med att göra rent och testa hur den går innan jag ger mig in på några omfattande renoveringar men det känns tryggt att ha den samlade kompetensen på skogsforum att luta sig på:-)
Kedjan ska bytas för den har för mycket skador på ovansidan "skovlarna". Då brukar det inte gå att få nån skärpa.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg

anersimyra  
#391994 Fungerar sågen finns ju ingen som helst anledning att börja byta ut en massa komponenter. Jag har själv två sågar inköpta första halvan av nittiotalet, en HVA 394 XP som i bästa fall körs någon timma per år, nytt stift och suglod är det som behövt bytas.. :-BD :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).