Skogsvagn (Huggarvagnar)

Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

15 inlägg 6652 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

Avslutat-03  
#375859 Är varannanhelg-bonde som så här i slutet på vintern är ganska less på mitt skogsekipage. Har en Ford 3000 med en trepunktshängd starkran (använder inte hydraulsvängen eftersom jag inte har någon retur på traktorn). På vanlig kulkoppling drar jag en liten atv-vagn (Nima).

Hugger 15-20 m3 ved och det brukar dessutom bli 10-15 m3 massaved (främst vindfällen) varje vinter. Till det behovet tycker jag egentligen att mitt ekipage räcker men jag stör mig på några saker, starkranen behöver ständigt justerande för att fungera något sånär, vagnen är inte plan i botten så jag kan inte rulla av allt utan måste lyfta med kranen.

Funderar över några olika lösningar för att få detta att fungera bättre.

A) Sätta dit retur på traktorn samt lämna in starspelet på service och eventuellt köpa annan vagn. Billig lösning.
B) Sätta dit retur på traktorn och köpa en huggarvagn med grip (och vinsch). Bra lastförmåga men tveksam till vad min lilla traktor klarar.
C) Köpa en liten huggarvagn med egen motor (Kellfri). Ingen extra belastning på traktorn men saknar vinschen).
D) Köpa en järnhäst för att slippa vincha in enstaka vindfällen.

Budgeten ligger på max 50 000 SEK vilket jag tror borde räcke för dessa fyra alternativ.

Förslag, tips och erfarenheter mottages tacksamt.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

k_h  
#375862 Det här bli spännande! Har funderat i samma banor själv. Alt E är att köpa huggarvagn men komplettera med separat pump på kraftuttaget.
Hur stor huggarvagn är lämpligt? Kan man ha en 7-8 tons vagn efter en sådan traktor om man bara lastar den till hälften?

Användarvisningsbild

Re: Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

Huggar Herman  
#375864 Varje dag i veckan skulle jag välja alternativ B om pengarna räcker.
Kör du med insidan av skallen och terrängen inte är för illa klarar du dig långt med din Ford.

Användarvisningsbild

Re: Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

Delsbo  
#375899 Håller med Huggar Herman att alternativ B är bara bäst !!
MEN, skicka inte iväg vajerkranen !! Trots allt så är det först i slutskedet av jobbet som som huggarvagnen och gripen kommer till användning !!
Har varit i skogen varje helg sen Jul och nyårshelgen och köpte faktiskt huggarvagn med grip 31/12 -15 och fick den nyligen levererad... Jag har inte varit till skogs med huggarvagnen än och kommer nog inte att använda den förrän om ett par månader...
Jag kör först och främst med Valtra 700 som är grym att ta sig fram i täta bestånd och har bara en "kam" fastsatt mellan bärarmarna och drar fram helstam mestadels till körväg / avlägg med kättingar och har inte haft med vajerkranen med ännu (Normet) förrän till kommande helg när stammar som ligger för oländigt till skall fram till traktorn och helstammarna ska dras ut.... Som sagt, huggarvagnen med gripen kommer först till användning när 95% av jobbet är klar ju....
Jag har som sagt tagit mig igenom dina tankar och tagit beslut enl "B" alternativet men hade nog inte klarat investeringen om inte en hög med skog blåst kull vintern -14 - -15 och gav oss möjligheten att stoppa in skogspengar för att underlätta jobbet vid lastning.. Vi har "retur" på Valtra och lastade tidigare med vajerkranen till den hemmabyggda skogsvagnen av 4-kant rör osv... och visst fungerar detta men kranen börjar bli gammal och gubben också så med åren är det vagn och grip som gäller....
Jag tycker du fixar retur på traktorn och testa detta och först därefter fundera på vagn och grip !!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375903 Alt. B är väl det bästa men inte helt lätt kanske att hitta en lagom stor vagn för 50. Kranman har ju fina 3 o 4,5 tons vagnar för lite mer pengar .

En beg Farma 5-38 skulle nog bli lagom men sällan man ser nån till salu.

Äldre 5-6 tons vagnar med plana bankar avsedda för vajer kran finns det gott om för under 10. Sen skulle nog jag satsat på en ny 4,1m weimerkran. Går att ha i 3punkten eller svetsa på ett fäste på kärran. Har gått o lurat på en sån kran själv. Vet inte priset idag men för ett par år sen var det ca 30 +moms.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

molnia  
#375926 5 tons vagn borde väl forden klara? weimers 5 tonare är 1,62m bred. men den spräcker ju budgeten med 19 000.
http://www.weimerforest.com/sv/skogsvag ... -4200.html
farma har inte nya som är mindre än 6 ton vad jag kan se på hemsidan.
6 tonaren är 1,8m bred. och den är ju ännu dyrare.
men wirekranen är nog tacksam att ha kvar, eller så måste man komplettera med en winch på vagnen
http://www.forsmw.se/1/sv/skogsvagn-med ... -3,8-6.php

Användarvisningsbild

Re: Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

Vardon  
#375941 Något begagnat?

http://www.blocket.se/gotland/Lima_skog ... ?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Ford_5000 ... ?ca=15&w=3

Behöver kanske inte vara bra saker men tror nog mer på en gammal rejäl vagn än en ny liten kina vagn.

Användarvisningsbild

Re: Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

Aqualize  
#376000 Är inte alternativ B lite olämpligt för traktorn? Tittar på konedata och pumpen ger 18 liter/min (vid maxvarv). Alternativ E som k_h förslår kanske skulle gå men budgeten kanske ryker då. Och för det du hugger per år är det kanske lite tveksamt.

Vad är det för nima-vagn du har? Den enda jag ser är denna som får lasta 1500 kg
http://www.nimaab.se/se/art/timmervagn-atv-2000.php

Kör med alternativ A. På med hydraulretur så du kan använda kranen som tänkt, rusta den så den verkligen fungerar (eller titta dig om efter en fungerande) samt en riktig vagn som fäller stöttorna så avlastning går snabbt.

Med dessa medel lär du väl få upp måttet på hemkörd ved per dag rätt mycket om du idag står med en vajerkran men inte kör hydrauliksvängen, använder en 1500 kg (?) vagn som dessutom måste plockas av stock för stock.


Edit:
Verkar ju ändå som en del kör med hydrauliken på sådana gamla traktorer för kranarna.
Tittar man in i Vad kör ni med? så finns det ju många exempel på småtraktorer (som vi får kalla din) med vidunderliga lass jämfört med en liten ATV-vagn.
Senast redigerad av Aqualize mån 22 feb 2016, 23:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376003 Vagn o vajerkran kan du får för dryga 10 kkr. Med lite övning så skall man komma upp i 2-3 m3fub/h (utan hydarulsväng, tror inte den hjälper mycket i brännved men vad vet jag :) ) i skotning om det inte är långa avstånd. På en lång dag kör man ihop årets vedbehov.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376005 Star-kranen är ju en av dom bättre som finns och med lite service o rätt justerad så räcker den långt.

Om du fixar till den o även ordnar retur till oljan o köper en riktig vagn med plana bankar o fällstöttor så har du för runt 10 000 säkert effektiviserat din körning med 100%.

Börja med det o kör en säsong, du kanske blir helnöjd. Om inte, ta det vidare därifrån.

Ang returen, på vår Major är det bara borrat o gängat i påfyllningspluggen.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Sv: Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376006
Magnus M skrev:
Ang returen, på vår Major är det bara borrat o gängat i påfyllningspluggen.

Magnus M


Så hade jag på min Nuffield också.

Avatar Fallback

Re: Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

Hema  
#376019 Vad sägs om att köpa detta ekipage?
http://www.blocket.se/alvsborg/Bm_350_boxer_65359639.htm?ca=16&w=1
Bild

Avatar Fallback

Re: Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

k_h  
#376027
Äldre 5-6 tons vagnar med plana bankar avsedda för vajer kran finns det gott om för under 10. Sen skulle nog jag satsat på en ny 4,1m weimerkran. Går att ha i 3punkten eller svetsa på ett fäste på kärran


Om man skulle köra på detta bör man sätta grind på en sådan vagn också?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376036 Ja det är nog lämpligt. Kan du smida till en själv är det inga stora pengar men om man ska beställa en hos en smidesverkstad blir det ju lite dyrare.
Kanske nåt att kolla upp.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Less på vajerkranen men vad skulle vara bättre?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376037
Mangan skrev:Vagn o vajerkran kan du får för dryga 10 kkr. Med lite övning så skall man komma upp i 2-3 m3fub/h (utan hydarulsväng, tror inte den hjälper mycket i brännved men vad vet jag :) ) i skotning om det inte är långa avstånd. På en lång dag kör man ihop årets vedbehov.


Har man fått smak på hydralsväng så vill man nog inte vara utan. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).