Små skogsmaskiner och övriga maskiner

FILMER - Mindre skogsmaskiner

581 inlägg 508846 visningar 77 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

molnia  
#369586 här är ett ekipage som jag nog hellre valt istället för en fyrhjuling.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

teed  
#374096

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Hema  
#374245 Hej.

Du sa att vagnen var självklättarande och för mig betyder det att boggien inte är helt i balans. Utan att boggieleden sitter något förskjuten, så att vagnen lättare klättar åt ett håll, tyvärr (om man nu vill), så blir den då sämre att klättra åt andra hållet. Det finns såklart olika åsikter hur om en boggie ska vara självklättarande eller i balans. Men vid 1.45min så ser det ut som om du har en lite förskjuten boggie, så att den klättar lättare åt ett håll och i klippet (kan vara vinkeln som lurar ögat) så ser det ut som om att vagnen klättar lättare vid backing än körning framåt. Skulle du vilja ändra så är det ju bara att switcha boggie. Annars tycker jag att det var en lugn och bra film. Mer sådant! :)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

axwell  
#374275
Hema skrev: Det finns såklart olika åsikter hur om en boggie ska vara självklättarande eller i balans. Men vid 1.45min så ser det ut som om du har en lite förskjuten boggie, så att den klättar lättare åt ett håll och i klippet (kan vara vinkeln som lurar ögat) så ser det ut som om att vagnen klättar lättare vid backing än körning framåt. Skulle du vilja ändra så är det ju bara att switcha boggie. Annars tycker jag att det var en lugn och bra film. Mer sådant! :)

Observant @Hema, stämmer bra att den klättrar lättare över hinder vid backning. Det borde gå att vända den med enkla medel.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

teed  
#374276
Hema skrev:Hej.

Du sa att vagnen var självklättarande och för mig betyder det att boggien inte är helt i balans. Utan att boggieleden sitter något förskjuten, så att vagnen lättare klättar åt ett håll, tyvärr (om man nu vill), så blir den då sämre att klättra åt andra hållet. Det finns såklart olika åsikter hur om en boggie ska vara självklättarande eller i balans. Men vid 1.45min så ser det ut som om du har en lite förskjuten boggie, så att den klättar lättare åt ett håll och i klippet (kan vara vinkeln som lurar ögat) så ser det ut som om att vagnen klättar lättare vid backing än körning framåt. Skulle du vilja ändra så är det ju bara att switcha boggie. Annars tycker jag att det var en lugn och bra film. Mer sådant! :)


Får ta och titta lite noggrannare när jag kommer hem, är nämligen inte hundra hur den är förskjuten.
Att det går så mycket lättare att klättra när jag backar beror nog mest på hur stenen är utformad, då den är ganska slät med lite lagom lutning när jag backar gör att det går väldigt lätt. När jag kör framåt så lutar den åt fel håll som gör att den hugger lite innan den börjar att klättra.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

halvproffs  
#374389 Det längsta avståndet från boggiecentrum till centrum hjul ska vara framåt så man får en hävstångseffekt. 99% kör man ju framåt. Är ju bara att skifta sida om det är lika på båda sidor.
Hade en sån vagn för 5-6 år sen. Rostade något otroligt. Körde med kallgalv i mängd. Fäste vid kran mot pelaren vek sig när jag drog upp en liten älgtjur på vagnen. Draget vid handsken blev krokigt efter några lass. Lite kobent i boggien blev den också.
Efter det köpte jag en Carlman och har kört en hel del med den utan problem.
Hoppas det är bättre kvalite på din!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

550  
#374393
Hema skrev:Hej.

Du sa att vagnen var självklättarande och för mig betyder det att boggien inte är helt i balans. Utan att boggieleden sitter något förskjuten, så att vagnen lättare klättar åt ett håll, tyvärr (om man nu vill), så blir den då sämre att klättra åt andra hållet. Det finns såklart olika åsikter hur om en boggie ska vara självklättarande eller i balans. Men vid 1.45min så ser det ut som om du har en lite förskjuten boggie, så att den klättar lättare åt ett håll och i klippet (kan vara vinkeln som lurar ögat) så ser det ut som om att vagnen klättar lättare vid backing än körning framåt. Skulle du vilja ändra så är det ju bara att switcha boggie. Annars tycker jag att det var en lugn och bra film. Mer sådant! :)


För mig betyder självklättrande att boggicentrum är under hjulaxlarna i höjdled. Det ger ett moment som vill lyfta boggin om man kör på en rak vägg så att säga.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

teed  
#374397
halvproffs skrev:Det längsta avståndet från boggiecentrum till centrum hjul ska vara framåt så man får en hävstångseffekt. 99% kör man ju framåt. Är ju bara att skifta sida om det är lika på båda sidor.
Hade en sån vagn för 5-6 år sen. Rostade något otroligt. Körde med kallgalv i mängd. Fäste vid kran mot pelaren vek sig när jag drog upp en liten älgtjur på vagnen. Draget vid handsken blev krokigt efter några lass. Lite kobent i boggien blev den också.
Efter det köpte jag en Carlman och har kört en hel del med den utan problem.
Hoppas det är bättre kvalite på din!


Då har nog jag haft lite mer tur :) Har haft min vagn i 3år nu och använt den ganska mycket och den har fått slita ganska hårt. Finns inte en rostfläck på den sedan har den hållit bra, förutom att jag tryckt till hjulet för fijern på kranen, då jag la ner kranen bredvid kärran och backade :surp:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Hema  
#374546
550 skrev:
Hema skrev:Hej.

Du sa att vagnen var självklättarande och för mig betyder det att boggien inte är helt i balans. Utan att boggieleden sitter något förskjuten, så att vagnen lättare klättar åt ett håll, tyvärr (om man nu vill), så blir den då sämre att klättra åt andra hållet. Det finns såklart olika åsikter hur om en boggie ska vara självklättarande eller i balans. Men vid 1.45min så ser det ut som om du har en lite förskjuten boggie, så att den klättar lättare åt ett håll och i klippet (kan vara vinkeln som lurar ögat) så ser det ut som om att vagnen klättar lättare vid backing än körning framåt. Skulle du vilja ändra så är det ju bara att switcha boggie. Annars tycker jag att det var en lugn och bra film. Mer sådant! :)


För mig betyder självklättrande att boggicentrum är under hjulaxlarna i höjdled. Det ger ett moment som vill lyfta boggin om man kör på en rak vägg så att säga.

Hmm två bud, vad gäller måntro? Har vi båda rätt kanske?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

Hema  
#374547
teed skrev:
Hema skrev:Hej.

Du sa att vagnen var självklättarande och för mig betyder det att boggien inte är helt i balans. Utan att boggieleden sitter något förskjuten, så att vagnen lättare klättar åt ett håll, tyvärr (om man nu vill), så blir den då sämre att klättra åt andra hållet. Det finns såklart olika åsikter hur om en boggie ska vara självklättarande eller i balans. Men vid 1.45min så ser det ut som om du har en lite förskjuten boggie, så att den klättar lättare åt ett håll och i klippet (kan vara vinkeln som lurar ögat) så ser det ut som om att vagnen klättar lättare vid backing än körning framåt. Skulle du vilja ändra så är det ju bara att switcha boggie. Annars tycker jag att det var en lugn och bra film. Mer sådant! :)


Får ta och titta lite noggrannare när jag kommer hem, är nämligen inte hundra hur den är förskjuten.
Att det går så mycket lättare att klättra när jag backar beror nog mest på hur stenen är utformad, då den är ganska slät med lite lagom lutning när jag backar gör att det går väldigt lätt. När jag kör framåt så lutar den åt fel håll som gör att den hugger lite innan den börjar att klättra.

Hej.

Hur låg det till med vagnen? Behöver jag fixa glasögon eller ej?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

teed  
#375778
Hema skrev:Hej.

Hur låg det till med vagnen? Behöver jag fixa glasögon eller ej?

Nej du såg helt rätt, boggien är längre framåt 38cm från centrum till centrum på främre hjulet och 32 till bakre

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

halvproffs  
#375787 Precis så det ska vara. Grannen köpte ungefär samtidigt som mig lika kinavagn (ny) och när jag såg den satt vaggorna åt olika håll och dessutom var en sned så att däcken på den sidan slets mycket. Efter avmontering (som inte var det lättaste när vaggan var alldeles sned) så blev det att rikta vaggan mm så nu hoppar det inte som en groda efter Polarisen.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

550  
#375969
Hema skrev:Hmm två bud, vad gäller måntro? Har vi båda rätt kanske?


Well, tycker vi båda har rätt, men det var bara tolkningen av ordet självklättrande jag gjorde annorlunda. En bra boggie (odriven) ska vara både förskjuten och ha centrum under hjulaxlarna enligt vad jag har fått för mig. Men vi kanske börjar gå lite offtopic nu :???:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

molnia  
#376491 har denna bärarenhet varit uppe på diskussion här?
vet att det samtalades om processorn som lös enhet med bensinmotor att placera på en egen vagn men inte denna vad jag vet..?
http://atlplay.nu/video/gallringsprocessor-gar-sjalv/

Avatar Fallback

Re: FILMER - Mindre skogsmaskiner

550  
#376502
molnia skrev:har denna bärarenhet varit uppe på diskussion här?
vet att det samtalades om processorn som lös enhet med bensinmotor att placera på en egen vagn men inte denna vad jag vet..?
http://atlplay.nu/video/gallringsprocessor-gar-sjalv/


Finns separat tråd Kranman bärare med Stegmatare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).