Verkstan

Isolering s200

17 inlägg 8678 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Isolering s200

skogsbaronen  
#375865 Hej! Skall bygga en maskinhall till sommaren och håller på att införskaffa mig material till plattan, ngn som vet bra priser på markisolering s200? Behöver ca 200 m2 och 200mm på höjden..



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Isolering s200

Fredrik Reuter  
#375882 Hej,
Förstår vad du menar. Man undrar om de blandat i platina i grejerna.
Har inga direkta tips förutom att leta upp lokala handlare och kolla på rabatter om man köper stora delar av materialet genom dem...

Avatar Fallback

Re: Isolering s200

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375957 Varför ska du ha isolering i plattan?

Användarvisningsbild

Re: Isolering s200

totte  
#375966 Bor man i Norrbotten så är det isolering eller att gräva ut ett par tre meter och fylla med sand om man inte vill åka hiss med tjälen

Avatar Fallback

Re: Isolering s200

alias  
#376018 Tror framgången med rabatter är att först bestämma hur man ska bygga och sedan ta in offert från en handfull bygghandlare. Att man kan få rabatter på listpriset i en byggvaruhandel är ju ingen hemlighet direkt, men en bekant som byggde en maskinhall för sjusiffrigt belopp fick rabatter som jag inte ens vågar nämna.

Vet säljarna på byggvaruhandeln om att de kan få sälja prylar till dig för några 100 tkr så släpper de inte gärna sådana volymer till konkurrenten i grannkvarteret.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Isolering s200

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376041 Landström (tror jag han heter) i Avan utanför Luleå har sålt billig isolering. Vet inte om han håller på än. Var 10 år sen jag handlade av han sist.

Användarvisningsbild

Re: Isolering s200

T Landström  
#376159
Flisaren skrev:Varför ska du ha isolering i plattan?


Finns många anledningar att isolera plattan...
Tror inte många som bygger som inte isolerar plattan...oavsett om man ska ha värme i den eller ej!
Jag skulle ha isolerat plattan om jag skulle byggt en maskinhall.

Användarvisningsbild

Re: Isolering s200

Tjita1  
#376167 Om inte annat för att man kanske får för sig att isolera resten och installera värme nån dag.

S200 är en väldigt stadig kvalitet, och blir således ganska dyr. Jag skulle nog rekommendera att ta in offerter från olika bygghandlare och satsa på den billigaste.

Avatar Fallback

Re: Isolering s200

Elfving  
#376170 Frågan är väl om du verkligen kommer att behöva s200 (det vet du naturligtvis bäst själv). Det är punktlaster som är problemet! Vet inte hur tunga maskiner du har, men normalt klarar man specad belastning i en maskinhall med s100.

Avatar Fallback

Re: Isolering s200

skogsbaronen  
#376408 Väntar nu på en offert från lakkapää, på isolering + L-block. Alla man pratat med ang isolering till plattan så har de rekommenderat s200, men bättre o bygga rejält för framtida tunga maskiner...

   TS
Avatar Fallback

Re: Isolering s200

ÅsaNisse  
#376682 Jag byggde min ouppvärmda maskinhall utan markisolering för att slippa sätta trappa utanför dörren. Nu åker både gårdsplanen och maskinhallen i samma hiss då det blir tjäle.

Avatar Fallback

Re: Isolering s200

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376801 Kraga ut med isolering runt huset så står det still sen. Satte ingen isolering i mitt garage då jag ändå inte skulle ha golvvärme och det står still även utan krage. Däremot är det fyllt med slagg under. Var tvungen isolera framför porten då den reste sig så man knappt fick upp dörrarna på vintern.

Avatar Fallback

Re: Isolering s200

skogsbaronen  
#376858 Nästa fråga är!!! Vilken tjocklek på armeringsmatta ska man använda :shock: ? Alla man ringer och rådfrågar säger olika :???: ....

   TS
Avatar Fallback

Re: Isolering s200

nattuggla86  
#376868 Finns nog inget enkelt svar. Vi la 6150 i våran maskinhall och 10 cm tjocklek på betongen. Men så är en hjullastare och traktor med griplastarkärra antagligen det största som ska in där. Vi skippade isoleringen men la rejält med grus, inte under 40 cm och i ena änden blev det över metern pga lutningen. Sen gjöt vi egen kantbalk på 20-25 cm med dubbla 12 mm armeringsjärn runt om. Än står byggnaden rakt och fint.

Alla som kan nått tycker säkert att vi snålade på alla områden men det fungerar bevisligen. [emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Isolering s200

svampbob  
#376877 Jag läste härom dagen i en bygghandling måttet att armeringsnätet ska utgöra 0,2% av tvärsnittsarean

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).