Vedmaskiner, flishuggar

Pw klyv eller faxe

35 inlägg 22127 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

DanBorje  
#370650
faxes verkar ju finnas på varannan gårdsplan runt i landet

Det var därför jag bestämde mig för en Faxes när jag behövde en större klyv för ett par år sedan. Det vill säga, jag tror att andrahandsvärdet är bättre på en känd maskin än på något av "uddamärkena".

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

totte  
#370661 När jag köpte min var det priset som avgjorde, Faxe var tretusen billigare på den tiden, 2008. Ser att priskillnaden idag är bara en tusenlapp, 9750 + moms för Faxe, 10720 + moms för PW, tillverkarnas priser.

Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

Simon.M  
#370777 http://www.blocket.se/nedergatans-maskiner kört med en sådan klyv i över 10 år nu funkar bra

Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

Ratelle  
#370785 När jag skulle köpa ny klyv tittade jag på grannens faxe, tyckte att uppsamlingsplåten efter kniven var alldeles för liten och ingen avläggningsyta på sidan, fans heller ingen inställning för att kolven om man skulle klyva kortare ved. Klyven var låg och inga justerbara ben. För att klyva i fyra delar finns ingen steglös höjdreglering av kniven, grannen tyckte att det var bättre att klyva utan det extra stålet på kniven för som det var gjort var ingen bra lösning. Tänkte då att köpa PW klyven men fick tips om en Vimmerbyklyv och den hade allt. Ställbara ben, ställbar klyvlängd, steglös höj o sänkbar kniv som regleras med fotpedal, lätt att ändra mellan två eller fyra bitar. Fasvändare, returoljefilter, el och traktordrift, trepunktsfäste, rejäl plåt efter klyvkniven stor avläggningsyta på sidan om kolven som lätt kan flyttas till andra sidan Klyven var i nyskick och priset åtta tusen kr. Det allra bästa med klyven är den steglösa regleringen av klyvkniven

Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

Albin_87  
#371010 Var köptd de din vimmerby

   TS
Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

Ratelle  
#371019 Den är köpt på Blocket, fanns en på blocket för ett par dagar sedan vet inte om den är kvar. Nya säljs av Fagerströms maskin.

Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

Albin_87  
#371169 Det blev en pw hämtas nästa vecka. Tack för era svar ☺

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

Göt  
#371173
Albin_87 skrev:Det blev en pw hämtas nästa vecka. Tack för era svar ☺


vore roligt att höra en recension när du har kört den ett tag

Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

Albin_87  
#375869 Har nu klyvt ca 10 m3 å de går som bara den :) Kan starkt rekomendera pw klyven.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

totte  
#375881 Mycket bra att du är nöjd med köpet! :-BD

Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

axwell  
#375886
Albin_87 skrev:Har nu klyvt ca 10 m3 å de går som bara den :) Kan starkt rekomendera pw klyven.

Kan du ge oss en recension om hur oljan såg ut, du bör väl ha bytt nu med tanke på 10 m3.

Användarvisningsbild

Re: Pw klyv eller faxe

Göt  
#375895 Det var roligt att höra. :) Jag tycker att det ser obekvämt ut att köra den, är det något du har märkt av. Får gratulera till ett bra köp

Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

Rolf Zetterberg  
#375979 Det där med att det ser obekvämt ut att köra är precis vad jag funderat på i många år.Normalt är klyvar ju byggda så att allt tungt finns i ena ändan och där har vi också de två snedställda benen.I andra ändan ett enda ben och kniv.

Men PW och Bala Agri är konstruerade tvärtom!
Varför?Ser bakvänt ut tycker jag då det är ett sabla ben i vägen.Man måste ju kunna jobba med veden på avläggningsplåten och inte bara stå vid spakarna och låta allt drösa i backen.

Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

Simon.M  
#376002
axwell skrev:
Albin_87 skrev:Har nu klyvt ca 10 m3 å de går som bara den :) Kan starkt rekomendera pw klyven.

Kan du ge oss en recension om hur oljan såg ut, du bör väl ha bytt nu med tanke på 10 m3.
ska man byta olja efter 10 kubik [emoji3][emoji3] kört min över 10 år aldrig bytt en gång [emoji12]

Avatar Fallback

Re: Pw klyv eller faxe

BM Buster  
#376063 Byggde egen klyv troligen -90, och den går lika bra fortfarande utan vare sig oljebyte eller påfylllning. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).