Skördare

Problem med dapt i 707/250

16 inlägg 5670 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med dapt i 707/250

erik-250  
#37523 Hej!! det är så att jag har fått problem med dapten(datorn) i min 707/250 :cry: .
Det är en dapt 527 tror jag den heter eller om den heter dapt 520 vet ej, det står inget på den iaf.
Felet är det att när man slår på dator så står det orsak ? men om man slår av den ett par gånger så kommer man in i menyn men man måste då slå in
s-grund för att kunna köra. den tappar också minnet fast vi har satt i ett nytt minnes batteri. Är det någon som varit med om det här eller vet vad det kan vara för fel eller vet hur man gör för att bli av med det??? Är tacksam för svar.. :D



   TS
Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37536 Hej!
Det kanske är driftuppföljningen som frågar efter stopporsak? De anges isåfall med F tangenterna. :D

Avatar Fallback
erik-250  
#37539
pendomaster skrev:Hej!
Det kanske är driftuppföljningen som frågar efter stopporsak? De anges isåfall med F tangenterna. :D


Hej på dej med :D om det skulle vara det hur får jag då ordning på det, hur ska jag göra??? Har inte haft maskinen så länge.

   TS
Avatar Fallback
freddy213  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37541 rackarns fin 707:a :D man får ju ståpäls!
farsan hade en sån fast 6-hjuling och körde med, var rädd om den :D

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37555 Bästa daptexperten då på 90-talet var Lennart Häggblom som idag är servicechef på Swelog,prova om du får tag på honom han vet åtminstone vem som kan hjälpa dej i så fall :D
Vi hade inga bekymmer med våra daptar förutom batteriet,har du testat att ta ut alla kontakter och sätta i dom tillbaka,dom är iofs överdragna med guld så direkt känsliga för korrosion är dom inte

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37560 Dapt frågar efter stopporsak om driftuppföljningen är aktiverad med ej avslutat skift och maskinen står stilla mer än 15min. Tryck F1 för "ej arbete" så kommer du in i driftläge, läs i boken hur F4 drift&rep fungerar. Man kan inaktivera den om man inte vill använda den. Den är ganska rolig att ha för du kan se hur mycket du har huggit i timmen + antal träd/timme :D

Avatar Fallback
erik-250  
#37578
Simba skrev:Bästa daptexperten då på 90-talet var Lennart Häggblom som idag är servicechef på Swelog,prova om du får tag på honom han vet åtminstone vem som kan hjälpa dej i så fall :D
Vi hade inga bekymmer med våra daptar förutom batteriet,har du testat att ta ut alla kontakter och sätta i dom tillbaka,dom är iofs överdragna med guld så direkt känsliga för korrosion är dom inte


Hej! tack för svaret jag ska försöka få tag i honom. Menar du dom kontackterna som går in på sidan av datorn?

   TS
Avatar Fallback
erik-250  
#37579
pendomaster skrev:Dapt frågar efter stopporsak om driftuppföljningen är aktiverad med ej avslutat skift och maskinen står stilla mer än 15min. Tryck F1 för "ej arbete" så kommer du in i driftläge, läs i boken hur F4 drift&rep fungerar. Man kan inaktivera den om man inte vill använda den. Den är ganska rolig att ha för du kan se hur mycket du har huggit i timmen + antal träd/timme :D


Tackar för svaret. I mina böcker finns det inte med information F4 tangenten :( . men vet att man ska slå in fmg som kod...
Senast redigerad av erik-250 fre 17 okt 2008, 06:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
erik-250  
#37580
freddy213 skrev:rackarns fin 707:a :D man får ju ståpäls!
farsan hade en sån fast 6-hjuling och körde med, var rädd om den :D


Jodå. Jag är rätt nöjdmed den :D

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37602 Jo dom som är på sidan av lådan,dom var visst 5 st.(tror jag)
en gick till tangentbordet ,2 till aggregatet,en till en kontakt under kran och en som mata ström.
Det är den som matar ström du främst ska kolla,kolla att alla stift är okay och att ringen som låser är hel,sen ska du också kolla där han är jordad i ramen,tror det var på bakväggen till vänster strax bredvid ips-boxarna,ta loss och skrapa fram ren metall,lika på jordkabeln mellan hytt och chassie(under hytt)
Det som bekymrar mej är minnesförlusten,han får aldrig tappa minnet om batteriet är i skick och det ska hålla åtminstone 3 år,kan va nån diod som är trasig inne i dapten 8)

Avatar Fallback
erik-250  
#37638
Simba skrev:Jo dom som är på sidan av lådan,dom var visst 5 st.(tror jag)
en gick till tangentbordet ,2 till aggregatet,en till en kontakt under kran och en som mata ström.
Det är den som matar ström du främst ska kolla,kolla att alla stift är okay och att ringen som låser är hel,sen ska du också kolla där han är jordad i ramen,tror det var på bakväggen till vänster strax bredvid ips-boxarna,ta loss och skrapa fram ren metall,lika på jordkabeln mellan hytt och chassie(under hytt)
Det som bekymrar mej är minnesförlusten,han får aldrig tappa minnet om batteriet är i skick och det ska hålla åtminstone 3 år,kan va nån diod som är trasig inne i dapten 8)


Jag har kollat alla kontakter och har hållit på med driftsuppföljningen och har pratat med många som höll på med att skruva med de datorerna på den tiden men det är ingen som har kommit på något :cry: Pratade med alftaprodukter och de sa att det kunde vara någon minnes krets i datorn som var sönder och att det var för mkt jobb att fixa det så det var bättre att skafa en ny. Så jag får väl se om det kommer igång till nästa vecka för då får jag hem en begagnad 527:a :D Sen får man väl se hur det går att ställa in alla värde för jag hade inte skrivit ut någon lista med det :( Är det någon som gjort det och är det väldigt besvärligt utan att alla värdena??? Hoppas det löser sig :)

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37642 Vi använde en kasett som innehöll både backup(aggregatinfo) och prislistor.
När batteriet byttes så var det bara att stoppa i kasetten och ladda i våra egna värden igen.Har du nån möjlighet att köra ut på en kasett ur din gamla dator?

Avatar Fallback
erik-250  
#37652
Simba skrev:Vi använde en kasett som innehöll både backup(aggregatinfo) och prislistor.
När batteriet byttes så var det bara att stoppa i kasetten och ladda i våra egna värden igen.Har du nån möjlighet att köra ut på en kasett ur din gamla dator?



Jo det tror jag att jag kan.. Men när jag pratade med en som kunde lite om dapt så sa han att jag skulle slå in s-grund. Så de värdena finns väl inte kvar nu :( För aggregatet beter sig lite lustigt nu. Eller tror du det går ändå?? Men man kan inte få tag på värderna från en annan 707 och trycka in dem??

   TS
Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37654 Hej!
När du gör s-grund sätts alla värden till "utgångsläge" de som står i boken, justeringen av dom värdena är finlir för att just din maskin ska gå perfekt!
Du kan säkert köra med grundvärdena och sen justera efter hand.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37691 Jo grundvärdena ska han gå ganska bra med,kasetten var bra för prislistorna,en massa jobb att mata in dom manuellt men det går.
Hur beter sej aggregatet då :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).