Socialt (mer om oss)

Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

33 inlägg 10866 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375563 Ja, meinte Ikkje å sverte legestanden har selv 4 leger i heilt nær familie. Det var ett veldig informativt innlegg. Han Eg referere til har også alltid hørt at maten Ikkje har noke å sei men han har fått tak i ei engelsk bok som heiter brekning the Vicious cycle av elaine gottschall, står om korleis ein kan bli frisk av blant Anna UC men og MC men det står også at medisinen Ikkje må forkastet, har du hørt om boka Hema?

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375567 Angående boka så var spørsmålet helst retta til Jørgent siå han er spesialist, det blei berre litt feil i stad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

Hema  
#375574
can skrev:Ja, meinte Ikkje å sverte legestanden har selv 4 leger i heilt nær familie. Det var ett veldig informativt innlegg. Han Eg referere til har også alltid hørt at maten Ikkje har noke å sei men han har fått tak i ei engelsk bok som heiter brekning the Vicious cycle av elaine gottschall, står om korleis ein kan bli frisk av blant Anna UC men og MC men det står også at medisinen Ikkje må forkastet, har du hørt om boka Hema?

Kanske kanske ett svagt minne, men inte läst den. Kanske inte var menat till mig (såg andra inlägget), men kunde lika gärna svara. Men jag slutar aldrig förvånas för vad vissa storföretag har förmåga att hitta på.

Användarvisningsbild

Re: Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

Tjita1  
#375584 Fast varken Crohns eller UC anses väl idag vara autoimmuna sjukdomar, utan det är andra orsaker till att immundämpande mediciner fungerar? Minns tydligt att jag läst det i nån dokumentation jag har fått hem.

Avatar Fallback

Re: Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375588 ok mulig ein ikkje heilt veit kva type sjukdom det er og kva som forårsaka dei men er fæle (hemsk) begge to iverfall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

jörgent  
#375595 .... han har fått tak i ei engelsk bok som heiter brekning the Vicious cycle av elaine gottschall, står om korleis ein kan bli frisk av blant Anna UC men og MC men det står også at medisinen Ikkje må forkastet, har du hørt om boka Hema?[/quote]

Ja, det skrivs mycket... Min pappa som var en klok man och möbelsnickare sa alltid: " Papper är tacksamt, man kan skriva vad som helst och pappret tar emot..."
Min personliga filosofi är att veta och inte bara tro, veta kan man med erfarenhet OCH med det som kallas vetenskap där man testar och ofta förkastar idéer. Och det finns mig veterligen ingen övertygande forskning som visar på effekt av diet.
Avseende autoimmun sjukdom eller inte är det nog så att det inte är en autoimmun sjukdom utan en störning i förmågan att hämma inflammation - frågan är egentligen varför vi inte har inflammation i tarmen allihop med alla bakterier o skit som finns i tarmen. Normalt sett kan vi hämma detta men drabbas man av ulcerös kolit kan man inte det - vad crohns sjukdom anbelangar är det sannolikt en annan mekanism men det är en annan historia det

Avatar Fallback

Re: Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375613 ja "kammeraten" det er meg, hadde ikkje tenkt det skulle bli så mange spørsmål skjønte at alle som leste skjønte det vel etter kvart så ferdig med det, men lurer på om kor mykje eg har å tapa på å begynne med denne dietten, prøva det ein måned eller noke sånt og sjå kva som skjer eller er ikkje imurell så fælt som mange vil ha det til? skrekken min er at no vil snart ikkje mezavant virka meir etter noken år så virker ikkje imurell og deretter så må eg vel til med remicade som vistnok høyner sjangsen for kreft ganske mykje når tilslutt ingen medisin virker meir så må eg inn på opperasjonsbordet og kirurgi er jo alltid ein risiko. Ein heilt nær slektning av meg har også UC han går på imurell men han er ikkje så medelsom men har skjønt at han er ganske trøtt, klarer ikkje å jobba 100% trur han jobber 80% eller noke sånt. Før han fekk sjukdomen og begynnte på imurell så hadde han ikkje noken sånne problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

Tjita1  
#375615 En del säger sig även vara hjälpta av LCHF. Så länge du undviker att äta det du vet ger dig problem och ser till att du får i dig ditt näringsbehov har jag svårt att komma på nån anledning att inte prova vad du vill.

Avatar Fallback

Re: Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375620 ja men noke eg har lurt på for å opprettholde ei viss kroppsvekt (no er eg ikkje undervektig for øyeblikket, tvert imot da tarmen fungerer nokenlunde ok for tida, men om ei stund så er det vel på ann igjenn med nytt utbrudd ) så er me jo avhengig av å få i oss ei viss mengde kalorier pr dag. Dersom eg går over til denne alternative dietten som på meg virker som ein slags steinalderdiett så er det ein radikal endring for kroppen. For det første er det ikkje lett å få i seg nok kalorier pr dag på denne måten, det seier seg sjølv kokt torsk og steikt lyr er ikkje så godt som brød med meierismør banan til pålegg og sjokolademelk. på den andre sida med denne dietten så kan ein ikkje drikka melk, det er ikkje berre min favorittdrikk men også ei svært viktig kilde til kalk som me er avhengige av, ost er også fy fy, så det ein helst skal drikka er vatn. Det seier seg selv at ein vil bli ganske så slank av ein sån diett, men dersom ein opprettholde kaloriinntaket pr dag vil ein da klare å holde kroppsvekta eller vil ein gå ned i vekt og bli undervektig pga at ein ikkje får i seg karbohydrat, men berre fett og proteiner. Skjønner at du er skeptisk Jørgent, det er eg og men det er ikkje berre berre å bli avhengig av stadigt sterkare medisin heller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

jörgent  
#375647 Ja, jag är skeptisk men har absolut inget mot att man testar diet mm om man bara ser till att få i sig tillräckligt med kalorier o det verkar du ju vara mycket väl medveten om.
Det som kan skapa problem är att man tror att man kan ersätta medicin med diet mm. Jag är så gammal att jag var med innan imurel/azatioprin började användas vis tarmsjukdomar och har sett hur sjukdomen har förändrats = det opereras mycket mindre nu och många fler patierner har längre skovfria perioder.
Grejen är inte att man blir avhengig/beroende av kraftfulla läkemedel utan det är sjukdomen som är olika kraftfull i olika perioder. vad jag har lärt mig med tiden är att man oftast vinner på att behandla kraftfullt under 2-3 år, sedan går det ofta att minska behandlingen men "släpper man för tidigt" återkommer inflammationen som ett brev på posten (som posten var för vill säga). Man blir ICKE beroende utan inflammationen är kraftfull o kräver kraftfull behandling om man vill stävja den. Kan iövr tillägga att man inte blir trött av vara sig imurel eller remicade, däremot kan man bli trött av sjukdomen om den inte är under kontroll.

Avatar Fallback

Re: Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375655 ok personen eg kjenner (min eigen bror) som også har sjukdommen har sagt er at etter at han begynnte på imurell så er sjudommen under kontroll i over 2 år, men er trøtt likavell, veit jo ikkje korleis medisinen vil virka på meg da. Trur meininga for hans vedkommande er at han skal gå på medisinen Imurell i 4-5 år meiner eg at han sa, deretter trur eg det er meininga at han skal gå på vedlikeholdsmedisin som mezavant, eg meinte ikkje at ein kan erstatta medisinen med diett men eg tenkte kanskje at dersom eg fiksa å gå på dietten så kunne eg kanskje klare meg med vedlikeholdsmedisin så eg slapp å begynne på sterkare medisin, men å holda seg til ein slik alternativ diet er nok ikkje enkelt. Heldigvis har eg ganske så god matlyst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

dwurg  
#375660 Som sagt det var inte meningen som nån känga till läkarkåren utan det är väl mest läkemedelsindustrin jag är tveksam till.
Sen är det väl så att många ämnen i läkemedlen ursprungligen finns i naturen, som sedan bryts lös och stoppas i piller eller helt enkelt rekonstrueras på syntetisk väg.
Angående LCHF, dom jag känner som brukar den dieten tynar ju inte bort iaf. Dom går ner i vikt men det stannar så småningom av.
Och ost äter dom mängder av, även mjölk fast inte kanske så mycket hellre grädde då.

Avatar Fallback

Re: Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375665 ja dietten eg refererte til ligner nok litt på LCHF uten at eg har satt meg inn i alle detaljane vedrørande diettane, ein vesentlig forskjell er imidlertidig at LCHF er ikkje berekna til folk der ikkje fordøyelsen fungerer som den skal, det er dietten eg referere til den kalles SCD (spesial carbohydrat diett) utvikkla på -50 tallet vistnok.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

stackenas  
#375695 Jag fick diagnosen ulcerös kolit i somras, hade då haft blödande tarm i några månader men ville inbilla mig att det bara var hemorojjder eller något annat otrevligt men ofarligt. Tillslut fick jag så dåliga värden att det blev akuten och inlagd en vecka på kraftig kortisonkur och dropp mm.

Som tur är verkar jag svara bra på min medicin asacol och det har varit lugnt sen dess. Idag gör jag mat från grunden och kopplar bort allt jobbrelaterat utanför arbetstid, att jag fick sjukdomen var stressrelaterat. Har tyvärr fått minska ner på kaffe, ren sprit, diverse skräpmat mm men är trots allt saker man klarar sig utan :-)

Om man har problem med magen, kolla upp det direkt är det enda jag kan säga.
Bra mat och motion/träning verkar vara lösningen för mig, men sjukdomen verkar vara väldigt individuell. Jag är 28 år, en vanlig debutålder för skiten.

Avatar Fallback

Re: Arbeidskollega ramma av sjukdom, ullserøs kolitt

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574702 Viss da er noken andre her med sjukdommen så har eg ett par råd som har hjelpt meg. Kan fås her eller ved pm

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).