Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

156 inlägg 72962 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#375110
jonathanA skrev:Jag lägger ur det när jag ska längre sträckor, annars kör jag nog upp till 20-30km/h med dom i.
Boggien är fast på dessa vagnar, med stora kilar framåt

Okej. Jag funderar lite på att bygga navdrift på vår nuvarande kärra (MOWI 1250 -98) istället för att köpa helt ny, men då bör jag nog förstärka lite så som det är gjort på din.

Off topic: Vart ska man vända sig för att köpa en ny lös Moheda kran, FTG eller Lantmännen? Funderar på att montera en M65 eller M75.

MVH: Johannes G

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375123 Undrar om de går att köpa direkt av ftg?
Kan bara hålla med Jonathan, inte en chans att jag skulle köpa vagn utan drift nu, hade jag haft drivhjulsberoende kraftuttag så hade en mekaniskt driven stått högst på önskelistan nu när jag har elektriskt styrd fram/back på traktorn.
Hastigheten hade varit rätt på vilken växel jag än hade ilagd

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

jonathanA  
#375362
stegmaster skrev:Ser verkligen fin ut.
Har några frågor som jag undrar på.
Får du ochså ut och frikoppla naven manuelt vid hastighet över typ 5km/t, eller???
Och hur synkroniserar man drivningen av vagnen med traktorens drivning???

Min vagndrivning passar till 2:an låg med låg snabbväxel, funkar även med hög på snabbväxeln men då slirar traktorn lite.
Man kör ju inte med driften i hela tiden, utan lägger i den när det behövs.
En annan sak som är mycket smidigt är när man vänder och backar så kan man ju nästan dra med traktorn istället för att traktorn ska slira i sidled.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#375521 Är det inte steglös hastighet på driften? Trycket bestämmer väl kraften och flödet hastigheten? Anders skördare har ställbar hastighet med en potentiometer, men det bör väl även gå att göra på enklare sätt?

MVH: Johanne G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

jonathanA  
#375535 Varvtalet på traktorn styr ju flödet, men min går inte att justera deplacement på pumpen. Fast pump

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#375546
jonathanA skrev:Varvtalet på traktorn styr ju flödet, men min går inte att justera deplacement på pumpen. Fast pump

Jo det förstår jag, tänkte mer att man kunde ha någon form av justerbar flödesbegränsare.

Ibland vill man ju krypa fram och ibland går det köra lite snabbare.

Allt gott: Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

jonathanA  
#375573 Långsammare än min vill man nog inte att den ska vara. Har man bara en vinklingsbar pump så finns det nog flera lösningar på styrning.
Jag tycker det funkar riktigt bra med drivningen bara i ett läge. Sällan man behöver köra fort i skogen. 2:an låg på min valmet är lagom i skogen med lass. Tomme kör jag ofta låg 3:a-4a.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#375611
jonathanA skrev:Långsammare än min vill man nog inte att den ska vara. Har man bara en vinklingsbar pump så finns det nog flera lösningar på styrning.
Jag tycker det funkar riktigt bra med drivningen bara i ett läge. Sällan man behöver köra fort i skogen. 2:an låg på min valmet är lagom i skogen med lass. Tomme kör jag ofta låg 3:a-4a.


Hur fort går det då ca? Tycker det låter ganska snabbt med 2:an låg, fast det beror på vilken terräng man kör i om det är fort eller ej vi har en hel del krävande terräng här. Men det kanske är min som är snabb på låga växlar, vid 1500 varv på 1:an låg och splitten nere går det i ca1,5km/h. Backar även en hel del och då underlättar det om det går sakta så man hinner se sig för, speglar är sånt som gärna tar i om man inte passar sig men än så länge har det gått bra. Backen är till för att användas!

MVH: Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

jonathanA  
#375680 Vad har du för traktor?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#375687
jonathanA skrev:Vad har du för traktor?

Framför skogskärran kör jag med MB trac 900 turbo -90. Det är 16 växlar framåt och 8 bakåt. Det är ungefär som att köra lastbil, enda skillnaden är att hög låg och back har egen spak och att den bara gör drygt 40km/h, splitten sitter på huvudspaken som på lastbil.

Syns inte min signatur?

MVH: Johannes G
Senast redigerad av JohannesG sön 21 feb 2016, 22:13, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375701 Kan väl påstå att en variabel hastighet hade varit bra, min gör ca 2,8km/h vid 1500rpm vilket blir ca 1an låg o steg 3 i snabbväxeln.
När jag lastar har jag snabben i steg 1 o då bökar vagnen endel i onödan

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

jonathanA  
#375830
JohannesG skrev:
jonathanA skrev:Vad har du för traktor?

Framför skogskärran kör jag med MB trac 900 turbo -90. Det är 16 växlar framåt och 8 bakåt. Det är ungefär som att köra lastbil, enda skillnaden är att hög låg och back har egen spak och att den bara gör drygt 40km/h, splitten sitter på huvudspaken som på lastbil.

Syns inte min signatur?

MVH: Johannes G


Du får ta ett studiebesök på Orust när du har vägarna förbi, så kan du se hur bra det är med drivningen.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

JohannesG  
#375845
jonathanA skrev:Du får ta ett studiebesök på Orust när du har vägarna förbi, så kan du se hur bra det är med drivningen.


Att drivning är bra har jag redan upptäckt, det är därför denna tråd finns. :grin: På vissa ställen här kommer jag inte ens upp med med kedjor på alla hjul och diffspärrarna i. Då blir det till att ta fram bogserlinan, då blir plötsligt ekipaget 8-hjulsdrivet, men väldigt långt och osmidigt, även jobbigt att behöva vara två förare.

Drivning står väldigt högt på önskelistan, om det sedan blir ett hemmabygge på den nuvarande kärran eller en ny är inte bestämt, men lutar nog åt att bygga navdrift på den nuvarande, kanske med robsonrullar att fälla ner för att få 4-hjulsdrift, men då måste vi bygga ny banke att fästa boggin i.

Allt gott: Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

jonathanA  
#375860 Ja mowis boggie är ju inte byggd för robsonrulle med den yttre lagringen så långt ut.
Det har ju varit några moheda 120 på blocket för hyfsade priser

Användarvisningsbild

Re: Sv: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift

magnusbygg  
#375951 En dum fråga kanske, men finns det någon tillverkare av huggarvagnar eller liknande som säljer färdiga "paket" för navdrift?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).