mån 22 feb 2016, 14:25#375832
Att skala bort toppskiktet är ingen bra idé. Tar du bort den så tar du bort en väsentlig del av markens näringsinnehåll och blivande mullämnen. Det bästa man kan göra är en riktig djupplöjning. Med ordentlig djupplöjning får du ner det ytliga mull/förna-skiktet där det ligger och utsöndrar näring. En åsikt som jag dock inte har några direkta belägg för.
Oden skrev:Finns en annan tråd på forumet som handlar om tobaksodling. TS är Totte mkt bra tråd!!
Fördelen med tobaksodling är att tobaken bidrar till att minska skadedjuren har jag hört iaf?
Tackar! Tror nu inte att du skall förlita dig alls på det. Själva tobaken klarar angreppen, de insekter som går på bladen drabbas av en obehaglig överrasking, när de tvärdör av nikotinförgiftning. Andra odlingar i närheten drar tyvärr knappast mycket nytta av det. De arter som går på, t ex dina kålplantor, går i vilket fall inte på tobaksplantorna.
Oden skrev:Odla på förhöjda bäddar skall ju vara bra! Kan tänka mig det vad det gäller sallader o andra mindre åtråvärda grönsaker kan vara klockrent. Men som basföda som potäter rovor osv så tror jag det är mer arbetsekonomiskt rätt o köra på med åkrar à la gammal standard?
Beror mycket på klimat och jordtyp. På lätta sandiga jordar skall upphöjda bäddar undvikas eller vara mycket låga, annars blir det torkproblem.
På styvare jordar och framför allt lerjord är upphöjd bädd det enda raka. Det blir varmare i bädden och lerjord håller fukten bra, där är risken större för rotdränkning. Det gäller alltså för grönsaksodling av de sedvanliga köksträdgårdsväxterna
Fördelen med upphöjda bäddar är störst i ett kallt klimat, just för att bädden värms bättre än en platt jordyta.
Potatis och andra rotfrukter odlar man som vanligt i rader som kupas. Kupade fåror ger ju samma effekt som upphöjd bädd.
Här talar jag av erfarenhet, efter 25 år med zon 5 - 6 och Västerbottens styvaste lerjord, där vi odlade rätt stor del av vårt grönsaks- och potatisbehov.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)