Öppna kategorin

Odla grödor

45 inlägg 16841 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Hema  
#375552 Round-Up hamnar till slut i grundvattnet. Är en produkt från Monsanto som ligger bakom DDT och Agent Orange som användes i Vietnamn som avlövningsmedel. Vietnamneser i de områdena får fortfarande missbildade barn. Round-Up borde totalförbjudas, några länder i EU har förbjudit Monsantos produkter och jag finner det konstigt att MP och dess allierade inte verkar bry sig ett smack om frågan.

Tack @Oden för din tråd, jag befinner mig i samma fundering och känner att precis som du att pensionen är nog inget att hurra för när man väl når pensionen, samt att det kan vara svårt att hålla koll på allt i matbutiken. Så om man odlar så mycket som möjligt själv, förenklare man för sig själv och vet vad man stoppar i sig. Sedan så är det en sak att se till att man får bra skördar och en anna att förvara allt så det håller länge. Även jordkällare är väl ett kapitel för sig själv?

Kommer följa tråden med stort intresse.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375555 Monsanto ligger inte bakom DDT, det uppfans i Schweiz och har räddat livet på hundratals miljoner människor världen över. Används fortfarande för att bekämpa malariamyggorna.

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Flax12  
#375556
Oden skrev:Tack för alla tips o svar :-H

Inser att det ligger lite jobb framför mig! Tur att det finns maskiner! Bör nog tänka över det hela o bestämma bla hur stora ytor som skall fixas till.

Roundup hoppas jag går att köpa billigare än i trädgårdsbutikerna? O framför allt lite starkare grejor?

Mvh Oden

Intressant! så nu glömmer du inte att ta bilder och skriva några rader här allt eftersom. :wink:

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

jannee  
#375559 Jag köpte en dunk (10 liter) på Lantmännen, be bara någon som har sprutlicens så ordnar det sig. Tidigare behövdes det ingen licens. T.o.m tillåtet/lämpligt att använda Roundup för att döda vass, dock endast genom avstrykning. (kommer tydligen INTE ut i vattnet :?: )
Måla gärna f*n på väggen men håll er till sanningen. :mrgreen:
Forskarna har tydligen "lite" olika åsikter om hur farliga dessa medel egentligen är :?:
Eftersom MP inte lyckats skaffa fram belägg för att förbjuda dem är de kanske ändå ganska harmlösa 😈

Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

loppan  
#375562 Utan glyfosfat som är den aktiva beståndsdelen i tex rondup så finns inte svenskt jordbruk,kostar förövrigt 50-60 kr litern.
Enligt regelboken så skall man ha gått sprutkurs för att hantera och köpa.

Att du skall kunna odla något år ett på mark med tjock grässvål är tveksamt.
Antingen glyfosfatbehandlar du det på högsommaren,betespustsar noga efter 3-6 veckor och sedan höstplöjer.

Om du väljer ett ekologiskt alternativ så gäller svartträda.
Då får du bryta grässvålen mekaniskt och sedan helst plöja.
Sedan så får du harva detta var sjunde till tionde dag hela växtodlingssäsongen för att döda allt ogräs som gror om.

En bra metod som sagts här är just att bränna vallen i mars april.
Då eldar du upp hela den gammla grässvålen som annars kan vara mycket tjock och svårbearbetad.
Eld förstör även mycket ogräs.
Senast redigerad av loppan sön 21 feb 2016, 17:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Hema  
#375564
Mangan skrev:Monsanto ligger inte bakom DDT, det uppfans i Schweiz och har räddat livet på hundratals miljoner människor världen över. Används fortfarande för att bekämpa malariamyggorna.

Okey de kanske inte uppfann DDT men de tillverkade och hävade att det var säkert. Nu är det förbjudet i de flesta länder. Monsanto har även köpt upp en rad utsädesföretag runt om i världen och har på så sätt minskar de olika sorterna som tidigare fanns. Finns en dokumentär (partisk som alla dokumentärer) World according to Monsanto. Bayer CropScience AG är ett annat företag som har en historisk smutsig buk.
Monsanto Has Been Removed And Banned By: Austria, Bulgaria, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Japan, Luxembourg, Madeira, New Zealand, Peru, South Australia, Russia, France, and Switzerland! (NaturalNews) By now, most of us are aware of the GMO problem and the political corruption akin to it.

Jag vill då inte ha med de företagen att göra, om jag kan slippa.

Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

Göt  
#375565 om du skall vara självförsörjande behövs egentligen inte så stor areal men det kan vara bra att ha ett växelbruk potatis tex är ingen höjdare att odla på samma plats vart 3:e år kan vara bra. Skulle råda att börja i liten skala och öka efter hand för det är mycket arbete

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Hema  
#375568 Bästa gödseln då? ko, höns, häst eller en mix kanske? Hört att om manhar obränd hästgödsel i botten så ger detta värme som förlänger odlingssäsongen.

Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

Göt  
#375570 Det Monsanto gör är att dom har tagit fram grödor som är resistenta mot Roundup (Roundup dödar annars all annan växtlighet) så att man kan spruta rakt över grödan och all annan konkurrerande växtlighet dör. Monsanto tar väldigt bra betalt för dessa grödor och har ett monopol på detta.

Om det är samam sak som att Roundup är farligt kan jag inte svara på eftersom det är olika bud om det

Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

Göt  
#375572 kogödsel är nog bäst

hönsgödsel är oerhört stark

Spångödsel är inget vidare för potatis

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

tallen100  
#375576 Hönsgödsel ska man nog vara försiktig med, som sagt starka grejor.
Hur är grisgödsel tro? sämre än kodynga förstår jag, men bör väl vara bättre än höns...

Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

Göt  
#375579 Grisgödsel har liksom människans gödsel bara gått igenom en mage kan innehålla parasiter inget för grönsakslandet om man inte komposterar den några år

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Hema  
#375582
Göt skrev:Det Monsanto gör är att dom har tagit fram grödor som är resistenta mot Roundup (Roundup dödar annars all annan växtlighet) så att man kan spruta rakt över grödan och all annan konkurrerande växtlighet dör. Monsanto tar väldigt bra betalt för dessa grödor och har ett monopol på detta.

Om det är samam sak som att Roundup är farligt kan jag inte svara på eftersom det är olika bud om det

http://www.hd.se/nyheter/skane/2011/01/24/danmarks-grundvatten-fororenat/

Avatar Fallback

Re: Odla grödor

Hema  
#375586 Läste i ATL eller om det var Land, om någon som satsat på köttkaniner, så vad sägs om kaninskit, får och getter? Grisskiten kanske kan funka till skogsgödsling?

Användarvisningsbild

Re: Odla grödor

Göt  
#375587 Bra artikel Hema viktigt att veta. När Roundup kom hävdade man att det inte var giftigare än koksalt (som ju är rätt giftigt). Är ingen sån där självklar förespråkare av Roundup om det skall användas ska det nog användas med förstånd och finns det andra metoder så är de nog att föredra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).