Skogsvagn (Huggarvagnar)

Snabbkopplingar till ventilpaketet, bra/dålig idé?

18 inlägg 9358 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snabbkopplingar till ventilpaketet, bra/dålig idé?

svenivar  
#375539
Seb macahan skrev:Innan hade jag en Mowi 400. Jag var mycket nöjd med den och hade gärna haft en Mowi igen. Det enda som jag tycker är synd är att de tar lite mycket plats inne i beståndet, men det är nog mer en vanesak. Sen hade jag gärna sett att Mowi hade haft någon längre kran också. Men dat kanske är svårt över 6,7 utan utskjut.


Ok! Tack för svaret, nu är jag sen på egna svaret, men har haft å göra :oops:
Ja det stämmer ju att de gärna kunde haft nån längre variant, men det blir väl en riktig koloss till kran utan utskjut.

Hursomhelst, så är kärran kopplad och jag har börjat köra in mig :smile:
Jag gick på era erfarenheter och skippade alla snabbkopplingar, och gjorde i stort sett en kopia på Robertbergs "uppfinning" här ovan i tråden. Det var ett sabla lyftande av paketet fram å tillbaks, mellan kapandet och svetsandet, men bra blev det. Man skulle haft lyfthjälp när man var igång bara :lol:
Nu ska det väl gå hyggligt enkelt att koppla till/från, ska ordna till en "parkering" till ventilpaketet med, när kärran är frånkopplad.

Vad gäller kranen och kärran så är jag kanonnöjd, kranen är verkligen urstark och hanterar 5,5 metersstockarna med lätthet. Parallelföringen är skön den med, och jag har inte hunnit sakna utskjut något vidare, än iaf. Kranen har ett riktigt snyggt rörelsemönster, och den går att skyffla på rätt snabbt med. Dessutom är det skönt att ha traktorn puttrandes på 800-1100 varv med, känns som att det spar en del diesel, och det blir liksom rofyllt i hytten med, om ni fattar :wink: Vill liksom inte gå tillbaks till att sitta och rusa på 1800 rpm igen.
Jag gillar att den är så genomtänkt med slangdragningen, det är egentligen bara slangstumparna ute vid rotatorn som man behöver vara rädd om, resten ligger ju skyddat i kranen.
Eftersom det är femspakspaket så stämmer det rätt väl när man kör, eftersom man kan köra samtliga funktioner utan att byta grepp.
Vagnen är en tolvtonnare, och den är verkligen stabilt byggd, det finns smörjnipplar där det skall finnas och det syns att den är gjord för att hålla.
Tack ska ni ha för era råd och synpunkter!

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Snabbkopplingar till ventilpaketet, bra/dålig idé?

Robertberg  
#376154 Skönt att du är nöjd med vagnen! Ja kranen är väldigt enkel för att vara så bra, nackdelen är ju att de i regel är lite kortare än motsvarande vikarm.. Men att den är så oömma med slangar och kolvar gör att man inte princip aldrig behöver bry sig om sånt!
Måste säga att jag skäms för att inte gett dig måtten, läste och tänkte mäta L:et, men det glömdes bort..
Fader till fästet ska Svenne här på den lokala verkstan ha beröm för, jag är oskyldig :)

Avatar Fallback

Re: Snabbkopplingar till ventilpaketet, bra/dålig idé?

svenivar  
#376274
Robertberg skrev:Måste säga att jag skäms för att inte gett dig måtten, läste och tänkte mäta L:et, men det glömdes bort..
Fader till fästet ska Svenne här på den lokala verkstan ha beröm för, jag är oskyldig :)



Ingen fara, det gick fint att klura ut till sist ändå, men ett jäkla lyftande vart det :lol: :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).