Verkstan

Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

17 inlägg 14428 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

Kroken3  
#375348 Hej,
Jag behöver hjälp med kontakten till min Faxeklyv. Den har gått isär. Går det här att laga eller måste jag köpa en ny motorstyrning ( det tyckte Faxe när jag frågade om ett kopplingsschema) för 675 Sek ?

Tänkte att det skulle vara bra att veta så att rätt kabel kommer till rätt stift . Tänkte också att det skulle gå att peta dit de små metallhylsorna. Någon som vet eller har liknande erfarenhet?



Tack på förhand
/Christina



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

totte  
#375356 Ser inte reparerbart ut. Det går förstås att sätta dit och koppla in ett CEE-don som kostar runt 50-lappen på Jula. Men det skall vara nån som är ordentligt kunnig i el som gör det. Anlitar du en elektriker mistänker jag att arbetskostnaden överstiger vad grunkan kostar.

Framför allt, dona inte med grejorna om du inte vet exakt vad du gör.

Användarvisningsbild

Re: Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375360
totte skrev:Ser inte reparerbart ut. Det går förstås att sätta dit och koppla in ett CEE-don som kostar runt 50-lappen på Jula. Men det skall vara nån som är ordentligt kunnig i el som gör det. Anlitar du en elektriker mistänker jag att arbetskostnaden överstiger vad grunkan kostar.

Framför allt, dona inte med grejorna om du inte vet exakt vad du gör.


Nuff said!

Avatar Fallback

Re: Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

Elfving  
#375365 Håller med Totte, dona inte med grejorna om du inte vet vad du gör. Det är dödlig spänning i dylika kontaktdon.

Däremot tycker jag inte att det ser så katastrofalt svårreparerat ut. Plasten verkar hel, enbart CEE-kontakten som lossnat från resten av lådan.
Jag som är snål och självverksam skulle ha kopplat ihop trådarna mot donet, rett ut hur det skall sitta i plastlådan och limmat med epoxy. Efter att detta varit klart skulle jag sett till att smörja med lämpligt smörjmedel i det mötande CEE-donet (honan) så att det går rimligt lätt att göra dit&bort! Vissa av dessa don går våldsamt trögt så det är inte alls konstigt att man kan slita loss plastdelarna. En hona av erkänt fabrikat har större möjligheter att fungera bra än en noname, men smörja är det första man skall prova.

Men utan behörighet är det en gråzon att utföra dylik reparation själv, så kostnaden blir reservdel+elektriker.

Avatar Fallback

Re: Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

Hema  
#375373 Jag hade nog köpt en ny dosa och sedan köpt mig en kort förlängningskabel 20-30cm, så slipper man dra i maskinens kontakt.

Dock så ser det ut som det bara är faserna som lossnat och det värsta som kan hända är att motorn går åt fel håll. Då får man switcha två faser. Mig veterligen och jag lämnar ingen garanti.

Användarvisningsbild

Re: Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

Vardon  
#375403 Ser jag rätt om jag tycker fästet till kontakten ser helt ut men det är kabelanslutningarna som har lossnat? I så fall kan det vara enklare att laga det.

Står det något mer på kontakten vad den heter om det går att hitta en ersättare? Det kan vara nån form av standardprodukt som används och som säljs för 5 x priset.

Användarvisningsbild

Re: Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

Skogstomte  
#375418 Eller köp i lösa delar och bygg ihop så håller det bättre och är lättare att laga. Tror det är någon Italiensk grunka som sitter original, rena skiten enligt mig. Exempel på delar:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/elcentraler-tillbehor/motorskydd/motorskydd-400081/

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/stickproppar-och-uttag/vaggintag-400711/

Rutab säljer även till proffs, brukar vara ok grejor. Anslut har jag ingen erfarenhet av. Föredrar ABB eller Garo. Intag är generellt billiga, under hundralappen även för proffsgrejor om man köper på rätt ställe.

Sen behövs en snutt kabel och lämpliga förskruvningar. Sätt hela rasket på en stadig plåt som är bockad så det blir ett tak över alltihop.
Är du minsta osäker så be om hjälp. Motorskyddets storlek ska stämma med motorns storlek och ställas in på motorns märkström. Lite lurigt för det finns två eller fyra olika märkströmmar på en trefasmotor. Gäller att läsa på rätt ställe.

Användarvisningsbild

Re: Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

Göt  
#375531 Hände samma sak åt mej men trådarna lossnade inte så med den delen så är det bara att klämma tillbaka grejorna.

Däremot skulle jag inte fippla med trädarna om du inte vet vart dom skall sitta.

Avatar Fallback

Re: Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

axwell  
#375589 http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... rtId=35233

35233 Heter anslutningsdonet på Biltema som jag skulle byta till om det inte går att få fast tamparna där dom satt tidigare.
Jag ser bara 3 svarta och 1 gul/grön(skyddsjord).
På insidan bör det stå R1, S2, T3, där skall dom svarta sitta i var sitt stift, chansen är 50 % att motorn kommer att gå åt rätt/fel håll beroende på i vilken ordning dom råkar hamna.

Skyddsjordens stift är tjockare än alla andra(rakt ner på bilden), har dubbla skruvar och dom andra bara 1 på 16A don.

Framifrån som bilden ser ut för 35233, skyddsjord längst ned, åt vänster(medurs) N (om du har sån är den ljusblå i gummikabeln), T3, S2 och sist R1 som då är direkt till höger om skyddsjorden.

Om motorn går åt fel håll; växla plats för två av faserna.

Glömt inte att kolla 2 ggr att allting är spänningslöst före ingrepp :!:

Användarvisningsbild

Re: Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

Tjita1  
#375596 Borde vara märkt. L1, L2 och L3 är faser (dom svarta) (är den gammal kan det eventuellt stå R, S och T, eller eventuellt U, V och W), PE eller jordsymbol är skyddsjord, den gulgröna, och N är nolla, vilket vad jag kan se saknas på den där (helt okej då det är en motor, dom använder inte (alltid) nolla).

Sätter du faserna i fel ordning kommer motorn rotera baklänges. Kontrollera detta direkt vid uppstart (bör finnas en pil som visar rotationsriktningen vid motorns kylfläkt) och stoppa isåfall direkt. Byt plats på två valfria faser så roterar den på rätt håll.

Sätter du en fas på skyddjorden blir det kortis och säkringen går. Skulle det vara brott på skyddsjorden nån annan stans blir maskinen strömförande och helt livsfarlig. Isåfall hoppas jag för din skull att du har jordfelsbrytare, annars är risken stor att du omkommer.

Dock undrar jag vad det kommer sig att trådarna har lossnat. Sitter dom löst och glappar finns det risk att det blir varmt och rent av tar eld. Eller är det för att själva intaget har lossnat och och trådarna därför ryckts loss? Isåfall är det väl frågan om att sätta dit ett nytt intag. Inte raketforskning, men jag måste rekommendera att du vet vad du gör innan du gör det, eller låter nån annan ta det. Var bor du? Bor du i NV Skåne kan jag hjälpa dig.

Eftersom det inte är fast installerad utrustning får du lov att fixa det själv om du säkert vet hur man gör.

Användarvisningsbild

Re: Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

Göt  
#375624 är det inte fasvändare i den där är det på min så att man kan vrida två av stiften för att vända motorn

Avatar Fallback

Re: Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

elis  
#375630
Göt skrev:är det inte fasvändare i den där är det på min så att man kan vrida två av stiften för att vända motorn

Joo, det är det. Motorskydd med fasväxlare heter den på faxes hemsida.

Avatar Fallback

Re: Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

Kroken3  
#376371 Toppen! ni är bäst!

Det är ju ett tag sen jag tentade starkströmstentan... och nån praktik blev det aldrig... :oops:

Jag vet inte varför den lossnade men det är möjligt att jag vridit den röda delen av kontakten när jag satt dit/tagit bort honan. Tror den är hel, men att faserna lossnat. Jorden sitter fast och någon neutral finns inte.
Och jag har jordfelsbrytare om nu jorden skulle ha skadats utan att jag kan se det.

Det verkar på er som att det finns en chans att det funkar att laga. toppen! Jag ska be någon mer kunnig än jag själv om hjälp nu är jag vet. ( Tack för erbjudandet Tjita1, men jag är tyvärr en bit från Skåne )

Tack för alla tips
/ En glad Christina

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

Bax  
#376399 Kläm ihop de små hylsorna på kabeländarna aningens, så att de sitter bättre på stiften. Montera de tre svarta på L1, L2 & L3.
Blå på N, men jag tvivlar på att du har nån sån, den behövs inte i detta fall.
Gul/Grön verkar sitta kvar på sin plats.
Tryck tillbaks den röda delen in på sin plats, det kan vara svårt som f-n, man får ta i en hel del.
Kolla först så ingen trådände lossnat inne i den svarta lådan.
(Been there done that, och är elektriker)

Avatar Fallback

Re: Problem med elkontakt i Faxe vedklyv

Simon.M  
#376509 Den har åkt isär på min klyv med någon gång bara att sätta ihop igen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).