Virkesmätning och Matrisfub

Oseriöst skogsbolag

4 inlägg 3444 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Oseriöst skogsbolag

POLISEN  
#37494 Hej,

Passupp med insmygningen av 3 meters "snyltkubb" som ligger utanför prislistan .


P



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#37497 Lite mer detaljer snälla :?

Avatar Fallback
POLISEN  
#37522 Hej .

Jo, min prislista för skotning i gallring bygger på medelstam och medellängd 4,5 m . MEN ! I detta smygs in tre meters energived , när skotningen är klar ses resultatet i mängd energived ligga travat vid bilväg , ca 30 % av den totala volymen är då energived .
Det är ju skillnad på 7 m3fub och 10 m3fub:s lass ,vad gäller betalning !

Hur tacklar man detta snyltande av mitt lastutrymme ?

P

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#37528 Om jag hade inskrivet i kontraktet att medellängden på virket skulle vara 4,5m skulle jag kräva omförhandling.
Ofta är det inskrivet att listan gäller upp till 6 sortiment och då sitter man där.
Sedan är bekymret om det snyltas av massamängden så den körs som 2,95 finlandskubb. Då är det som du säger bekymmerr med volymen per lass.
Min erfarenhet av 2,95 är att om det är nära att skota, så går det faktiskt snabbare än om det vore fallande pga större högar samt ofta jämnare högar.
Om det är långt skotningsavstånd så lider man av lastutnyttjadet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).