Skogsnyheter

Limträbro har rasat i Norge

45 inlägg 15143 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

rokon  
#374722
JensSkoog skrev:Mer i tidningen i dag:
http://www.nrk.no/ho/arild-falt-seks-me ... 1.12809923

Annars så har broen ett namn: PERKOLO - minner om finsk, isär om man bytar bort några vokalar :lol: :lol:


Perkele! Någon förväxlade 2 av broens bokstäver en konsonant och en vokal och därför byggdes en Pergola klart den inte höll för en lastbil!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Limträbro har rasat i Norge

Blivande snickare  
#374724 Klockrent! :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

JensSkoog  
#374922 http://www.nrk.no/ho/regnefeil-forte-ti ... 1.12811516
Man har funnit felet. Beräkningsfel. 73% mindre kapacitet än det den skulle haft.
Märkligt att den har hollit så länge, eftersom det har körd anläggsmaskiner på den. :???:

Avatar Fallback

Re: Limträbro har rasat i Norge

Ådii  
#374923 Det var ju inget litet beräkningsfel heller.. Tror inte det är så roligt för dom som har beräknat bron eftersom detta var tydligen andra gången en bro dom räknat på kollapsat om jag har förstått rätt?

Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

JensSkoog  
#374924 Någon har väl lite svårt i dag, skulle jag mena.
Men all beräkning var kvalitetssäkrad av andra, så här är många som är med och delar skuld.

Avatar Fallback

Re: Limträbro har rasat i Norge

Hema  
#374947 Gott att man går ut och öppet berättar vad som gått galet. Precis som det skall vara!

Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

rokon  
#374948 Bron är ju inget enkelt skolexempel att räkna på då ena sidans upplag ligger tydligt lägre än det andra, så att man åker i en uppförsbacke samt att den inte är symmetriskt lika uppbyggd från ena upplaget till den andra. Hoppas ni förstår vad jag menar, men om man tittar på en bild från sidan innan bron rasade så förstår ni nog vad jag menar.
Inte så konstigt att den höll för tunga entreprenadmaskiner en tid ändå, fast det var så stort fel på beräkningen, då allt beräknas med säkerhetsmarginal ofta x 3 eller x 5 vad som gäller vid broar vet jag ej.
Men räknat har jag gjort längre tillbaks när man var mer klartänkt, och avancerade limkonstruktioner har jag gjort rent praktiskt med.
Undrar om det stämmer det som skrevs att det fanns fler av lika konstruktion på andra ställen?
Senast redigerad av rokon fre 19 feb 2016, 19:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

Fredrik Reuter  
#374951 Där ser man!
Kul att det kom fram och att det inte hade med träet att göra direkt.

Känns som en miss som inte primärt är gjort i beräkningen, säkert gått fel i någon revidering eller nåt så fel fil skickats mellan konstruktörer och alla litade på alla...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

JensSkoog  
#374960 Finns fler av samma konstruktion. Har varit problem med kreosot som har dryppt ner på bilar från dom. Dom är asymmetriska, och ser ut som något en som startar dagen med en dubbel jägermeister skulle kunna rita :lol:
Men dom har inte ramlat ner :mrgreen:
http://www.rb.no/nyheter/e6/samferdsel/ ... -43-239116
http://www.rb.no/lokale-nyheter/fikk-la ... 95-7506345
http://veidekke.no/prosjekter/article68548.ece

Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

JensSkoog  
#374964
Ett par bilder på broar av samma typ.

Användarvisningsbild

Re: Limträbro har rasat i Norge

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374966
JensSkoog skrev:Dom är asymmetriska, och ser ut som något en som startar dagen med en dubbel jägermeister skulle kunna rita :lol:


Det är som jag brukar kalla det. En arkitekt olycka. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Limträbro har rasat i Norge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375004 Det var ju några år sedan jag gjorde mina räkneövningar i hållfasthet, men jag tycker att det var lite klen marginal? En bro som skall gå att köra 17 ton på (27% av 63) i fler tiotals år rasar för 31 ton när den är nybyggd och ingen snölast? En faktor 2 i säkerhetsmarginal?

Jag har för mig att det är runt 4-6 i hissar/kranar tex.

Ja, en miss i koncentrationen strax efter tiofikat en regnig höstdag kan få ödesdigra konsekvenser. Tur att man sysslar med ofarlig teknik.

Avatar Fallback

Re: Limträbro har rasat i Norge

Sti L  
#375130 Sikkerhetsfaktor for kjøretøybroer er 3,jernbane vet jeg ikke men høyere.Moelven produserer desse etter mål og beregninger utført av vegvesenet,som igjen har brukt en underentrepenør.Samme entrepenør har hatt brukollaps (nord for Trondheim) før,men da under støyping(gjutning) av betongbro.Trebrua som fallt ned er ca 60 km sør-øst for mitt hjem og har sett den ofte da dette er hovedvegen til Verdens navle.(Vet ikke hva navle er på Svensk,hjelp?).

Avatar Fallback

Re: Limträbro har rasat i Norge

axwell  
#375222
Sti L skrev:Verdens navle.(Vet ikke hva navle er på Svensk,hjelp?).


Samma "världens navel", jordens centrum(?) ligger i Jerusalem enligt Juden/kristendomen. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Limträbro har rasat i Norge

Hema  
#375230
axwell skrev:
Sti L skrev:Verdens navle.(Vet ikke hva navle er på Svensk,hjelp?).


Samma "världens navel", jordens centrum(?) ligger i Jerusalem enligt Juden/kristendomen. :mrgreen:

Och enligt heliga boken en av portarna till helvetet också.. :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).