Skogsmiljö och Trädlära

Kurs för nya planläggare?

10 inlägg 5314 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kurs för nya planläggare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374860 Hur börjar ny planläggare ute hos företagen? Får de någon genomgång över hur man skall göra, eller använder man sina egna kunskaper och erfarenheter som man vill? Går de bredvid först?

Letar lite efter en snabbgenomgång, där man går igenom allt på 1-2 dagar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kurs för nya planläggare?

Fredrik Reuter  
#374862 Hej,
Menar du att göra skogsbruksplaner eller planera avverkningar primärt?

Användarvisningsbild

Re: Kurs för nya planläggare?

Sunilorblede  
#374864 Där jag jobbat (planläggning alltså) är det en veckas utbildning. Både på rummet med genomgång av instruktionen och genomgång av fältdator och planläggningsprogram, nån föreläsning om exempelvis älgskador och naturvärden, webutbildning i miljövård. Sen i fält med kalibreringsövningar på höjd, dgv och grundyta , skarp planläggningsövning på några bestånd. Sen under säsongen kommer någon mer erfaren ut och går nån dag med en för att se så allt funkar.

Avatar Fallback

Re: Kurs för nya planläggare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374866 Skogsbruksplan, menade jag!

Hur tyckte du den utbildningen var, Sunilorblede?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kurs för nya planläggare?

Fredrik Reuter  
#374870 Ok!
Jag gissar att du tittat på ex denna:

http://www.gammelkroppa.se/wp-content/u ... -info1.pdf

Det är 6 veckor och en relativt "dyr" kurs. Vet inte heller om man är behörig att börja göra skogsbruksplaner efter att man gått den.

Men det finns säkert flera kurser och flera sätt, ska bli spännande att följa tråden!

Användarvisningsbild

Re: Kurs för nya planläggare?

Sunilorblede  
#374871 Jag hade redan gått en betydligt mer utförlig kurs i skolan så jag var väl ganska kunnig redan, men nog tycker jag den var bra. Sen har väl varje företag säkert lite olika instruktioner kring gallringar, slutavverkning, föryngring och så vidare.

Avatar Fallback

Re: Kurs för nya planläggare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374874 Fredrik, det där var lite mer än vad jag var ute efter (men verkar komplett). Men hade man haft 76 kkr över så varför inte? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kurs för nya planläggare?

Fredrik Reuter  
#374877 Ja, känner man att det är detta man vill jobba och tror sig ha jobb väntande på planläggningen så är det ju en investering som lätt betalar sig!

Annars, tveksamt! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Kurs för nya planläggare?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374894 Det har funnits en kurs där som gällde bara skogsbruksplan. 3 dagar först o sen egen praktik några veckor(göra en plan) o sen 2 dagar redovisning.
Har anmält mig 2ggr men avstått av olika skäl. Tror den kostade runt 15-20.
Skulle räcka för att kunna börja o sen utöka med interna utb. Hos arbetsgivaren som jag hade lite kontakt med.
Har inte kollat nu om kursen fortfarande finns.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Kurs för nya planläggare?

Peteflamingstar  
#374919 Vi hade planläggning som delmoment på Skogsmästarskolan, sedan innan jag skulle börja jobba med det några år senare gick jag bredvid en kille under en dag. Sedan gjorde jag min första plan som kollades igenom av samma kille. Vill du börja planlägga men inte bekosta dyra kurser är det nog bäst att följa med en planläggare ett tag som typ lärling, om du får tag i någon som vill. Du får kanske betala en slant i "fördyrad arbetskostnad" till planläggaren du följer med, men kanske billigare än de andra kurserna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).