Skogsvagn (Huggarvagnar)

Drivarvagn?

21 inlägg 6927 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Drivarvagn?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374753 Har haft en ide i huvet ett tag, en grip/kvistkniv monterad på en stolpe i bak änden på centrumröret på kärran.
Fälla allt från 0 till kanske 30-40 graders vinkel från vägen. Vinkla kärran med ramstyrning o dra upp trädet i kvistkniven med vinschen. Sen kroka om längre ut på trädet o dra stammen med vinschen genom kvistkniven. Kapa med motorsågen o biten ramlar ner på kärran. Borde gå enkelt att mäta bara du kapat den första rätt.
Detta skulle t. o. m. kunna fungera med en vajerkran.
Har man en kran med utskjut skulle man kunna dra stammen genom kvistkniven med det.

Slå ihjäl detta kvickt nu för jag har inte tiden att bygga[WHITE SMILING FACE]

Magnus M

FTG
Användarvisningsbild

Re: Sv: Drivarvagn?

Tjita1  
#374757
Magnus M skrev:Har haft en ide i huvet ett tag, en grip/kvistkniv monterad på en stolpe i bak änden på centrumröret på kärran.
Fälla allt från 0 till kanske 30-40 graders vinkel från vägen. Vinkla kärran med ramstyrning o dra upp trädet i kvistkniven med vinschen. Sen kroka om längre ut på trädet o dra stammen med vinschen genom kvistkniven. Kapa med motorsågen o biten ramlar ner på kärran. Borde gå enkelt att mäta bara du kapat den första rätt.
Detta skulle t. o. m. kunna fungera med en vajerkran.
Har man en kran med utskjut skulle man kunna dra stammen genom kvistkniven med det.

Slå ihjäl detta kvickt nu för jag har inte tiden att bygga[WHITE SMILING FACE]

Magnus M

Du menar alltså att du ska hoppa ut ur traktorn och kapa med motorsågen mellan varje stock? Låter inte det lite... Långsamt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Drivarvagn?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374760 Eftersom man börjar med att kroka stammen o vinscha in den är man ju redan på backen.
Om du tänker på det med att dra med utskjutet så utgår jag från min Kärra där ventilpaketet sitter vid grinden.
Vill man kan man ju montera en såg på kvistgripen.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Sv: Drivarvagn?

alias  
#374772
Magnus M skrev:Eftersom man börjar med att kroka stammen o vinscha in den är man ju redan på backen.
Om du tänker på det med att dra med utskjutet så utgår jag från min Kärra där ventilpaketet sitter vid grinden.
Vill man kan man ju montera en såg på kvistgripen.

Magnus M


Där ser man hur olika man tänker, olika infallsvinklar ger helt klart olika utfall på resultatet.

Om jag tänker på drivarkonceptet så tänker jag först på en visionen som väl genomsyrat hela skogsbrukets mekanisering:

Ingen man på backen, ingen hand på virket!

När drivarna började utvecklas så las det väl till mottot "inget virke på marken"

Snudd på det enda drivarkoncept som jag kan föreställa mig i gallringsskog (med vettig produktivitet och låg skadefrekvens på kvarvarande skog) är en basmaskin liknande Valmet 801 Combi utrustad med ett klippaggregat för energivedsgallring.
Då skulle man kunna förstagallra genom att först klippa av träden på ca ½ höjden och sedan fälla kvarvarande "högstubbe" (fordrar ju ett ackumulerande aggregat) och transporterar dessa okvistade stamdelar stående in över lastbäraren för att sedan fälla ner dem bakåt över lastbäraren.

Möjligtvis att motsvarande koncept (att fälla träden först efter att de ligger över lastbäraren) skulle kunna fungera med ett vanligt rullmatat skördaraggregat och vanliga kvistade rundvirkessortiment i förstagallring. Nackdelen skulle väl vara säkerhetsmässigt att man får mata träden mot hytten efter att man har lagt ner dem i stickvägens riktning över lastbäraren.

Sen är man väl tillbaka på drivarnas vanliga Akilleshäl - det blir en lågproducerande skördare och en dyr skotare.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Drivarvagn?

Seb macahan  
#374794 Tankarna kring detta har passerat mig också. Speciellt nu när jag stundom kommer att ha vagnen efter traktorn och skördaren i kranen. Att försöka vrida stammen rätt tror jag blir svårt. Men: om man gör ett lastrede som går att vinkla 25-30grader, mellan bankarna har man fasta plåtar och på de bakre bankarna har man hydrauliskt Uppfällbar vippor/armar som styr den apterade stock de sista graderna rätt i lasset. Alltså bara den ena enden av stocken slår i denna vippa i fallet, lite som vedsorterare i packutrustning. Konceptet funkar nog bäst i längder om 3-3,5m men jag tror att det skulle vara fullt möjligt. Tänk 90grader i förhållande till stickväg, 30gr vagnstyrning, 25gr vinkling av redet då återstår 30-35gr för vippor att korrigera. Vad tror ni?

Avatar Fallback

Re: Sv: Drivarvagn?

550  
#374799
Magnus M skrev:Har haft en ide i huvet ett tag, en grip/kvistkniv monterad på en stolpe i bak änden på centrumröret på kärran.
Fälla allt från 0 till kanske 30-40 graders vinkel från vägen. Vinkla kärran med ramstyrning o dra upp trädet i kvistkniven med vinschen. Sen kroka om längre ut på trädet o dra stammen med vinschen genom kvistkniven. Kapa med motorsågen o biten ramlar ner på kärran. Borde gå enkelt att mäta bara du kapat den första rätt.
Detta skulle t. o. m. kunna fungera med en vajerkran.
Har man en kran med utskjut skulle man kunna dra stammen genom kvistkniven med det.

Slå ihjäl detta kvickt nu för jag har inte tiden att bygga[WHITE SMILING FACE]

Magnus M


Det bör nog vara vanlig matning istället. Måste inte aggregatet sitta väldigt högt, annars tar det emot lasset?

Det kanske går att sätta ett aggregat mellan traktor och vagn (fanns någon sådan gammal på skotare)? Fast då blir det väl för stor axelbelastning på traktorn, alternativt för instabil vagn.

Klippa och lasta okvistat virke tror jag inte så mycket på, det blir för mycket luft i lassen. Dessutom vill man ha kvar riset och näringen i gallringen.

Vrida redet kräver så breda vägar. Exempel rede som är 4x2 m blir 4,42 m brett om man vridet det 55 grader! Det är mellan två hörn då, men det är inte helt enkelt att ställa så man kan vrida ut två hörn utan att gå emot träd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).