ATV och UTV i skogen

Motorvärmare på atv.

10 inlägg 11330 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorvärmare på atv.

totaya79  
#374489 Jag har tänkt montera någon form av värmare på min Grizzly 450. Kontaktade yamaha för att få pris på deras motorvärmar kitt, men fick till svar att dom varken sålde eller monterade dessa då dom ansåg att det inte fanns garanti för tillräcklig uppvärmning av motorn. (Min tolkning av svaret var att det var svårt få slangvärmaren på sådan plats att värmen nådde blocket tillfredsställande för garantilämnande som aukt yamaha handlare). Kan så vara men tycker att lite borde vara bättre än inget. Måste finnas fler som monterat slangvärmare på sin hjulingar, hur tycker ni det funkar? Ger det något?

Någon som prövat dessa värmeelement man klistrar på blocket? Gillar dom inte på bilar men kanske funkar bättre på små motorer. Någon med erfarenhet av denna variant? Någon som löst på annat sätt (utom varmgarage då :wink: )?
Bring it. :smile:



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Motorvärmare på atv.

Bax  
#374516 En kompis monterade ett sånt man klistrar fast på sin Polaris 570 i höstas.
Det tror jag har funkat bra, jag har inte reflekterat så mycket över det förrän jag läste den här tråden.

Jag minns dock att han tvättade ordentligt efter att ha hämtat ut en älg. Han körde på en myr och fick torv och ömse skit in i chassit.
Han var rädd att elementet skulle tända på torven :surp: Är dom så varma?

Användarvisningsbild

Re: Motorvärmare på atv.

totaya79  
#374564 Hoppas inte det, det samlas ju skit nå så jä.... där under motorn mot bukplåten. Man vill ju inte värma motorn såå mycket. :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorvärmare på atv.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374607 http://www.atvhuset.se/calix-motorvarma ... gquad.html
Jag monterade en Calix CVH vattenvärmare på min Suzuki 750. Den har fungerat mycket bra i vinter. Både Calix och Defa har små vattenvärmare som är termostatreglerade.

Länk till Yamaha med motorvärmare
Service å motorvärmare på Mr. Grizzly

Calix har en slangvärmare som heter CVH. Den är speciellt framtagen för system med relativt liten vattenmängd, alltså inte bara för ATV. Denna värmare har en automatiskt variabel effekt mellan 20-500 watt, beroende på vattnets temperatur. Detta minimerar risken att "koka" bort kylvätska.

Användarvisningsbild

Re: Motorvärmare på atv.

Bax  
#374656 Han har inte sin värmare under buken utan lite på sidan av motorn, men det samlas skit där också.

Avatar Fallback

Re: Motorvärmare på atv.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374683 Jag tror att risken för brand är större om man har en elplatta som värmer motorn. Med en vattenburen värmare så blir det bara en kortslutning inne i värmaren och liten risk för brand. Går höljet sönder på en elplatta och det ligger brännbart mot så ökar risken för brand. Enda fördelen med elplattan är att den går att sätta på sidan av oljetråget på en bil eller traktor och då som komplement till vanlig vattenvärmare. Att höja tempen från -25 till -5 på oljan är inte helt fel.

Användarvisningsbild

Re: Motorvärmare på atv.

Aayden  
#375702 Jag kör precis som T24x4 med vattenvärmare från calix på min Linhai 500 har gått hur bra som helst, satte den på den nedre slangen och motorn blir varm efter lite mer än 60 min

Användarvisningsbild

Re: Motorvärmare på atv.

totaya79  
#375737 Ja men det låter ju som att det bara är att kapa slangen och montera. :-BD :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorvärmare på atv.

Bax  
#375855 Pratade lite mer med min polare.
Han hade allra helst monterat den typ av slangvärmare som har en liten pump i sig, för det hade han bra erfarenheter av.
Men denna gången var det ekonomin som fick styra så strykjärnet var en bättre-än-inget-lösning.

Avatar Fallback

Re: Motorvärmare på atv.

snowmanx  
#384668 Bjuder på en länk med lite bilder mm.

Service å motorvärmare på Mr. Grizzly

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).