Öppna kategorin

Leva på lite eller ekonomisk frihet?

124 inlägg 45532 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Chuck Norris  
#374567 Det där med att spara först och köpa sen fungerar inte i verkligheten. Åtminstone inte om sparandet skall komma från en inarbetad svenssonlön och placeras säkert i väntan på köp.

Om svensson lägger undan 5 000 kr i månaden så tar det (exkl ränta) 33 år att spara ihop till en liten fastighet i klassen 2 mkr. På 33 år har dessutom den fastigheten ökat mer i värde än vad Svensson fått i ränta på sina sparade slantar så då är det bara att fortsätta spara i sisådär 10 år till.......när svensson sen fyller 70 så kan han kontant köpa sin fastighet som han är för gammal för att orka med att sköta.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

jannee  
#374574 Man får inte blanda äpplen och päron i samma korg 😈
En avsevärd skillnad på att spara till något som STIGER i värde jämfört med något som SJUNKER.
Köp en bil eller tv på avbetalning. När den väl är betald är den både omodern och TVn är slut.
Sparar du tills du kan köpa den kontant är din bil betald, modern och TVn är ny, samtidigt som den som handlar på avbetalning återigen ska sätta sig i skuld - vilket väljer du :?:
En gård eller en fastighet, då räknar man HELT annorlunda, klarar bara fastigheten/gården av att bära sina EGNA kostnader (räntekostnaden + underhåll) är det bara en vinst att köpa.
Värdestegringen får du som extra bonus

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Chuck Norris  
#374576 Visst har du rätt i det Janne. Naturligtvis skall man undvika att låna till konsumtion typ bilar och resor etc à la lyxfällan. Jag anser däremot att man inte skall vara för rädd att låna till ex köp av skog (för då blir man utan.)

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

jannee  
#374578 Äntligen är jag överens med någon :mrgreen: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

loppan  
#374593 Det enda som är helt säkert är att det mest osannolika har en tendens att inträffa när man minst anar det.
Det var inte länge sedan styrräntan föll under 2% och då var en minusränta något helt osannolikt.

Vad som kommer att hända enligt mig är att inflatonsmålet på 2% eller mer kommer att uppfyllas och då kommer
räntan på ett bottenlån bli 4,5-6%.
I och med att den totala skuldbördan per kapita är så oerhört hög,vid halvårsskiftet 2015 så hade varje myndig svensk 78.000 kr i skuld,så kommer det att bli en obalans i ekonomin.

Bomarknaden kommer att kraftigt kylas av och därmed få mycket lägre priser.
I och med detta kommer bankerna att börja ifrågasätta säkerheten för bolånen och börja i vissa fall att kräva återbetalning på bolån på 4-8 miljoner vilket är en omöjlig situation privatekonomiskt.

Banken är ens bäst vän i högkonjuktur och ens värsta ovän i lågkonjuktur.

De subprimelån som gavs i USA innan Lehman brothers föll har många likheter med vår bolånekarusell,
den stora skillnaden är att vår skuldbörda totalt och per capita är gigantisk jämfört med den i USA 2008.
Jag utesluter inte ens att någon av de stora affärsbankerna kommer att falla likt Nordea en gång gjorde.

Jag amorterar så mycket det bara går och tänker lungt sitta vid sidan och titta på när det smäller.
Vi går onekligen mot en intressant framtid till mötes inom 2-5 år.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

r93  
#374599 Har varit prat om kris i flertalet år nu, men inte mycket har hänt................

Bostadspriserna skenar i storstäderna, har även där varit prat om att "nu måste det vara stopp!"

Men det ökar och ökar.......

när man läser nyheter som denna så förstår man att ekonomin mår inte speciellt bra!
http://www.di.se/artiklar/2016/2/16/hel ... losningen/

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

alias  
#374630
r93 skrev:Har varit prat om kris i flertalet år nu, men inte mycket har hänt................

Bostadspriserna skenar i storstäderna, har även där varit prat om att "nu måste det vara stopp!"

Men det ökar och ökar.......

när man läser nyheter som denna så förstår man att ekonomin mår inte speciellt bra!
http://www.di.se/artiklar/2016/2/16/hel ... losningen/


Håller med r93 till viss del (även om jag i grunden är pessimist).

Bankerna höjer gärna utlåningsräntorna så att de tjänar mer, men att höja så pass mycket att det stora flertalet får problem att betala sina räntor på lånen, det har jag svårt att se att de skulle göra frivilligt - det är få saker som banker avskyr så mycket som att tvingas ta nedskrivningar av tillgångar p.g.a. kreditförluster (då tror jag att de hellre sänker sin intjäning genom minskad räntemarginal under en period).

Ser man på utveklingen i många expansiva regioner så är det ju faktiskt så att det är bristen på bostäder som driver upp priserna. Så på sikt tror jag att fastighetsinvesteringar i de större städerna kommer att vara en god investering, sen kan det säkert dippa lite temporärt.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

loppan  
#374631 Det första riktiga tecknet på en form av bubbla är när en del av marknaden säger "nä det kommer aldrig att gå ner"
Andreas Cerveka på SVD har skrivit en del om detta
http://www.svd.se/fem-farliga-myter-sty ... minusranta

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374632 I alla fall sedan 1997 har det varit snack om de orimliga bostadspriserna. När jag köpte skog 2004 kostade det 300 kr/m3sk, och redan då tycktes det vara orimligt högt. Nu är det nästan det dubbla.

Jag har aldrig hört någon som sagt att det aldrig kommer gå ner.

Om 5 år, så är skogen värd minst 20% mer än idag (700 kr /m3sk), det är min spådom. :)

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

loppan  
#374635 Skog och lantbruk lever sitt eget liv prismässigt,det tillverkas ingen ny skog.
Det är privatutlåningen som kommer att sänka ekonomin.
Ett exempel, 1973 så kostade en normal villa i ett normalt samhälle ca 130-150.000 kr att uppföra.
I dagens penningvärde är det ca 700.000kr.
Ett normalhus i villaområde kostar i dag 3.200.000 att uppföra.
Detta beror till stor del att kapital är så billigt.
En normal familj tjänar visserligen under sin yrkesverksamma tid i livet 13-14 milj på 35 yrkesverksamma år (30-65)

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

mooos73  
#374636 Spara går visst! Problemet "Svenssons" har är att dom hela tiden köper en massa skit så fort dom har 3000 kr över en månad.
Jag och min sambo sparade målmedvetet under 7 års tid för att kunna köpa en fjällstuga. Någon enklare semester blev det ibland och mobilen och tvn fick duga så länge dom fungerade. Gambilen fick man hålla liv i och all renovering hemma gjordes själv när ekonomi fanns. Visst var det motigt att i samma takt vi sparade ökade priserna men så en dag hittade vi objektet vi letat i flera år.

Rätt skönt när mäklaren började prata finansieringslösningar kunna säga att vi betalar kontant. Köpeskillingen var 495000Kr.
Nämnas ska att vi har inga barn och barn kostar jävligt mkt pengar.
Det finns ngt fundamentalt fel i att man aldrig ska bli skuldfri, bara betala räntor och aldrig amortera.
Har man inte råd idag så har jag inte råd imorgon heller.

Jag har full förståelse för att alla är inte lika lyckligt lottad som jag och måste låna till boende eller tillköp av skog eller vad det nu månne vara men samhällen som bygger på att låna, låna och låna är livsfarliga. Kolla bara hur det gick i USA under bostadsbubblan, folk fick gå från hus och hem men skulderna bestod. Folk blev fattigare än innan dom lånade till sina hus. Visst, bankerna spridde pengar omkring sig och lånade ut till övervärden men hur skulle det se ut i Sverige om bostadsmarknaden rasade och räntorna steg. Ganska många skulle få det ganska jobbigt.

I unga år blev jag ofta retad av mina kamrater för att jag körde gambilar men jag brukade svara att "det är inge svårt att åka fina bilar när banken äger dem".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374638
Chuck Norris skrev:Det där med att spara först och köpa sen fungerar inte i verkligheten. Åtminstone inte om sparandet skall komma från en inarbetad svenssonlön och placeras säkert i väntan på köp.

Om svensson lägger undan 5 000 kr i månaden så tar det (exkl ränta) 33 år att spara ihop till en liten fastighet i klassen 2 mkr. På 33 år har dessutom den fastigheten ökat mer i värde än vad Svensson fått i ränta på sina sparade slantar så då är det bara att fortsätta spara i sisådär 10 år till.......när svensson sen fyller 70 så kan han kontant köpa sin fastighet som han är för gammal för att orka med att sköta.


Ska förtydliga att jag inte menar att man ska köpa skog eller sitt boende kontant, så där håller jag helt med dig.
Vill ändå ha så låga lån som möjligt, jag köpte ett billigt hus och kan bli helt skuldfri på sikt. Bilar och annat köper jag kontant, har inte de senaste modellerna men är glad ändå :grin:

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374642
Palms skrev:[ Bilar och annat köper jag kontant, har inte de senaste modellerna men är glad ändå :grin:


En variant på det som jag praktiserat i många år är att ta ut tjänstebil (ja jag vet att alla inte kan det). Det blir som att hyra bilen till en ganska rimlig penning. Alltid ny bil, max 3 år. Privat så köper vi som du och nu när det börjar närma sig pension så blev det en 6 år gammal Dacia pickup att fara till skogen och sjön med. Den har jag tänkt ska följa mig med efter att tjänstebilen försvinner.

Sen det där med att låna, "man bli aldrig rik på de stora inkomsterna utan på de små utgifterna" sa alltid min Far. Fast hade jag inte lånat för att köpa skogen hade jag varit en väldig massa pengar fattigare. Hade aldrig kunnat spara ihop till den. Den har värdemässigt slagit varenda pensionsfond jag har. På det har den gett 10 år av total glädje och anledning att vara här och skriva trivialiteter :)

Avatar Fallback

Re: Sv: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Bengt.Svensson  
#374662
loppan skrev:Det enda som är helt säkert är att det mest osannolika har en tendens att inträffa när man minst anar det.

Bomarknaden kommer att kraftigt kylas av och därmed få mycket lägre priser.
I och med detta kommer bankerna att börja ifrågasätta säkerheten för bolånen och börja i vissa fall att kräva återbetalning på bolån på 4-8 miljoner vilket är en omöjlig situation privatekonomiskt.

Banken är ens bäst vän i högkonjuktur och ens värsta ovän i lågkonjuktur.

Jag var på mjölkföretagardag för någon vecka sen, där talade Växas nya danska vd. Hon berättade att en del av lantbruket i Danmark var kraftigt skuldsatt och det ofta är svårt att sälja gårdar för marknadsvärdet. Det har förekommit att banken satt bonden i konkurs när det började gå bra för gården eftersom trodde sig kunna lösa skulden när det fanns pengar i kassan. Ibland har tom banken i hemlighet förhandlat med grannen om försäljning.
Hon avslutade med "banken är inte din vän, de är en affärspartner som vill tjäna pengar precis som fodersäljaren"

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

herjman  
#374689 Intressant tråd!

Innan hade jag ett helt annat ekonomiskt tänk än nu, kunde låna till taskiga räntor för att köpa konsumtionsvaror.

Vändningen blev en bok av Grundaren till fondbolaget Spiltan som hette något så klychigt som "Så kan alla Svenskar bli miljonärer".

När det gällde våra inkomster jobbade vi båda heltid och tjänade ca 40´:- netto i månaden, pengarna var slut när lönen kom och sparkontot var oförändrat (iofs gjordes lite renoveringar på huset av lön).

Nu har vi barn och frun jobbar halvtid, vi lyckas trots detta spara mer pengar idag än innan bara genom att ställa sig den relevanta frågan, BEHÖVER JAG VERKLIGEN KÖPA DETTA? svaret blir oftast nej.

På ett år har vi amorterat av billånet och har ca 70´:- på sparkontot samt början på en aktieportfölj till ett nuvarande värde av ca 50´:- .
Allt detta låter löjligt lite det inser jag men för oss känns det redan som en enorm trygghet!
Detta är alltså ihopsparat på mindre än ett år, något jag är stolt över.

Vi har även börjat föra över barnbidraget med autogiro till en billig, passivt förvaltad fond som under dom fem åren den funnits slagit omx 30.
Tanken är att dottern ska fasas in i investeringarna i tonåren för att bygga upp ett ekonomiskt intresse och att när hon sen får dom pengarna ska det öronmärkas till studier och/eller bostad.

Min dröm är att köpa skog och ha det som en säker bas i mina investeringar, där börsen står för ca 50% av mina tillgångar. Får se hur det blir i verkligheten :smile:

Mina tips är:

*Dom ända lån som är ok är boende och studier!
*Håll dig till bilar i 30´:- klassen MAX, du får mkt för pengarna och värdeminskningen har avtagit en hel del.
*Serva/laga bilen själv, du sparar MASSOR och det är ofta lätt nu när internet finns.
*Tänk mer än en gång, behöver jag verkligen den där prylen?
*När man sparat ihop till en pryl känns det lättare att motstå ett köp.
*Kolla upp börsen om du inte är bekant med den, läs boken jag skrev om ovan till en början för att sedan lära mer.
*Håll dig borta från bankernas fonder, på 20 års sparande har dom många gånger tagit 30% av ditt kapital! Kolla upp din fond på Morningstar.se

Ett kul sak för oss som investerar på börsen eller ni som är nyfikna är också ränta på ränta kalkylatorn!

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalk ... -pa-ranta/

Boken:
http://www.bokus.com/bok/9789172322493/ ... cgoduGAKOA

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).