Öppna kategorin

Leva på lite eller ekonomisk frihet?

124 inlägg 45574 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Chuck Norris  
#373954 Det är större risk att det blir atomkrig än att vi får se 20% ränta igen inom överskådlig framtid.

Som samhället är uppbyggt nu med bostadslån upp över öronen på varje Svensson så blir det en självreglerande krasch och konjunktursvängning så snart räntan klättrat en bit upp.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373955 Om man kollar på skillnaden mellan inflation och ränta (realränta), så varierar den mycket mindre. Om vi har 20% ränta, så är inflationen säkert 15% och ditt lån minskar med så mycket o värde varje år, samtidigt som sin lön antagligen stiger med 15% också. Så inte säkert att det blir kris och panik.

Nu är målet att inflationen skall vara runt 2%, det innebär att räntorna inte kommer fara iväg.

http://www.riksbank.se/sv/Penningpoliti ... ionsmalet/

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

opekka  
#373959 Långt mer begåvade och kunniga personer än undertecknad har haft fel om dagens obefintliga inflation och låga räntor. Likväl som flertalet hade fel om 1980-talets räntor. Så blir det gärna, då backspegeln är det enda reella vi har för att bygga prognoser och bedömningar om framtiden.

Sedan gällde tråden hur man ska nå ekonomisk frihet och/eller kunna leva på lite. Och då svider räntebetalningarna varje kvartal, oavsett om räntan är en procent eller mångfalt mer.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373980 Det svider ännu mer att inte ha någon skog. :D

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

stektlök  
#373988 Japp mangan har nog rätt. Jag skulle kunna tänka mig att ha mer skulder mot lite mer än mina björkedungar å sly till skog :lol:

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374046 Som många skriver, på äldre dar har man köpt det mesta. Utgifterna blir därefter.
Själv har jag dryga året kvar innan man blir statligt anställd. Ska gå ner i tid sista året.
Jobbet är rätt drygt och jag gör det endast för pengarna. Vantrivs med nya chefer och rutiner.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

550  
#374175
Mangan skrev:Om man kollar på skillnaden mellan inflation och ränta (realränta), så varierar den mycket mindre. Om vi har 20% ränta, så är inflationen säkert 15% och ditt lån minskar med så mycket o värde varje år, samtidigt som sin lön antagligen stiger med 15% också. Så inte säkert att det blir kris och panik.

Nu är målet att inflationen skall vara runt 2%, det innebär att räntorna inte kommer fara iväg.

http://www.riksbank.se/sv/Penningpoliti ... ionsmalet/


Förvisso kanske realräntan är samma, men det är ändå stor risk att sitta fullbelånad. Man blir beroende av att långivaren godkänner att man ökar lånet om man inte har råd att betala räntan. I en marknadssituation med en väsentligt högre ränta så är det inte troligt att priserna på fastigheter står kvar, utan snarare faller kraftigt.

Vi kan räkna vidare lite med dina siffror:
Ränta: 20 %
Inflation: 15 %
Löneökning: 15 %
Län: a=2 000 000 kr
Inkomst/år: b=400 000 kr

Ett år framåt:
Lånets värde: 0,85a=1 700 000 kr
Ränta: 0,2*0,85a=340 000 kr
Löneökning i kr: 0,15b=60 000 kr
Skillnad mellan ränta och löneökning: 280 000 kr

Om vi säger att man i dagsläget skulle klara av att betala en ränta på 6 % (=120 000 kr) så behöver man få fram 160 000 kr extra. Om man inte kan fixa det så är det enda att be om mer lån, vilket kanske blir svårt om fastigheten samtidigt har halverats i värde.

Kontentan är alltså att man tar risk om man sitter fullbelånad med små marginaler mot räntehöjningar, även om realräntan inte ökar.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

brassel  
#374424 Jakob Palmstierna skrev i bla annat "Egendomspraktikan" om farligheten att skuldsätta sig utifrån det sk marknadsvärdet; man bör mer se på vad som är avkastnings-förmågan när man tar lån.
Klokt anser jag med.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

tallen100  
#374430 Är det bättre att låna än att vara skyldig :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374475
Chuck Norris skrev:Intressant att läsa olika filosofier. Var och en skall naturligtvis göra vad som känns bäst för just dem. Det finns inget rätt eller fel. Jag blir dock lite förvånad att i princip alla i denna tråd prisar skuldfrihet högst och ser det som ett stort mål att amortera ner lånen. Jag tror inte på gneta, spara och amortera modellen. Själv har jag en hel del tillgångar, mest i form av skog, och också massor med lån. Amorterar i princip inget men tillgångarna växer på sikt i värde vilket gör att belåningsgraden sjunker och möjliggör ytterligare investeringar.

Om jag vinner 10 mkr på lotto så amorterar jag inte en krona. Däremot så skulle jag använda dessa 10 mkr som egen insats för att låna ytterligare 15 mkr och köpa skog eller aktier för 25 mkr. Men jag är försiktig när det gäller att bränna pengar på resor, bilar och kläder etc.


Jag har ingen skog så den biten kan jag inte diskutera men när det gäller amortering så är jag raka motsatsen till dig. Har mycket hellre huset färdigbetalt än pengar på banken, jag vill kunna jobba så mycket som behövs för det dagliga livet och sen vara ledig om jag känner för det. Har man små utgifter (inga räntor) så klarar man sig på riktigt låg inkomst. Nackdelen med låg inkomst är man inte får ut nåt om man blir sjukskriven men man får väl ha en buffert själv.
Varför jobba livet ur sig i 60år och sikta på att börja leva efter det? Jag har jobbat ca 180-200 dagar per år sen jag var 24, har tjänat dåligt jämfört med kompisar men har å andra sidan haft mycket tid till att göra vad jag vill.

Värdepapper är spännande, framtiden får väl visa om jag är bra på det eller inte, senaste tiden har det ju gått åt fel håll igen...

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

jannee  
#374486 Fick med modersmjölken höra följande:
Arbete fodra hälsa och välstånd
Den som spar han har.
Är nog de motton jag också levt efter. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374488 Den som spar han har tillslut bara pengar kvar :D

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

svampbob  
#374495 Jag vet att jag blir på sämre humör av att få jobba för lite än vad jag blir av att jobba för mycket.

Avatar Fallback

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

tallen100  
#374497 Tror helt på din filosofi Palms! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Leva på lite eller ekonomisk frihet?

stegmaster  
#374531 Jag äger heller ingen skog (förutom några i trädgården :mrgreen: ), men har haft möjlighet att köpa fastigheter med skog vid flere tilfäller(altså grannfastigheter).
Orsaken til att jag skippat det er at den skogen som finns har nästan inget värdet als.(altså det finns lite eller inget timmer)
Det er bara virke som går att använda til ved, inga riktiga väger(så maskinavverkning er uteslutet), så skogens värdet er rett lagt här.
Dock blir det ofta lite konkurrens när sånna egedommer det ska säljas, då det er mange unge folk som vil ha tillgång til jaktmark, som bjuder.
Så jag får faktisk hålla på att hugga i andras skog närmast gratis, då det inte er någon som orkar hålla på lengre med detta.
Så varför köpa skog til typ 2mille(priset er det oftast byggnader som styr, skogen er bara en liten %), när man får hugga i den närmast gratis endå??
Ingen mening med nån lengre tänk för framtiden(annan en min egen), då min släkt kommer dö ut när jag själv faller av pinnen.
Jag har ju redan 2 fastigheter, så det får hålla.
Nä, den tiden jag har kvar så ska pengar som blir över brukas på maskiner. :grin:
Kostar ju lite at vedlikehålla 2 fastigheter ochså.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).