Skogsvagn (Huggarvagnar)

lasbils kran :)

7 inlägg 3646 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

lasbils kran :)

trader-traktorn  
#373510 Haloj!
Jag har en hemmabyggd huggarvagn där det står en kranfot från en hiab elefant. Är det någon som har gjort en egen bom och sticka? Hur mätte ni utväxling å så? Ni råkar inte ha bilder på era hemmabyggen?
Mvh Lars



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: lasbils kran :)

Hema  
#373667 Nu kanske det inte är ett alternativ, men enklast vore väl att försöka få fatt i en sådan kran?

Avatar Fallback

Re: lasbils kran :)

trader-traktorn  
#373732 Haloj!
Vad man har kunnat se på bilder tycker jag att kranen i orginaö utförande verka väldigt tung. Hade en tanke på att bygga bommen 2.5m lång och 80×140 profilrör sen sticka i 80×100. Kan det vara vettigt?
Mvh Lars

   TS
Avatar Fallback

Re: lasbils kran :)

Hema  
#373735 Kan jag inte uttala mig om, ligger utanför mitt område. Men vill du bygga egen, så är det väl enklast att kopiera en kran du gillar. Gärna en du har tillgång till, så du kan ta alla mått du önskar.

Avatar Fallback

Re: lasbils kran :)

Jim_90  
#374429

Denhär killen har använt en hiabkranfot

Avatar Fallback

Re: lasbils kran :)

Jim_90  
#374432 Ifall du ska bygga av profilrör så ta två st 50x150 å svetsa ihop till 100x150 till bommen, blir styvare men lättar

Avatar Fallback

Re: lasbils kran :)

trader-traktorn  
#374891 Den i filmen är verkligen fin men känns som överkurs för mig 8) ja det kanske inte är dumt med dom profilerna. Såhär ser kranen ut idag. Nått av det är väll inte mycket att hänga i granen men får väll försöka att göra nått vettigare av det :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).