Motorsåg och handhållet

Röjsågskort vilka är kraven?

6 inlägg 24308 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsågskort vilka är kraven?

MartinEdén  
#374291 Tjena!
Jag undrar om man måste ha röjsågskort för att få jobba på annans mark? Motorsågskort vet jag hur de fungerar men jag vet inte om det är krav på röjsågskort än.
Jag är tacksam för svar :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsågskort

hfab  
#374295 Det finns väl inget formellt krav på röjsågskort.
Men Arbetsmiljöverket kräver att du ska ha "nödvändig" kompetens.
Vissa skogsbolag/arbetsgivare kräver kort.

Avatar Fallback

Re: Röjsågskort

MartinEdén  
#374299 Tack för snabbt svar! Jag tänkte hjälpa en kompis lite och de va därför jag undrade :) Men då är de bara köra på då med andra ord?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågskort

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374466 18 § Den som arbetar med en röjsåg ska ha genomgått en utbildning för
den typ av arbete som ska utföras och ha kunskaper för arbetet. Utbildningen
ska ta upp de olycksrisker som förekommer i arbetet.


Det är som sagt ej krav på ett speciellt röjsågskort men att man behöver ändå en utbildning. Finns en del webbkurser som går att använda om man t ex jobbar åt de större skogsbolagen.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågskort

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374485
SkogsGotte skrev:18 § Den som arbetar med en röjsåg ska ha genomgått en utbildning för
den typ av arbete som ska utföras och ha kunskaper för arbetet. Utbildningen
ska ta upp de olycksrisker som förekommer i arbetet.


Det är som sagt ej krav på ett speciellt röjsågskort men att man behöver ändå en utbildning. Finns en del webbkurser som går att använda om man t ex jobbar åt de större skogsbolagen.


Frågade runt lite om det där för ett eller två år sen och kom fram till att det räcker om man har en genomgång om riskerna, lite som en riskanalysplan. Behöver inte vara en utbildning godkänd av nån instans.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågskort

Jacobsen  
#375331 Det finns inte krav på varken motorsågskörkort eller röjsågskörkort för att hjälpa grannen.
Om du ska använda motorsåg hos grannen ska du ha dokumentation på godkända teoretiska och praktiska prov för det arbetet som ska utföras.
Ska du använda röjsåg hos grannen så ska du ha utbildning i det arbetet som ska utföras.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).