Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

50 inlägg 16776 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374169
skogh skrev:
JF skrev:Hade köpt samma uppsättning jag har idag, det täcker mina behov.
2 st 4wd traktorer, en med lastare.
Stegmatare
5,5 tons grävare
Huggarkärra m radiostyrd vinsch
9 kubiks kärra
Vedmaskin
Lite snabbt summerar har ovanstående kostat mig 320 plus moms så skulle jag köpa samma uppställning fast spendera 1 miljon skulle jag uppgradera mig duktigt fast det kanske mer skulle handla om komfort och driftsäkerhet än produktivitet. Det jag skulle vilja ha är ett sågverk och möjligtvis en kran till så jag kan ha ett skördarekipage och ett skotarekipage.

Hur är det möjligt? Har letat grävare och vettig 4wd traktor med lastare ett bra tag men bara en 5,5 grävare går ju inte under 175 :!:

Traktorn är från 82, en Deutz 7807. Kass svängradie, noll komfort, trasig Ebersprächer, den fixar jag sen tänkte jag vid köpet för 12 år sen. Den fick jag för 78. Grävaren är en IHI, jag tror att den är från 2003. Den tror jag att jag betalade 85 för. Den ser ut som kriget självt, bla har nån kört in en skopa i hytten och det mesta av elen så som hyttfläkt och belysning funkar inte. Jag brukar utgå från en budget och sen försöka maximera vad jag kan få, istället för att bestämma vad jag vill ha och sen titta vad det kostar. Grävarn var en importmaskin och saknar slänthydraulik och rototilt. Endast en skopa ingick men jag prutade till mig ett snabbfäste och två skopor till. Dock fick jag bygga om allt då inget passade ihop men det var jag medveten om. Köpte stål och diverse bearbetningstjänster för närmare 8000 så i ärlighetens namn har grävaren kostat mig 93 som det är nu. Måste byta vattenpump men det är väl mer att betrakta som reparationskostnad än inköpskostnad.
Kolla efter maskinhandlarn i Eskilstuna på Blocket. Det var där jag köpte min. Har inte koll om han håller på fortfarande men han hade rätt många grävare 3-7 ton runt 100-120 tkr.

Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Fredrik Reuter  
#374171 Hej,
Det var tankeexperiment va? :wink:

Gödslar tanken med att i så fall köpa en handfull (kanske olika) ATV maskiner och starta en bana med uthyrning, likt Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar

Men det får stanna vid experiment, har dåligt med skogsmark för ändamålet ännu ... :wink:

Tror annars detta är en del av framtiden och troligtvis kan man tjäna minst timmerpriset mot att plantera i banan.
Tänkte då företagsgrupper och stadsbor, gärna kombinerat med mat, kanske övernattning och försäkring förstås.

Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Erre  
#374174
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Det var tankeexperiment va? :wink:


Helt rätt Fredrik!

Ingen beg Rottne H8 då?? :wink: :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Fredrik Reuter  
#374179 Tanken har funnits erre! :D

Men jag och mina närmaste har för lite skog.

Den h8 jag körde såldes av Peters Skogsmaskinförsäljning i Karlstad. Den hade jag varit lite sugen på, det blev som ett förhållande och man kände till både brister och vad den gick för i skogen...

Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Erre  
#374181
Fredrik Reuter skrev:Tanken har funnits erre! :D

Men jag och mina närmaste har för lite skog.

Den h8 jag körde såldes av Peters Skogsmaskinförsäljning i Karlstad. Den hade jag varit lite sugen på, det blev som ett förhållande och man kände till både brister och vad den gick för i skogen...


Ja det är något visst med att vara med en maskin från start.
Glömmer aldrig när jag fick en ny timmerbil som 21 åring. Herregud vad mil och timmar man spenderade i den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374187
Erre skrev:
JF skrev:
Erre skrev:Intressant JF.

Svärfar har idag två 4wd traktorer, en niab, en huggarvagn med radiovinsch och en grävmaskin 13 tons.
Kostnad under en halv miljon.

Ingen lastare på någon av traktorerna. Det kan man sakna ibland.
Hade likt dig gjort nästan samma inköp igen. Bara nyare å modernare, och skippat grävmaskinen.

Lastare är ett måste, fungerar ju som snöplog, skottkärra, stege, truck osv osv:-)
Grävaren skulle jag nog klara mig utan, i år körde jag bara ett par timmar. Den finns av två anledningar, dels hade jag en gammal grävare jag ville bli av med och ville inte sälja den privat så jag var "tvungen" att byta in den mot en dyrare grävare. Sen är tanken att svärfar kan använda den att dryga ut sin pension med samtidigt som jag får in nån krona på den. Annars är den tänkt för lite dikesrensning, vägbygge och markberedning men egentligen skulle jag inte sakna den om jag sålde den. Den har inget direkt med skogsproduktionen att göra.

Ja jag hade hellre hyrt grävmaskin till dom få timmar det blir per år. Sluppit hålla efter en maskin till.
Har via yrkeslivet lite kontakter på maskinsidan.

Ja, det är en nackdel, saker åldras ju även fast de inte körs så mycket. Jag har några bekanta med grävare men ofta krävs bandare så då kostar det ju 2000 bara att få hem den. Sen är maskinerna inte alltid tillgängliga när man själv har tid, och när de väl är hemma så ska det gå dygnet runt för man vet aldrig hur länge man får ha maskin. Och samtidigt som det går dygnet runt måste man säkra så det finns material tex trummor, markduk och grus hemma. Nä, det blir för stressigt så då är alternativet att leja bort all grävning. Och då är det mycket småsaker som tenderar att inte bli gjorda alls. Men som sagt, förra året körde jag typ två timmar.....:-)

Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Ängagärdet  
#374219 Plantera banan, växer det här?

Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

550  
#374239
Ängagärdet skrev:Plantera banan, växer det här?


Haha, han menade att plantera gran i körbanan, men jag läste också plantera banan först, precis som du gjorde :lol: Jag är lite besviken på admin dock, trodde han skulle lägga miljonen på nya datamaskiner till forumet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

stegmaster  
#374248
550 skrev:Jag är lite besviken på admin dock, trodde han skulle lägga miljonen på nya datamaskiner till forumet :wink:

Det var en utsökt ide`, om han köpt en dator til alla medlemmer, så hadde man sluppet detta tjafset med mobiler och plattor. Skärpings Fredrik. :wink: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Fredrik Reuter  
#374285
550 skrev:Jag är lite besviken på admin dock, trodde han skulle lägga miljonen på nya datamaskiner till forumet :wink:


Det gör jag ju redan!
Dumt eller ej låter jag vara osagt, men Skogsforum Media AB som driver skogsforum lägger en ansenlig mängd pengar på serverkostnader för att driva forumet och all datakraft finns idag i Värmland.

Jag har sett över möjligheten att flytta hela skogsforum till servrar i USA och kapa hälften av kostnaden. Men det som slår mig är att jag då över tid flyttar hundratusentals kronor från Norden/Sverige till USA. Det känns inte rätt i och med att vi fokuserar på skogsbruk i Norden, eller hur?

Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Hema  
#374313 Jag hade köpt mig ett nytt hus eller mark, men om man ska hålla sig till maskiner, så blir det nog en Bison 10 000 med den nya gallringsskördaren, ny Atv traktorreggad, Holdertraktor, den största med lastare.

Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

Hema  
#374314
Fredrik Reuter skrev:
550 skrev:Jag är lite besviken på admin dock, trodde han skulle lägga miljonen på nya datamaskiner till forumet :wink:


Det gör jag ju redan!
Dumt eller ej låter jag vara osagt, men Skogsforum Media AB som driver skogsforum lägger en ansenlig mängd pengar på serverkostnader för att driva forumet och all datakraft finns idag i Värmland.

Jag har sett över möjligheten att flytta hela skogsforum till servrar i USA och kapa hälften av kostnaden. Men det som slår mig är att jag då över tid flyttar hundratusentals kronor från Norden/Sverige till USA. Det känns inte rätt i och med att vi fokuserar på skogsbruk i Norden, eller hur?

Bra!

Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374504
Fredrik Reuter skrev:
550 skrev:Jag har sett över möjligheten att flytta hela skogsforum till servrar i USA och kapa hälften av kostnaden. Men det som slår mig är att jag då över tid flyttar hundratusentals kronor från Norden/Sverige till USA. Det känns inte rätt i och med att vi fokuserar på skogsbruk i Norden, eller hur?

Respekt!
Och förresten, Facebook har väl gjort tvärtom, flyttat sina servrar från USA till Sverige?

Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

550  
#374521
Fredrik Reuter skrev:
550 skrev:Jag är lite besviken på admin dock, trodde han skulle lägga miljonen på nya datamaskiner till forumet :wink:


Det gör jag ju redan!
Dumt eller ej låter jag vara osagt, men Skogsforum Media AB som driver skogsforum lägger en ansenlig mängd pengar på serverkostnader för att driva forumet och all datakraft finns idag i Värmland.

Jag har sett över möjligheten att flytta hela skogsforum till servrar i USA och kapa hälften av kostnaden. Men det som slår mig är att jag då över tid flyttar hundratusentals kronor från Norden/Sverige till USA. Det känns inte rätt i och med att vi fokuserar på skogsbruk i Norden, eller hur?


Det tackar vi för. Jag tycker det är helrätt att hålla verksamheten i Sverige! :smile:

Avatar Fallback

Re: Tankeexperiment! Investera 1 miljon i maskin/maskiner.

rikard_e  
#374544 En John deere 1070 B/D runt 325 000;-
En valmet 820 runt 400 000:-
och så nått gammalt trailerlik till epa att förflytta med :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).