ATV och UTV i skogen

Försäkringar

31 inlägg 13806 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Försäkringar

uffejohan  
#373950 Om den är avställd får du inte använda den i trafik, det är just trafikförsäkringen du tagit bort. Kvar är brand och stöldmomenten som gäller även när den är avställd, förutsatt att du tecknat dessa moment.
Min erfarenhet är att Länsförsäkringar och Dina Försäkringar är ganska flexibla och borde kunna försäkra kranen i hemförsäkringen i och med att du bara använder den för privat bruk. Om de kan lösa det ska du begära att få det särskilt noterat i försäkringsbrevet för att undvika framtida tjafs med alltför nitiska skadereglerare.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Försäkringar

Hema  
#373991 Man kan ju köra ATVn på släp.

Användarvisningsbild

Re: Försäkringar

Låtsasbonde  
#374035 Processen är igång för terrängregga hjulingen. Kranen ska jag ta med länsförsäkringar som jag har försäkringar och huslån hos. Bra tips! Tackar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Försäkringar

axwell  
#374068 Min ATV 500 cc terrängreg . kostar drygt 700 kr/helår (Folksam ?).

Sen kan du ta bort strypningen, gäller ju inte terrängregistrerade. :roll: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Försäkringar

Hema  
#374246
axwell skrev:Min ATV 500 cc terrängreg . kostar drygt 700 kr/helår (Folksam ?).

Sen kan du ta bort strypningen, gäller ju inte terrängregistrerade. :roll: :mrgreen:

Folksam ATV (musikspelande japan) 550 -11 = 1915:-/helår

Användarvisningsbild

Re: Försäkringar

Åke Nilsson  
#374507 Olika priser på atv :s registeringsform....
Länsförsäkringar dyrast på traktoreggad Polaris 570 SP 2016 CA 2500kr.
Blev FOLKSAM med 834 kr i årspremie.

En traktor borde vara billigare än terängreggad men inte på länets.

Avatar Fallback

Re: Försäkringar

axwell  
#374518
Åke Nilsson skrev:Olika priser på atv :s registeringsform....
Länsförsäkringar dyrast på traktoreggad Polaris 570 SP 2016 CA 2500kr.
Blev FOLKSAM med 834 kr i årspremie.

En traktor borde vara billigare än terängreggad men inte på länets.

Det gäller kanske att man skall ha tur med handläggaren.

Min traktor har inte Folksam kunnat försäkra, frågade i ett annat ärende om varför.
"Reg.nr saknas, då går det inte, kan försöka ändå" och visst under 700 kr/år för halv.
Står kvar på länsförs. med drygt 500 kr och samma villkor, men med risk för en självrisk extra.

Användarvisningsbild

Re: Försäkringar

Låtsasbonde  
#374678 Ja lite tur ska man tydligen ha med handläggare. Fick nej först på länets. Ringde tillbaka några dagar senare. Tänkte att det måste ju gå att försäkra en timmerkran. Efter lite miklande sydde dom ihop en där timmervagn, kran och hydraulpump är samma ekipage. Helförsäkring helår, 124/månad. Helnöjd med det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Försäkringar

uffejohan  
#374696 Kul att det löste sej. Det är precis som du skriver "låtsasbonde", det gäller att hitta rätt handläggare som kan resonera seriöst. Försäkringar är ingen exakt vetenskap utan mer ett köpslående om pris och villkor, satt i relation till risken för skada.

Avatar Fallback

Re: Försäkringar

550  
#374788
Låtsasbonde skrev:Ja lite tur ska man tydligen ha med handläggare. Fick nej först på länets. Ringde tillbaka några dagar senare. Tänkte att det måste ju gå att försäkra en timmerkran. Efter lite miklande sydde dom ihop en där timmervagn, kran och hydraulpump är samma ekipage. Helförsäkring helår, 124/månad. Helnöjd med det.


Vad är det för delförsäkringar som ingår då, trafikförsäkring finns väl inte för kärror? Täcker inte ATVns trafikförsäkring kärran också? Jag tyckte nästan 1500 kr/år verkar dyrt om man jämför med till exempel bilförsäkring. Det kanske är mycket kärror som stjäls?

Användarvisningsbild

Re: Försäkringar

Låtsasbonde  
#374932 Helförsäkring 80000:- satt som värde. Kärran var tvungen att försäkras separat. Men som sagt dom gjorde ett paket där vagn och kran blev ett, vilket det ju är. Ingår gör också grävskopan till kranen och det hydrauliska tippflaket som monteras på vagnen vid behov.

   TS
Avatar Fallback

Re: Försäkringar

axwell  
#374940
Låtsasbonde skrev: det hydrauliska tippflaket som monteras på vagnen vid behov.


Vilken vagn har du och hur fungerar det hydrauliska flaket, går tippen direkt på hydrauliken eller sitter det ett eldrivet hydraulaggregat under flaket?

Klarar det att tippa med maxlast, som är ?

Avatar Fallback

Re: Försäkringar

550  
#374941 I praktiken är det väl bara stöldförsäkringen som man har nytta av på en vagn? Det är väl inte helt enkelt att lyckas totalkvadda den genom att köra av vägen/krocka?

Avatar Fallback

Re: Försäkringar

skogsbonne  
#374944 Lätt hänt att välta och har man otur går det illa och skulle en försäkring täcka sånt är det ju toppen

Användarvisningsbild

Re: Försäkringar

Låtsasbonde  
#374956 Var ute efter stöld delen men sen sa killen att i hel-varianten finns ju vagnskadan, och det slog mig att det inte är jättesvårt att kvadda grejorna med hjälp av lite otur, tex välta. Redan hänt men hade tur.
Kranen är en Vahva Jussi 320. Grymt bra grejor. Mycket bra svetsat, hållbart. Lokala bonden blev imponerad. Skopan är stark som fan och välgjord. Håller för trycket. Har lyft stenar som är ca 1x0.4x0.3 meter. Ingen skada på skopan. Tippflaket kopplas direkt till ventilpaketet via snabbkoppling. Vagnen är gammal, ingen drivning. Flaket lyfts med kranen och läggs på vagnen. På deras vagn kör man med spännband. Jag gjorde stålfästen med bult. Fick svetsa lite nya fästen till flaket och gjorde faktiskt om hela boggin för att bredda spårvidden. Blev ändå lite för lite men funkar bättre. Dom har många demo videos online vilket man kan tolka som att dom inte är rädda för att visa upp grejorna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).