Verkstan

3-fas timer?

18 inlägg 9479 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

3-fas timer?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373798 Har lite problem med ett 360V bastuaggregat, har bara spänning till två värmeelement (av tre).

Kollade kontinuitet vid timern dit kablarna går först och där är det öppen krets på en av faserna så den är nog trasig.
Googlade lite och hittade en likadan för 900kr :shock:
Frågan är om det där är standardprylar som går att köpa billigare nån annanstans?

Skrev tyvärr inte upp märket men det stod atmos eller amsos eller nåt sånt har jag för mig.
1455556436_mms_img-939097679.jpeg

1455556434_mms_img-550845015.jpeg




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: 3-fas timer?

totte  
#373808 Misstänker starkt att priset är vad man får betala för en sån grunka om det skall vara nån kvalitet, alla såna grunkor är gräsligt dyra. Känner du ingen elektriker som kan köpa ut åt dig från grossist, det brukar kunna göra hundralappar.

Användarvisningsbild

Re: 3-fas timer?

Hammaren  
#373839 Fas tre jobb? :???:

Användarvisningsbild

Re: 3-fas timer?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373853
Hammaren skrev:Fas tre jobb? :???:


Vad snäll du är då :roll:


Edit: eller du kanske menade de tre faserna jag jobbade med? Isf är det just nu fas-2 jobb då en saknas :smile:
Senast redigerad av Mettämies mån 15 feb 2016, 21:33, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 3-fas timer?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373863
totte skrev:Misstänker starkt att priset är vad man får betala för en sån grunka om det skall vara nån kvalitet, alla såna grunkor är gräsligt dyra. Känner du ingen elektriker som kan köpa ut åt dig från grossist, det brukar kunna göra hundralappar.


Jo så är det nog, men att lägga 50% av vad ett nytt aggregat kostar är inte aktuellt, då blir det nyköp istället.
Finns det ett system liknande RSK fast för elprylar? Vet man bara RSK numret på nån rörkoppling så blir det ju mycket lättare att hitta online, med den där timern blir det lite svårare när jag inte ens vet vad de kallas officiellt!

   TS
Avatar Fallback

Re: 3-fas timer?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373867 Japp, det finns E-nummer. Men vet inte hur det skulle hjälpa dig.

Avatar Fallback

Re: 3-fas timer?

axwell  
#373883 Vad fick dig att börja felsöka, har effekten plötsligt blivit sämre?

Kolla vid inkommande plint på märkskylten hur blecken ligger, skylten sitter ibland på insidan av skyddskåpan.
Aggregatet kan vara kopplat för neutral + 230 Volt, 2 faser 400 Volt eller 3 faser 400 Volt.

Om du inte kan tyda hur den är kopplad, begär hjälp av elektriker.
Köp inte några nya prylar innan du vet.

Det kan också vara så enkelt att ett överhettningsskydd har löst. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: 3-fas timer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373892 http://www.blocket.se/lund/Timer_3_Fas_64785887.htm
3000:-

Användarvisningsbild

Re: 3-fas timer?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373904
axwell skrev:Vad fick dig att börja felsöka, har effekten plötsligt blivit sämre?

Kolla vid inkommande plint på märkskylten hur blecken ligger, skylten sitter ibland på insidan av skyddskåpan.
Aggregatet kan vara kopplat för neutral + 230 Volt, 2 faser 400 Volt eller 3 faser 400 Volt.

Om du inte kan tyda hur den är kopplad, begär hjälp av elektriker.
Köp inte några nya prylar innan du vet.

Det kan också vara så enkelt att ett överhettningsskydd har löst. :mrgreen:


Överhettningsskyddet är det inte, det är jag van att kolla för det löser ut på elpatronen i pannan av strålningsvärmen från förlängningsstosen till pelletsbrännaren, känns som att nån inte har tänkt klart när de har installerat det...Men det är en annan sak.

Aggregatet är trefas 400 och har varit inkopplat i flera år. Felet nu var att ett av värmeelementen inte blev varmt och från den där timern är det en av faserna som det inte blir kontakt i när timern vrids. De andra två sluts och de elementen blir varma.
Timern ser ut att vara påbyggt av moduler, och varje fas går in i en modul och sen vidare till värmereglaget och därifrån till motstånden/elementen.
Det är alltså spänning (120V) på alla faser från väggen och in i timern (via kopplingsplinten). Nollan och jorden är också ok.
Jepp, tar in elektriker om det blir för svårt men man blir ju nyfiken på hur det funkar , jag ska inte pilla mer än nödvändigt. :mrgreen:

Slurfi skrev:http://www.blocket.se/lund/Timer_3_Fas_64785887.htm
3000:-

Billig och bra.
Hittade en digital manöverpanel med en massa roliga finesser för 5k kr, men nja, känns lite svårt att motivera inköp när likvärdiga aggregat kostar 1800.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 3-fas timer?

Vardon  
#373910 Vill du fulkoppla sätter du in en kontaktor som du styr med nån av de två fungerande blecken på timern.

Tex elfa artikelnummer: 13622807

Jag vet inte om det är en bra idé det beror väl mest på hur blött det är det sitter. Kör du den via 24 V kan du sätta kontakton långt bort och jag kan skicka en till dig gratis.

Användarvisningsbild

Re: 3-fas timer?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373913 Aha, det låter ju vettigt. Det är helt torrt där elprylarna sitter. Att driva nåt med 24V låter avancerat, då lär jag ha nåt som omvandlar spänningen också.
En annan tanke jag hade var att gå förbi timern helt och hållet och koppla från plinten direkt till reostaten (den heter väl så, värmeregleraren) och ha en utvändig timer utanför bastun, vid kopplingsdosan.
Borde funka men om det är ok för försäkringsbolaget är kanske en annan femma?

   TS
Avatar Fallback

Re: 3-fas timer?

Krokmark  
#373919 Termostat.
Det kan väl inte spela någon roll var timern sitter, bara den finns och fungerar.

Avatar Fallback

Re: 3-fas timer?

krusader  
#374017 Koppla förbi den trasiga fasen... aggregatet går aldrig på bara en fas så den kan ligga påkopplad hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: 3-fas timer?

Vardon  
#374018
krusader skrev:Koppla förbi den trasiga fasen... aggregatet går aldrig på bara en fas så den kan ligga påkopplad hela tiden.


Behöver väl inte vara en bra idé beroende på ledararea till aggregatet. Lite beroende på hur det ser ut kan det säkert gå bra men det kan säkert bli väldigt fel och ökad brandrisk.

Avatar Fallback

Re: 3-fas timer?

krusader  
#374039 Ledararean är samma hela vägen vad jag ser men det spelar mindre roll.... när timern bryter 2 faser går heller ingen ström i den tredje..Om inte nollan är ansluten till elementet också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).