Motorsåg och handhållet

550xpg / 3/8

16 inlägg 6752 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

550xpg / 3/8

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373599 Som ni vid detta laget vet så är ju huggarn lite småknasig! Men inte knasigare än att han vet om det själv! Har precis hängt på stor 3/8 kedja o svärd på 550n! Har ej provkört.... Kommer jag att bli besviken? :roll:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 550xpg / 3/8

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373605 Kva kjede har du kjørt på denne saga før da? altså kva sammenliknar du med. Eg har ikkje prøvd sjølv men vil kanskje tru at 21 lpx er ett bedre alternativ på denne saga dersom du vil kjøra chisel.

Användarvisningsbild

Re: 550xpg / 3/8

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373612 21 bpx 18" har jag använt förut!

   TS
Avatar Fallback

Re: 550xpg / 3/8

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373616 ok vil tru at vpx vil saga fortare enn bpx på denne saga, men det er nå berre mine tankar. Når får me dine medelelser anngåande den nye 261, eller har du ikkje hat tid til å prøva ho enda.

Användarvisningsbild

Re: 550xpg / 3/8

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373637 Nu har jsg skrivit 3 svar på detta! Men dom har inte gått fram pga nåt "error"! Så nu är jag less å skiter i detta!

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550xpg / 3/8

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373647 Men Can! Vad är vpx?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550xpg / 3/8

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373659 95 VPX är Husqvarna pixel kedjan.
Kommer en ny version av den nu med lite bättre tand form. Troligen inget bredare snitt tyvärr så vi som kilar får kila vidare på det vi har. Ska bli intressant att se hur det går om den är bättre än 20BPX (samma som 21BPX fast 1,3).

Jag testade med 21LPX och 73LPX i samma stock och jag kan inte säga att det blev bättre direkt.
Att den tuggade på lika bra med båda tycker jag nog är rimligt att säga, dock blev den varmare med 3/8 kedjan. Sådär så det tickade härligt i den när jag satte ner den. Dror inte sågen gillade det alls...

Användarvisningsbild

Re: 550xpg /ny pixel från vem?

traktorz  
#373680
Mange skrev:95 VPX är Husqvarna pixel kedjan.
Kommer en ny version av den nu med lite bättre tand form. Troligen inget bredare snitt tyvärr så vi som kilar får kila vidare på det vi har. Ska bli intressant att se hur det går om den är bättre än 20BPX (samma som 21BPX fast 1,3).
...

-Kommer det en ny pixelkedja från Husqvarna eller en ny pixelkedja från Oregon?
-Är väl minst samma problem med för breda kilar efter Stils picco-variant på pixelkedja?

Oregon 21BP(X) = Husqvarna H25 (Är Husqvarnas skärtand också av X-model?)

Användarvisningsbild

Re: 550xpg / 3/8" vs .325"

traktorz  
#373682 Stihls 3/8" (35RS) helmejselkedja är lite klenare än Oregons motsvarighet (73LPX), vilket även kan ses på valet av fildiameter för att slipa skärtanden, 5.2mm (Stihl) i.st.f. 5.5mm (Oregon) respektive.

Vår erfarenhet är att 3/8" klarar smutsigt trä bättre än .325" pga. dess fysiskt större skärtand, men helst borde vi därför köra med 36RM (halvmejsel) på vår MS362, för att såga ner hyggesstubbarna. Helmejseltandens vassare hörn blir lätt stukad av grus och jord, men den robustare 3/8" tål ändå att misshandlas mera än .325". Några skurna topptrissor samt kedjebrott blir det tyvärr ändå med 3/8".

Ser inte någon anledning till att köra 3/8" på Jonsered CS2253WH / HVA 550XPG, är väl främst kvistningssågar med sin PeakPulse & RevBoost™, som dessutom tjänar på att ha en lättare .325" kedja.

Användarvisningsbild

Re: 550xpg /ny pixel från vem?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373708
traktorz skrev:-Kommer det en ny pixelkedja från Husqvarna eller en ny pixelkedja från Oregon?

Oregon och eftersom de har Oregons kedjor så troligen HVA med efter ett tag.
traktorz skrev:-Är väl minst samma problem med för breda kilar efter Stils picco-variant på pixelkedja?

Jo, är det smalt så är det.
traktorz skrev:Oregon 21BP(X) = Husqvarna H25 (Är Husqvarnas skärtand också av X-model?)

Japp om de är blånade. Finns lite H25 kvar o samlar damm på vissa hyllor som inte är X serien och då inte blå.

Avatar Fallback

Re: 550xpg /ny pixel från vem?

SawTroll  
#373761
Mange skrev:
traktorz skrev:-Kommer det en ny pixelkedja från Husqvarna eller en ny pixelkedja från Oregon?
.....


Er det noe nytt om Husqvarnas egen kjedefabrikk? Skulle ikke denne være klar i 2015? :???:

Avatar Fallback

Re: 550xpg / 3/8" vs .325"

SawTroll  
#373764
traktorz skrev:Stihls 3/8" (35RS) helmejselkedja är lite klenare än Oregons motsvarighet (73LPX), vilket även kan ses på valet av fildiameter för att slipa skärtanden, 5.2mm (Stihl) i.st.f. 5.5mm (Oregon) respektive. ....


Det er en høydeforskjell når kjedene er nye, men den blir mindre etter hvert som tennene files bakover. Bredden på skjæretennene er omtrent lik, men Stihl er totalt en anelse bredere i 1.3 og 1.5 mm, da den øvre delen av drivlenken er 1.6 mm også på disse (1.5 på Oregon).

På Oregon er det ikke dumt å skifte til 5.2 mm fil når tennene er filt en del bakover.

Användarvisningsbild

Re: 550xpg /ny pixel från vem?

traktorz  
#374214
Mange skrev:
traktorz skrev:-Kommer det en ny pixelkedja från Husqvarna eller en ny pixelkedja från Oregon?

Oregon och eftersom de har Oregons kedjor så troligen HVA med efter ett tag.

Är det kanske Oregons nya SpeedCut?
http://www.oregonproducts.com/speedcut/

Avatar Fallback

Re: 550xpg / 3/8

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374256 Ja trur det skal erstatta pixel/95vpx eller "1,3" som det ofte blir omtalt som

Användarvisningsbild

Re: 550xpg / 3/8

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374312 Det ser så ut. Det får vi kolla närmare på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).