Skogsekonomi

Låg ränta => bra tillfälle att amortera

16 inlägg 8773 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Låg ränta => bra tillfälle att amortera

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Låg ränta => bra tillfälle att amortera

Granstorp  
#373646 Hej skogsforum,
Vet att det finns många kunniga inom skogsekonomi här på forumet och ber därför om tips och åsikter gällande amortering av skogslån. Amorterar ni eller inte? Om ni amorterar, använder ni bara inkomster från skogsnäringen eller använder ni även privata pengar när det finns möjliget? I mitt fall kommer jag behöva låna i samband med ett generationsskifte och då övertagandet sker som gåva så kan jag ej utnyttja skogsavdrag för amortering!
Konsulten som hjälp oss med det juridiska tyckte inte jag skulle amortera i någon större utsträckning, men det känns konstigt att mina lån ska vara oförändrade den dagen mina (förhoppningsvis) barn ska ta över fastigheten.

Hade ju varit en helt annan sak om jag vetat att jag en vacker dag ska sälja fastigheten på öppna marknaden till ett betydligt högre pris än min köpesumma, men förhoppningen är ju att fastigheten ska gå vidare till kommande generation och då med största sannolikhet som en gåva återigen.

Hur ser ni på det hela? Det är mycket som snurrar i huvudet just nu...
(kan vara så att ni behöver mer info, säg till i så fall)

Tack för hjälpen!

Användarvisningsbild

Re: Låg ränta => bra tillfälle att amortera

loppan  
#373649 Man skall ha en totalkostnad på sina lån som motsvarar 5-7% ränta anser jag.
I dessa lågräntetider så skall man öka amorteringen för att minska skulden,i synnerhet nu när inflationen är obefintlig.
Jag tror att dom som enbart drar nytta av den låga räntan kommer att få betala det dyrt en dag.

Jag amorterar det jag anser mig ha råd med och målsättningen är alltid att bli skuldfri så fort som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Låg ränta => bra tillfälle att amortera

jannee  
#373651 Amortera så fort du kan/har råd med. :!:
Visst räntan är i dag låg men hur ser det ut om något år, kanske fortfarande låg men....
Hela räntekostnaden är visserligen avdragsgill, men sparkontot ger INGEN ränta :!:
En människa som står i skuld är aldrig fri.
Är du ett ekonomiskt snille spekulerar du på börsen - där finns alla möjligheter, att både tjäna men även FÖRLORA :oops:

Avatar Fallback

Re: Låg ränta => bra tillfälle att amortera

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373653 Har inte amorterar en krona på mina skogslån, har haft så låg ränta. Om du har över 70% belåningsgrad kan det vara vettigt att amortera.

Konton med ränta finns det fortfarande.

Användarvisningsbild

Re: Låg ränta => bra tillfälle att amortera

machonisti  
#373654 Man måste ändå kunna se sig ur skulden.

Avatar Fallback

Re: Låg ränta => bra tillfälle att amortera

jannee  
#373655 Amorterade av 1 milljon på 28 år, kändes väldigt skönt när jag/vi äntligen var skuldfria :grin:

Användarvisningsbild

Re: Låg ränta => bra tillfälle att amortera

rokon  
#373661 Tänk er noga för innan ni amorterar eller löser lån. Själv amorterar jag ej. Men löste flera lån på ett bräde när jag ej blev nöjd med räntan förra gången jag skulle sätta om dem.
Varför jag ångrar mig lite?
Ensamstående pensionär nu med låg pension och får inte låna ett öre. Förr gick det bra att låna, men har man inte 25000kr in per månad som ensamstående så är det nobben.
Gamla lånen skall man behålla, bättre att ha tillgång till likvider.
Detta resonemang bygger jag på inteckningslån på egnahem, ville inte blanda in resonemang om företag, tidigare så fanns i alla fall förståelse att där kunde inkomsten vara låg fasten man fixade det hela i alla fall.
Tänk på det, inget är som tidigare längre, bankerna är skraja, de bryr sig inte om säkerheter i fastighet längre, endast hög lön gäller. Får inte låna trots låg belåning aldrig haft en betalningsanmärkning, låg skuldsättning på skogen, inga skulder på bostadshus, inga lån på verkstadsbyggnad. Stugan också betald.
Den ena bankens tygväska använder jag nu mera till sopor!

Användarvisningsbild

Re: Låg ränta => bra tillfälle att amortera

Granstorp  
#373664 Hur skattemässigt fel det än blir så är det genom avverkningar som dom största amorteringarna måste komma. Sen är det nog inte fel att försöka hitta lite nya inkomster som skogsfastigheten kan generera för att hålla lånen i schack, tex turism, vedförsäljning eller kanske ett sågverk för lagom stora uppdrag! Många bäckar små...

Avatar Fallback

Re: Låg ränta => bra tillfälle att amortera

jannee  
#373669 Förstår inte riktigt rokons uttalande.
Ser ofta reklam i tv om att pensionärer ska belåna sina fastigheter för att få guldkant på ålderns höst, tvärtemot vad rokon påstår.

Användarvisningsbild

Re: Låg ränta => bra tillfälle att amortera

rokon  
#373673
jannee skrev:Förstår inte riktigt rokons uttalande.
Ser ofta reklam i tv om att pensionärer ska belåna sina fastigheter för att få guldkant på ålderns höst, tvärtemot vad rokon påstår.

Bankerna vill att folk skall betala av sina lån så att de inte har några besparingar när de går i pension, då vill de istället lura på folk dyra seniorlån, med huset som säkerhet då det är deras ända chans att få låna såvida de inte har hög pension.
Inte kan det väl var så att du tror på reklamen Janne?

Avatar Fallback

Re: Låg ränta => bra tillfälle att amortera

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373675 Svärföräldrarna har på en medelklassen precis lyckats amortera av sitt radhus efter att ha gnetat under alla år.

Radhuset är värt 5 miljoner nu.

Användarvisningsbild

Re: Låg ränta => bra tillfälle att amortera

rokon  
#373676 När skötsamt folk på Landsbygden och i mindre städer nu har blivit helt utestängda från möjligheten till låga inteckningslån så blir det rena katastrofer när folk separerar och de står ensam där med ett hus och en intäkt under 25000 i månaden då lönenivån är lägre på dessa platser. Huset måste då ut till försäljning, och knappt någon kan köpa då alla tjänar under 25000kr/mån.
Allt stannar upp, och bankernas girighet har inga gränser, och politikerna som skall ge riktlinjer är ute i det blå!
Ett satans patrask!

Avatar Fallback

Re: Låg ränta => bra tillfälle att amortera

Bosse1  
#373685 Åsså lite trams :mrgreen:

Ni ska spara så ni har en liten slant på äldre dar,
det lärde oss våran mor och far.
Min bror sa "de ger jag fanken",
medan jag satte in lite på banken.
Nu får han bostadsbidrag men det får inte jag.

Författare okänd.

Användarvisningsbild

Re: Låg ränta => bra tillfälle att amortera

rokon  
#373689 Så sant Bosse 1!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).