ATV och UTV i skogen

Försäkringar

31 inlägg 13756 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Försäkringar

Låtsasbonde  
#373217 Brorsan fick inbrott i garaget och blev av med crossen bla. Visade sig att man måste ha en speciell försäkring. Kollade genast med mitt försäkringsbolag. Trodde att hemförsäkringen täckte men icke. Har en cross och atv med timmervagn och hydraulkran. Allt oförsäkrat.
Verkar svårt att försäkra kranen. Någon som har råd och tips?
Måste man ha företag för att försäkra kranen?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Försäkringar

uffejohan  
#373286 Oregad Cross jättesvårt att försäkra, inga fordon överhuvudtaget går att försäkra på annat sätt än egen motorförsäkring. Tror att möjligen Svemo har en typ av gruppförsäkring....
En ATV försäkras normalt som Terrängfordon om det är registrerat som sådant, oavsett om det är i "företag" eller ej. Om det är vägreggat blir det försäkrat som sådant, i så fall väsentligt mycket dyrare. Jag betalar c:a 2000 kr/år för helförsäkrad Honda 500 TRX, 2014 års modell, terrängreggad.
När det gäller kompletterande utrustning kan det vara svårare. Om du har momsat kran mm så har du väl en rörelse av något slag. I så fall blir kran och vagn "inventarier" i rörelsen och försäkras i rörelseförsäkringen som sådana. I annat fall finns nog inget annat än lösöre i hemförsäkringen, men det blir nog svårt att övertyga försäkringsbolaget att det krävs kran och vagn i ett privat lösöre....
Kolla vilka inbrottsskydd som krävs för ATV, oftast krävs att nyckeln förvaras skild från maskinen och att den är låst med godkänt lås, dvs oftast med kätting intill en balk eller annat fast föremål. DESSUTOM förvarad i låst lokal. I annat fall drar de oftast en förhöjd självrisk på minst 5000 kr.

Användarvisningsbild

Re: Försäkringar

Låtsasbonde  
#373287 Tackar. Jag använder ekipaget för att fixa egen ved och gräva lite hemma. Inget företag alltså.

   TS
Avatar Fallback

Re: Försäkringar

uffejohan  
#373294 Du borde ju i allafall ha trafikförsäkring på ATV'n, faktiskt lag på det.....i så fall får den som som skadas i samband med en olycka ersättning ersättning därifrån. Kolla med ditt försäkringsbolag vilken fordonsklass det tillhör. I princip får en oregad fyrhjuling endast användas inom inhägnat område om den inte kan klassas som "moped" klass 2

Användarvisningsbild

Re: Försäkringar

Låtsasbonde  
#373309 Det sa länsförsäkringar när jag ringde så det måste fixas. Väldigt dyrt bara. 5000:- ville dom ha. Men det är kranen jag oroar mig för. Som sagt. Verkar svårt att försäkra den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Försäkringar

Hema  
#373311 Mig veterligen ingår min ATV-vagn i lösöret i gårdsförsäkringen. Länsförsäkringen,men det kanske tåls att kolla upp igen.

Avatar Fallback

Re: Försäkringar

uffejohan  
#373335 Vagnen ingår i lösöre/inventarier, ATV'n försäkras på separat motorfordonsförsäkring. Gäller alla bolag, har själv jobbat som försäkringsmäklare i över 20 år.... 5000 kr i årspremie för en helförsäkrad ATV verkar alldeles för dyrt.

Avatar Fallback

Re: Försäkringar

Sune_  
#373359 När jag köpte min kranvagn ringde jag helt sonika upp försäkringsbolaget, LF i mitt fall, och det var bara att höja lösöret på fastighetsförsäkringen vilket jag gjorde.

Avatar Fallback

Re: Försäkringar

Sune_  
#373362 Atv:n däremot försäkrar jag separat, även den hos LF. Tror det är 1700kr per år eller nåt sånt.
Det är ju ett registrerat motorfordon och sådana kräver väl alltid separata försäkringar.

Avatar Fallback

Re: Försäkringar

Hema  
#373375 Det borde vara skillnad på en vägreggad vs. terrängreggad i försäkring. Lite intresserad av vad en traktorreggning skulle gå på.

Användarvisningsbild

Re: Försäkringar

Låtsasbonde  
#373378 Får ringa upp dom igen om dom där 5000:- Kan det vara för att min atv är avreggad? Ska jag regga den som terrängfordon? Inte gjort det. Låter dumt kanske men jag trodde allt gick på hemförsäkringen. Ni verkar ligga runt 1500-2000 helår. Måste försöka få in kranen med tillbehör på lösöret. Gick på 70000:- med grävskopa, grip och tippflak. Och Honda pumpen också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Försäkringar

cato  
#373574 Verkar stämma dom 5000 jag har ringt runt för jag tänkte lägga hjulingen på samma ställe som bilar,hamnar på 4700,helår på en grizzly 550 2014,men på Yamahas egna bolag svedea så betalar jag 1920,helår dom påstår att det är för att dom är så stöld begärlig som premiän blir så hög den står i låst garage.

Avatar Fallback

Re: Försäkringar

uffejohan  
#373579 Liten korrigering bara, Svedea är inte Yamaha's egna bolag. Svedea är som vilket annat bolag som helst men de har profilerat sig mot olika grupper, exempelvis som detta fallet ATV. Jag träffade dem på båtmässan i Göteborg igår och då hette de "Båtägarens försäkringsbolag". Det lönar sig alltid att ringa runt o kolla sina försäkringar ibland....

Användarvisningsbild

Re: Försäkringar

Låtsasbonde  
#373583 Ska ringa svedea imorgon angående garageförsäkring. Fattar inte riktigt. Får man använda atvn ned en sån försäkring? Ställde av den redan när jag köpte den.
Angående kranen. Måste ju gå att försäkra. Verkar helt sjukt annars. Ingen som gjort det som privatperson?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Försäkringar

Låtsasbonde  
#373945 Man måste tydligen göra följande; ringa tillverkare/generalsgent för att få ett ce-intyg. Med det åker man till besiktningen och reggar om atvn. Lite bökigt men överkomligt verkar det som.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).