Vedmaskiner, flishuggar

Bala Agri 370 TR eller Pilkemaster EVO 36?

7 inlägg 6861 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bala Agri 370 TR eller Pilkemaster EVO 36?

MF4300  
#372639 Jeg skal produsere litt ved fra egen skog (varierende dimensjoner) og har fått gode tilbud på begge maskinene - pris blir dermed ikke viktig. Synes den fra Bala Agri virker mest "proff", men det ser ut til å være solgt lite av Bala Agri i Norge.

Har noen her på forumet erfaring (særlig om Bala Agri) og kan gi meg noen råd, både på kapasitet, holdbarhet, brukervennlighet og service/vedlikehold?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bala Agri 370 TR eller Pilkemaster EVO 36?

Fredrik Reuter  
#373194 Hej,
Den erfaring jag har av Bala Agri är att det är produkter av hög kvalitet, bra hållbarhet och rejält byggt.
Men sedan tror jag Pilkemastern är snabbare...

Användarvisningsbild

Re: Bala Agri 370 TR eller Pilkemaster EVO 36?

Sorper  
#385860 Hej,
Blir mitt första inlägg här.
Köpte en Bala 370 TR (8tons klyvkraft med snabbventil) i höstas och körde den nu i påskas för första gången.
Har endast kört 8 timmar men är mycket nöjd med maskinens kapacitet, tar nog ett par timmar till innan man trimmat in sig så man nyttjar den fulla kapaciteten.
Allt är väldigt lätt åtkomligt om något problem skulle uppstå.
Den verkar mycket starkare än 8 ton, två gånger ställde sig kubbar (37cm i diameter) på högkant när den skulle klyvas och då var det traktorn som gav upp.
Maskinen är lättdriven, vi har en MF 35 som driver Balan.

Sorper

Användarvisningsbild

Re: Bala Agri 370 TR eller Pilkemaster EVO 36?

Torbjörn Johnsen  
#385864 Trevligt att du delar med dig av dina erfarenheter här sorper. Sådana här inlägg ger värdefullt innehåll för både forummedlemmar och andra besökare på skogsforum.se Fortsätt gärna att berätta om dina erfarenheter och lägg gärna upp nån bild från vedbacken också om du kommer åt. Det brukar vara uppskattat :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bala Agri 370 TR eller Pilkemaster EVO 36?

Sorper  
#385865 Här är den enda bilden jag har, är lite mörkt.
ImageUploadedByskogsforum forum1459932736.156267.jpg

Balan väger ganska mycket mer jämfört med en Hakki i samma storlek så en traktor med kategori 2 trepunktslyft är att rekomendera, jag testade med en mindre traktor men den fick kämpa och den gick upp på bakhjulen väldigt lätt.
Senast redigerad av Sorper ons 06 apr 2016, 09:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bala Agri 370 TR eller Pilkemaster EVO 36?

Torbjörn Johnsen  
#385866 Det såg stämningsfullt ut! Moonshine over vedbacken :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bala Agri 370 TR eller Pilkemaster EVO 36?

tyke  
#385927 Jag har kört med evo 36 i 4 år nu. Är helnöjd med maskinen den är snabb och stark och ergonomisk att köra. Kan varmt rekommendera denna maskin

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).