Jakt och Fiske

Om lockjakt

2 inlägg 1865 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Om lockjakt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Om lockjakt

husqvarna_med_sthil  
#373161 Lockjakt har jag hållit på med en del, inte älg men både Järpe, Kråka och Räv. Personligen tycker jag Järpen är lättast att locka in men det krävs att han inte ser dig när han kommer in för då är det kört, svårighetsgraden är just när han flyger in på dig eller kommer gående. Hagelbössan passar bäst.
Kråkan kommer ofta flera stycken, den ser ändå bättre än Järpen, gör man bort sig kan man gå hem för hela säsongen, iaf om man som jag jagar på skogen. Hagelbössa eller studsare för de som misstänksamt stannar i träd längre bort.

Räven är skitsvår men det går. Har lagt omkring 200 vakpass och fått 4 rävar de senaste åren enligt de senaste rönen med hjälp av fågel och harskrik. Varit på föreläsningar med Gurun själv, köpt böcker, testat runt med olika metoder men nån riktig "lönsam" jakt där lock kan användas för att hålla nere beståndet får jag inte till. Tidigare lockade jag med muspip och sköt tio rävar en säsong men muspipen fungerar inte heller i nutid för mig. Jag vet att det finns en hel del jägare som är framgångsrika med lockjakt på räv men jag hör inte till en av dem. Nu har jag lämnat rävlocket och skjuter en eller annan när tillfälle uppstår och det ger fler fällda rävar än att locka. Åteljakt kan ge 20-30 räv/år så det känns mera angeläget.

Hur som är det väldigt roligt när viltet kommer på lock och är värt att testa, blir man biten blir man galen och släpper det mesta... som det sägs :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).