Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Rotationsriktning på rotator.

6 inlägg 2923 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rotationsriktning på rotator.

Deddan  
#373017 Efter att ha kört våran rottne 2004 en längre tid så var de dax att köra ut virket. Problemet är att rotatorn på respektive grej går åt olika håll. Får hjärnsnurr när man kör. Drar jag höger på spaken i skördaren så snurrar aggregatet medurs sett uppifrån. Klon på vagnen går moturs. Finns de någon standard (hur brukar de va) på detta så jag kan ändra och få rätt på båda?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotationsriktning på rotator.

machonisti  
#373021 Kasta om slangarna

Användarvisningsbild

Re: Rotationsriktning på rotator.

Deddan  
#373022 Ja jo de va tanken men vilket håll är vanligast när man drar höger respektive vänster på spaken? Måste väl finnas en form av standard på nya maskiner. Vad är vanligast?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotationsriktning på rotator.

Deddan  
#373023 Eller de kanske är en smaksak och upp till var och en?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotationsriktning på rotator.

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373026 Det är på skogsvagnen du ska ändra, skördarn går åt rätt håll.

Avatar Fallback

Re: Rotationsriktning på rotator.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373032 Medurs när spaken går åt höger är standard. Men om möjligvis finnarna har haft det tvärtom. :???: Vet två bröder som körde skift på en skördare och var så oense om hur rotatorn skulle gå så de fick sätta dit en strömbrytare för att kasta om riktningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).