Skotare

Tätningar ÖSA69T

17 inlägg 9130 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tätningar ÖSA69T

Sunilorblede  
#372539 Hej,

Har en stornalle med ÖSA69T på taket där jag skulle behöva ha tag i tätningsringar till kolvarna i vridhuset. Är det någon som vet var man kan köpa dessa?

Hälsningar Linus.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Tätningar ÖSA69T

Palakangas  
#372561 Momentum är bra på att hitta rätt tätningar. Ta med de gamla och mät upp måtten hemmavid först. Har fått mycket bra hjälp hos Momentum i Sundsvall när jag behövt.

Användarvisningsbild

Re: Tätningar ÖSA69T

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372677 Nu vet jag inte vad det är för tätningar som behövs men Kullagret har en del. https://www.kullagret.com/category/tatningar

Avatar Fallback

Re: Tätningar ÖSA69T

Anton k  
#372687 Läcker det in hydrualolja i vridhuset? Jag har en likadan kran med det bekymret. Hur ser det ut när man tagit bort cylinderröret? En vanlig kolvstång med tätning mot röret? Svårt o byta?

Avatar Fallback

Re: Tätningar ÖSA69T

ösaboxer  
#372737 Hej
Har köpt på Alfta skogsprodukter, tror jag dr heter ! Har delar till gamla ösa på lager!
Anders

Avatar Fallback

Re: Tätningar ÖSA69T

uffejohan  
#372770 Tack för tipsen, jag har en BM600 med en 169:a på taket. Lite fuktigt här o där som jag ska fräscha upp till våren. Traktorn är från -68, gått 3000 timmar och allt original och fabriksmonterad så det är en riktig pärla....min far köpte den ny....Värd att vårda!

Avatar Fallback

Re: Tätningar ÖSA69T

ösaboxer  
#372776 Bild??
Har själv en ösabyggd boxer-66
Tippar 15-20000 timmar![emoji3]

Avatar Fallback

Re: Tätningar ÖSA69T

uffejohan  
#372783 Jo, jag ska nog ut i morron till maskinhallen, ska försöka komma ihåg och skicka över några.

Avatar Fallback

Re: Tätningar ÖSA69T

uffejohan  
#372992
1455303768_image.jpg
1455303748_image.jpg

Lite bilder på hen....har inte könsbestämningen klar än men det är en kär klenod....

Avatar Fallback

Re: Tätningar ÖSA69T

ösaboxer  
#373005 Vacker![emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Tätningar ÖSA69T

totte  
#373020 :-BD ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Tätningar ÖSA69T

Sunilorblede  
#373173
Anton k skrev:Läcker det in hydrualolja i vridhuset? Jag har en likadan kran med det bekymret. Hur ser det ut när man tagit bort cylinderröret? En vanlig kolvstång med tätning mot röret? Svårt o byta?


Hej, Ja det kommer olja från vridcylindrarna som överfyller vridhuset så oljan trycker ut genom övre tätringen. Jag har inte plockat loss grejjerna ännu men vad jag hört ska det inte vara något komplicerat. Här har du sprängskiss med reservdelslista på huset (det är alltså nr 31 som ska bytas, observera att det finns två olika varianter beroende på årsmodell.)

1455361981_spraengskiss_vridhus.jpg

1455361985_reservdelslista_vridhus.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tätningar ÖSA69T

Sunilorblede  
#373174
uffejohan skrev:
1455303768_image.jpg
1455303748_image.jpg

Lite bilder på hen....har inte könsbestämningen klar än men det är en kär klenod....



Fin maskin! Man får ju ofta lite småspydiga kommentarer kring dessa maskiner med kran på taket: "glöm inte sydvästen" är ju en klassiker, hehe. Men det är något med konstruktionen som alltid tilltalat mig av någon anledning. Man är väl lite knäpp som vill hålla på med så gammalt järn.

För övrigt verkar det inte vara några problem att få tag på tätningar. Svärds skogsdelar i alfta vet jag har och nu säger ni att alftaprodukter också har så det var ju bra! Gäller bara att ta reda på vilken av de två varianterna av tätning jag behöver. Skulle helst få veta innan jag river då jag vill slippa göra bytet över två resor till stugan där maskinen finns men jag lyckas inte hitta något tillverksnummer på vridhuset där ett B efter tillverkningsnummret ska avgöra vilken tätning man ska ha. På svärds skogsdelar pratade han om att de äldre årsmodellerna hade en och nyare en annan. Min är ju en -68a så den borde ju vara nyare kan jag tycka... Någon som vet var tillverkningsnummret ska sitta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tätningar ÖSA69T

ösaboxer  
#373175 Kan vara stödplattan nr:6 som är sliten!?
Har för mig att förra ägarn till min hade problem med läckage.
Han hade Shimsat lite mer o bytt tätningarna o sen har det vart tätt!
Har haft min i 7-8 år efter det![emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Tätningar ÖSA69T

Sunilorblede  
#373176
ösaboxer skrev:Kan vara stödplattan nr:6 som är sliten!?
Har för mig att förra ägarn till min hade problem med läckage.
Han hade Shimsat lite mer o bytt tätningarna o sen har det vart tätt!
Har haft min i 7-8 år efter det![emoji3]


Borde inte kranen uppvisa sladdrighet eller ojämnhet i svängen då? Och varför skulle det trycka upp olja genom övre tätringen om plattan läcker? Ligger inte hydrauliskt tryck bara "utanför" tätning nr 31? Det läcker ju inget från luckan för stödplattan..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).